Thursday, January 01, 2009

Uuden vuoden paniikit

Ennen ei pelännyt ilotulitteita, mutta nyt pelkäsi. (Enemmän tekstiä asiasta Toran blogissa.)

Saturday, December 20, 2008

Friday, December 19, 2008

Noutokapula suussa

Hiski otti tänään noutokapulan itsenäisesti pienen mullittelun jälkeen suuhun ja piti kapulaa ilman käsitukea sekunnin ajan! :) Otettiin 6 toistoa.

Tässä liikkeestä maahanmeno.Takaisin sivulle palaamisessa "pikku" ongelmia vielä. :D

Wednesday, December 17, 2008

Treeniä vaihteeksi :)

Heippa vaan taas pitkästä aikaa!

Sen vain sanon, että parisuhdeongelmat ja koiran koulutus eivät sovi samaan pakettiin mitenkään. Hiskin koulutus on ollut aivan rempallaan, mutta vähitellen ollaan palattu sorvin ääreen. Olemme jopa käyneet ohjatuissa treeneissä (tietysti omassa koulussa).

Olin positiivisesti yllättynyt otettuani Hiskin mukaan koirakouluun ohjaamalleni tunnille pitkästä aikaa. Hiski käyttäytyi todella hyvin, odotin riehumista ja säntäilyä joka suuntaan. Pentuna opitut asiat eivät siis olleet unohtuneet.

Keskittymiskykyä ovat vieneet nykyään lähinnä nartut tai narttujen hajut. Olen useampaan kertaan harkinnut pallien poistoa, mutta en sitä vielä ole toteuttanut. Katsotaan nyt jos keskittyminen riittää tokoiluun ilman poistoakin.

Pennun tulon jälkeen Hiski sai taas kaipaamansa leikkikaverin (Fasse muutti Villen luokse). Josehan ei leikkeihin toisten koirien, edes oman lauman, kanssa suostu kuin joskus ja jouluna. Leikit Toran kanssa onkin olleet niin mahdottomia, että niihin on ollut pakko puuttua. Vääntöä ja lelujen repimistä tapahtuisi muuten 24/7. Hiski ei välitä vaikka pentu puree palleihin ja roikkuu kurkussa kiinni. Ainoastaan puruluista Hiski on tarkka, niihin ei pentu saa koskea.

Mustasukkainen Hiski on, sen pitäisi aina olla ensimmäisenä ja se pitäisi aina huomata ennen muita. Jos leikin pennun kanssa, Hiski tunkeaa miltei väkisin väliin.

Tämän hetken tilannetta:
- seuraaminen, mutta ei käännökset
- paikallaistuminen (ei pysy kyllä aina paikoillaan vaan nousee seisomaan)
- luoksetulo (saattaa juosta vähän ohi ennen sivulletuloa)
- hyppy, ok
- hypyn takana seisominen, en pääse loppuun asti ilman ettei koira liiku
- liikkeestä maahanmeno, ok
- liikkeestä seisominen, otettu vain muutaman kerran tunnilla
- nouto = katso video...

Thursday, March 01, 2007

1.3.2007

1.3.2007

Valitettavasti aikani ei ole riittänyt kirjoittamiseen, mutta tulipahan ne tärkeimmät vaiheet kirjoitettua ainakin (sosiaalistamiskausi 16 ikäviikkoon asti).

En ole ehtinyt myöskään treenailemaan mitenkään säännöllisesti. Hiski osaa tällä hetkellä seurata vähän matkaa, liikkeestä maahanmenon (hissinä jee), alokasluokan hypyn (lopussa vielä seisomisen kanssa pikkaisen tarkentamista), luoksetulon, sivulletulon tietysti myös. Paikallamakuuta ei olla harjoiteltu, tarvisi alkaa treenaamaan sitäkin. Paljon muutakin Hiski on oppinut, pysähtyy käskystä lenkillä, kävelee vierellä käskystä kun ohitetaan ihmisiä tai koiria jne.. Niin ja palloa noutaa edelleen tosi hienosti. Noutokapulassa ollaan vasta aloiteltu pidä-harjoitusta.

Murkkuikä kolkuttelee ovella. Sisälle tulemisen kanssa on välillä ongelmia kun Hiski haluaa juosta pitkin peltoa. Tuntemattomille haukkumista on myös esiintynyt ja muutenkin mörköjä näkyy silloin tällöin lenkillä. Samanlaista kaahausta edelleen. Juosta pitää koko ajan.

Hiski jätetään nykyään häkkiin kun se jää yksin. Se oppi kolmannen kerran jälkeen menemään itse häkkiin kun puemme ulkovaatteet ja sanomme että pojat odottaa kotona. Häkissä se kyllä riehuu, syö puruluuta, kaataa edelleen vesikuppinsa, saattaa pissatakin... eli ei mitenkään kauniisti siellä koko aikaa ole vaikka innolla sinne meneekin. Kaksi kertaa se on onnistunut pääsemään häkistä ulos. Toisella kerralla kaatoi koko päädyn häkistä...

Pöydiltä varastelee tavaroita myös. Ja muutenkin tuhoaa kyllä kaiken jos pääsee itsekseen touhuilemaan.

Hiski on myös tosi kovapäinen. Ei hätkädä juuri mistään.

Puruja ollaan myös vähän harjoiteltu, Hiski rakastaa pentuhihaa ja on ihan sekaisin kun näkeekin sen. Ehkä siitä tehdäänkin suojelukoira, heh.

No, tämä nyt oli tällaista sillisalaattia. Kysykää jos haluatte tietää jotain lisää.

Wednesday, December 13, 2006

21 viikkoa ja 5 päivää




Käytiin hallilla treenailemassa tottista ja kokeiltiin taas flyball vekotinta. :)
Hiski toi pallon taas tosi hyvin käteen joka heiton jälkeen.

Meillä on eilen ja tänään ollut sähkömiehiä kotona. Se on ollut Hiskin mielestä erittäin hienoa, liiankin hienoa. Arvatkaapa onko helppo komentaa pentua jättämään miehet rauhaan. Tai työkalut ym. johdot. Koskahan koiranpentu oppii mitä pistä paikka nyt siihen tarkoittaa?

Tuesday, December 12, 2006

21 viikkoa ja 4 päivää

Pääsimme kokeilemaan eilen flyball -laitetta. Hiski ja Fasse eivät ole koskaan nähneetkään kyseistä vekotinta, Jose on aikoinaan kokeillut kerran tai kaksi. Jose ja Fasse oppivat homman miltei heti, Hiskille opetin vasta koskettamista alustaan.

Tänään jatkettiin treenejä ja Hiskikin oivalsi mistä on kyse. :) Hassu laite.

Tässä video Hiskin flyball -treenistä:
http://s103.photobucket.com/albums/m153/Kinkula/?action=view&current=FlyHiski.flv

Hiski ja agilityputki (video):
http://s103.photobucket.com/albums/m153/Kinkula/?action=view&current=putkivideo.flv