Wednesday, December 13, 2006

21 viikkoa ja 5 päivää




Käytiin hallilla treenailemassa tottista ja kokeiltiin taas flyball vekotinta. :)
Hiski toi pallon taas tosi hyvin käteen joka heiton jälkeen.

Meillä on eilen ja tänään ollut sähkömiehiä kotona. Se on ollut Hiskin mielestä erittäin hienoa, liiankin hienoa. Arvatkaapa onko helppo komentaa pentua jättämään miehet rauhaan. Tai työkalut ym. johdot. Koskahan koiranpentu oppii mitä pistä paikka nyt siihen tarkoittaa?

Tuesday, December 12, 2006

21 viikkoa ja 4 päivää

Pääsimme kokeilemaan eilen flyball -laitetta. Hiski ja Fasse eivät ole koskaan nähneetkään kyseistä vekotinta, Jose on aikoinaan kokeillut kerran tai kaksi. Jose ja Fasse oppivat homman miltei heti, Hiskille opetin vasta koskettamista alustaan.

Tänään jatkettiin treenejä ja Hiskikin oivalsi mistä on kyse. :) Hassu laite.

Tässä video Hiskin flyball -treenistä:
http://s103.photobucket.com/albums/m153/Kinkula/?action=view&current=FlyHiski.flv

Hiski ja agilityputki (video):
http://s103.photobucket.com/albums/m153/Kinkula/?action=view&current=putkivideo.flv

Monday, December 11, 2006

21 viikkoa ja 3 päivää

VESIKUPPIONGELMA
Otteita viime viikon varrelta:

"Lauantaina olisi pikkujoulut ja koirien pitäisi pystyä olemaan kotona vähintään 5 tuntia keskenään. Hiski kaataa juomakupin joka kerta nurin kun se jää yksin. (Paitsi kun menen työhuoneeseen tai suihkuun) Ajattelin jättää koirille puruluita kun lähden, mutta en halua pitää koiria ilman vettä.

Kuppia en viitsisi myöskään ruuvata kiinni seinään, koska pennulla on tapana repiä myös tapettia. Luulen että seinässä kiinni oleva kuppi provosoi tapetin repimiseen.

Millä estän kupin kääntämisen? Pentu myös raahaa kupin aina eri huoneeseen kaadettuaan sen ensin. Olen ihan kypsä tähän ongelmaan. Pentu ei kaada kuppia minun aikanani."

Ostin keraamisen painavan juomakupin...

--------------------------------------------------------------------------------

"Testi ohitse (2h poissa kotoa).
Tulos: Vettä eteinen täynnä, vesipisaroita ovi-ikkunan korkeudella asti. Kuppi ehjänä, mutta siirretty kyllä eri nurkkaan. Vittu suoraan sanottuna. Märkä koira haisee koko kämpässä, 2 koiraa on paininut vedessä. Karvat liimautunut lattiaan.

Voisin kokeilla seuraavaksi tuota muovivatisysteemiä. Eli nostaa kuppi vatiin. Ja laittaa vaikka käsipaino sinne seuraksi.

Tai sitten majoittaudun ikkunan taakse kytikseen ja räjähdän sieltä kun pentu alkaa pulikoida."
------------------------------------------------------------------------------------

"Seisoin eilen ulkona ikkunan takana klo 21-21.30 tuolin päällä radiopuhelin kädessä odottaen että pentu kaataa kuppinsa. No ei se tietenkään sitä tehnyt, mutta ohi ajavilla autoilijoilla oli varmaan hauskaa."

-------------------------------------------------------------------------------------
Juomakuppi on nyt jätetty muoviseen muuttolaatikkoon kun ollaan jätetty koirat keskenään. Kuppi on käännetty nurin laatikossa ja tänään totesin, että saattaapi olla myös tuo lattialla oleva "vesi" jotain muutakin. Nimittäin eteinen on alkanut haisemaan. Samoin pyyhe, jolla pyyhimme "vettä". On hieman outoa, että muuttolaatikossa kupissa oleva vesi olisi kaadettuna sekä laatikkoon, että laatikon ympärille eteiseen. Laatikko ei vuoda. Eli saattaa olla, että pentu juo niin paljon että pissaa sitten litroittain lattialle jonka jälkeen siinä kusessa sitten painitaan vielä. Arvatkaapa haiseeko myös tapetit..

MITÄ HEMMETTIÄ PITÄISI SEURAAVAKSI TEHDÄ? Järkihän tässä lähtee. Luultavasti seuraava vaihe on kuvata video, josta selviää mitä Hiski oikein touhuaa.
--------------------------------------------------------------------------------

Muita juttuja:

Hiski painaa nyt jo 15kg!!! Hampaitakin on vaihtunut, yläkulmurit on vielä kiinni.

Hiski on oppinut vähitellen tuomaan löytämiään esineitä (sukkia, roskia) käskystä käteeni, jonka jälkeen palkitsen Hiskin aina namilla. :)

Bokserit Simba ja Nemo ovat alkaneet kiinnostamaan Hiskiä enemmän, nyt ne eivät enää siis pelota vaan enemmänkin olisivat kivoja leikkikavereita.

Niin.. ja Hiski nukkuu sitten nykyään lattialla. Ei ollut mitään ongelmia. Nykyään jos otamme Hiskiä sänkyyn nukkumaan mennessä se menee itsenäisesti lattialle nukkumaan.

Saturday, December 02, 2006

20 viikkoa ja 1 päivä



Ajatella, että nyt mennään jo joulukuuta ja tämän näköisiä ovat ulkona otetut kuvat. :D

Toissayönä mieleeni tulvahti muistoja Maxista, kun tuli puhetta yhdestä koirien joululahjoista. Jäin miettimään Maxin innostusta joululahjoihin, miten se sekosi jo pelkästä lahjapaperin näkemisestä ja kantoi papereita suussaan tuntikaupalla. Samoin se yritti aina avata lahjat etukäteen jos silmä vältti. :) Itkuhan siitä tuli. Kauhea ikävä Papparaista. :(

Hiski ei lahjoista ymmärrä vielä mitään. Siitä tuleekin taas varmasti kova homma opettaa Hiskille, että jokainen saa omat lahjansa ja muiden lahjoihin ei mennä kopeloimaan ennen kuin ne avattu. Jose ymmärtää asian jos hyvin, Fassella menee pasmat välillä sekaisin lahjojen kanssa. Meillä koirat saavat lahjoja synttäreinä ja jouluna. Maxilla viettiin oikein 10 -vuotis silloin pari vuotta sitten. Kylään kutsuttiin sukulaisiakin. :)

Tämä meni nyt ihan muisteluksi. Eipä tässä mitään uutta kerrottavaa nyt ole. Aamulenkillä tuli puhelimeen puhuva mies vastaan ja se oli tosi hankala ohitettava. Mutta ohi päästiin!

Eilen nähtiin autosta Hiskin sisko Kiira! Olipa se kasvanut myös kokoa. Mahtoikohan Hiski tajuta ketä siellä tepasteli... Täytyisi ehtiä kyllä yhteislenkille. Kaipa nuo toimeen vielä keskenään tulee. :)

Wednesday, November 29, 2006

19 viikkoa ja 5 päivää

Tuntuu siltä, että 18-19 viikon välissä Hiskin käytös huononi, mutta nyt on taas menty pari päivää hyvin. Selvää uhmaa oli havaittavissa: mm. lenkillä riehui eikä kuunnellut mitään. Pissailua sisälle, vesikupin kaatoa, seinän repimistä, yleistä riehuntaa sisällä, puremista jalkoihin ja käsiin jne. Kulmahampaat ovat vielä kiinni, muuten alkaa olla uusittua kalustoa koko suu. Mistä tuli vielä mieleen sekin että namit vietiin käsistä taas oikein puremalla.

Jostain syystä tilanne on nyt taas rauhallisempi, johtuisikohan siitä että vietin viikonlopun omissa riennoissani ja nyt on taas otettu tottista ja kuria kotona ja koulussa. :)

Sängystä vieroitus aloitettiin nyt sitten lopulta kaksi päivää sitten. Ei suurempia ongelmia. Selvästi omistajalle vaikeampi asia. Typerää on opettaa pentu sänkyyn ja sitten pyytää se sieltä pois. Älkää siis hyvät lukijat tehkö näin kuin minä tein. Olen tässä kohtaa toiminut tosi epäloogisesti tähän asti.

Hiski on alkanut leikkimään enemmän Josen kanssa, Fasse on saanut olla rauhassa ja se tuntuukin mullittelevan nyt jostain syystä. Hiskin leikit ovat aika rajuja. Jose leikkii vain pyydettäessä Hiskin kanssa, jos Hiski haastaa leikkiin enkä anna lupaa Jose ärähtää Hiskin pois. Jose on aina ollut tuollainen. Kaikkeen pitää olla lupa.

Maahameno ei suju vieläkään ilman käsimerkkiä. plaah.. alkaa kypsyttää jo. :) Kontaktikävely onnistuu ilman käsiapuakin jo muutamia metrejä, mutta sivulletulon askeleissa eteenpäin käytän edelleen käsiapua. Sivulletulo sujuu hienosti ilman käsimerkkiä. Hyppy ja hypyn takana seisominen on myös kunnossa. Paikallaistuminen on ihan kohtalainen, mutta siitä luoksetulo vielä hatara koska ei olla otettu paljoakaan.

Uusia juttujakin on ilmennyt nyt 19 viikkoisena. Pari kertaa on pöhisty, toinen kerta ikkunasta heijastuvalle varjolleni ja toinen kerta kun halliin tuli vieras mies. Ensin pöhinää sitten ryntäys syliin, häntä alhaalla kuitenkin. Saa nähdä miten kehittyy. Olen huomannut että Hiski on epävarma pimeässä ulkona. Kovat äänet kuten ohiajava traktori voi aiheuttaa sen, että Hiski juoksee ovelle. Sanna ilmoitti että Hiski oli pelännyt maton tamppauksen ääntä (kerrostaloalue, kaikuu). Ei olla vielä kokeiltu kotona... mistähän johtuu.. no ei meillä ole yhtään mattoa tällä hetkellä. :) Cd:ltä soitettu ilotulitus ei aiheuttanut mitään reaktiota.

Sisälle pissaaminen loppui muistaakseni neljännen kiinnijäämisen jälkeen. Tähän riitti siis pelkkä äp äp ja hyi ja ulos saman tien + palkka kun pissaa ulos. Sisälle pissailua ilmeni vain iltaisin.

Nouto (ei kapulanouto) on palautunut miltei entiselleen. Putkeenkin (agility) osaa lähteä käskystä ja palkkapallon tuo siis takaisin käteen. Hiski osaa selvästi hahmottaa nyt käden ja antaa heitetyn tavaran siihen. Välillä iskee silti haahuilu ja silloin ei tuoda mitään vaan unohtuu koko homma.

Olen tutustuttanut Hiskin myös hihaan (suojelu). Sitä purraan ja yritetään astua tällä hetkellä. :) Rauhatilasta ei ole kuultukaan.. ei tästä sen enempää, ihan huvikseni riehutan hihalla.

Kapulaharjoituksissa jatketaan edelleen sekunnin pitotreeniä. En irroita kapulasta vielä otettani ettei se tipu. Kapula vain käy suussa. Käytän naksua tässä vaiheessa vielä. Seuraavassa vaiheessa loppuu kädet. :)

Lenkit ovat edelleen kaahailua. En tiedä tuleeko Hiski koskaan kävelemään normaalisti irtiollessa. Se tykkää kaahata joka puolella. En ole tottunut sellaiseen. Tuntuu ettei koira ole hallinnassa vaikka se onkin vielä tullut kutsusta luokse. Remmissä Hiski ei osaa kävellä mitenkään kauniisti, enkä ole asiaan puuttunut mitenkään. Opetellaan se sitten joskus kun on sen aika. Pysähtymiset lenkillä onneksi sujuu melko lailla hyvin niin ei tarvi pelätä pennun juoksevan esim. hevosen alle tai autotielle.

Pihassa Hiski on muuten pysynyt edelleen. Yhden kerran meinasi lähteä lentävän lehden perään mutta pysähtyi äp äp komennolla saman tien. Toivotaan että jatkuu näin.

Eipä siis kuulu kummempia. Koira kasvaa eikä sitä oikeastaan pennuksi voi enää kutsua. :) Otan kuvia heti kun ehdin.

Friday, November 24, 2006

19 viikkoa


Eilen aamulla kun heräsin, oli Villen peiton sisälmys levitettynä toiselle puolelle sänkyä. Hiski nukkui siinä sisälmyksien seassa. Ville oli lähtenyt jo töihin. Lähinnä nauratti.

Illalla oltiin pentukurssin viimeisellä tunnilla. Jo sisäänmeno oli aika riehakas, Hiski hyppi ja pomppi eteisessä vinkuen ja kiskoi halliin. : /

Nuuskuttelua ja kuuroutta oli selvästi havaittavissa. Väliajat Hiski istui kyllä suhteellisen nätisti, mutta muna rotkotti ulkona koko ajan. Hoh hoijaa... Mopsi Frank oli kovin kiinnostava, niskakarvat pystyssä morjestettiin pikkaisen ohimennessä.

Kaikki liikkeet sujuivat hyvin.


Illalla otettiin pikkaisen yhteenkin, kun otin riehuvan Hiskin rauhoitusharjoitukseen viereeni. Siinä pitäisi siis rauhoittua 10-60 sekuntia otteessa. Hiskipä ei suostunut oikein rauhoittumaan vaan alkoi sätkimään vimmatusti ja taisi jopa vähän öristä. Meinasi jo päästä otteesta irti mikä olisi ollut moka, mutta Ville sattui olemaan siinä lähellä ja nappasi niskasta rimpuilevan öttiäisen takaisin viereeni. Tämän jälkeen rauhoittui hyvin, kehuin ja silitin ja päästin vapaaksi. Tahtojen taistoa tiedossa luultavasti. Muutenkin Hiski riehui eilen tosi paljon. Vesikuppi oli taas kaadettu sillä välin kun oli yksin kotona vajaan puoli tuntia, samoin kävi tänään. Illat ovat pahimpia, riehunta alkaa noin klo 20.30 ja voi kestää puoleen yöhön asti. Mietittiin pitäisikö alkaa ottaa pakkorauhoittumisia (koira kiinni remmiin ja vaikka pöydän jalkaan siksi aikaa että rauhoittuu). Kai se edessä on minkä taakseen jättää vai miten se menee.


Aamulenkillä oli tullut paljon ihmisiä vastaan (Ville meni aamulenkin), ohitukset olivat sujuneet hienosti. Nykyään voi jo kävellä eteenpäin, ei tarvitse pysähtyä syöttämään koiraa. Palkka tietysti annetaan edelleen. Pysähtymiset hevosuria ennen sujuu kivasti ja kutsusta tulee luokse melko hyvin. Hiski koheltaa kyllä lenkillä koko ajan, juoksee ympäri metsää ja missä milloinkin. Suuhun se kerää jatkuvasti jotain. Tämä hidastaa luoksetuloa, pitää jäädä syömään suussa olevat ruohot ennen kuin voi tulla luokse.

Maahamenoissa aloitettiin nyt tehokuuri. Pyrin tekemään 30 toistoa joka päivä... huom. pyrin...

Noutokapulassa ollaan siinä vaiheessa, että avaa itse suun, mutta ei pidä painoa yhtään itse.

Sisälle kutsuttaessa on nyt taas tullut paremmin. Pissaa tulee edelleen iltaisin lattialle. Kielletty on niin että saatu itse teosta kiinni nyt kolme tai neljä kertaa eli raja tulee vastaan ihan pian. Sitten ei enää jatketa samalla tavalla vaan keksitään jotain muuta. (Nyt siis sanottu vain äp äp kun lorottelee lattiaan, sen jälkeen viety heti ulos ja palkittu namilla pissaamisesta)

Tuesday, November 21, 2006

18 viikkoa ja 4 päivää

Tulipas pidettyä taukoa kirjoittelussa. Viikonloppu meni levätessä. No käytiinhän me treenailemassakin, mutta enimmäkseen vain loikoiltiin. En ole saanut itseäni aloittamaan tehokuuria maahanmenoon, mutta kapulan kävin ostamassa ja ollaan otettu naksun avulla ihan pikkuisen suun avaamisharjoittelua.

Ongelmiakin on taas esiintynyt. Ensinnäkin niin kuin pelkäsinkin, vesikuppi kaadetaan kun Hiski jää kotiin. Kuppi pysyy pystyssä kyllä suihkussa käynnin ajan. Aivan niin kuin arvelinkin käyvän. Nyt pitäisi jaksaa puuttua jotenkin siihen, että kuppi pidetään pystyssä myös jos lähden etuovesta.

Toinen ongelma: Hiski tulee auton takaosasta koiraverkon välistä etupenkille heti kun se jää yksin autoon. Tämän ongelman saa kyllä pois sitruunapannalla (kauko-ohjattava), mutta kun ei millään viitsisi uhrata sittistä näin typerään ongelmaan. Ajattelin käyttää sitä lähinnä ehdottomaan luoksetuloon, tontin rajojen sisäpuolella pysymiseen ja mahdollisten jahtausongelmien estoon jos jotain näistä alkaa ilmetä.

Sisällekutsumisen yhteydessä on alkanut olla hidastelua. Haistellaan maata ja katoillaan illan pimeydessä pensaisiin. : / Niin, että joutuu kutsumaan 2-3 kertaa ennen kuin tullaan. Ei aina, mutta aika usein. Seuraan tilannetta vielä pari päivää, jonka jälkeen puutun asiaan jos jatkuu samanlaisena. Yhden kerran meinasin jo hakea niskasta sisälle, mutta sitten Hiski jo juoksikin ovelle.

Sisällekuseminen.. voi hittolainen. En tiedä mikä homman nimi nyt on, mutta yhtenä iltana näin miten Hiski käveli ja pissasi samalla olohuoneen lattialle. En ehtinyt sanomaan mitään. Pissaa oli joka puolella. Tämän jälkeen tätä on ilmennyt miltei joka ilta klo 21-24 välisenä aikana riehukohtauksen yhteydessä. Kaksi kertaa on saatu rysän päältä yllätettyä eli ollaan komennettu äp äp kesken lorottelun ja sitten viety ulos ja palkittu kun pissaa sinne. Jos sama peli jatkuu vielä kolmannen kiellon jälkeen muutan suunnitelmaa. Nyt on tarkoitus kertoa koiralle että tuo on väärin ja ulos pissaaminen oikein. En usko että Hiski tekee tuon tahallisesti. Ulkona se ei koskaan kävele kun pissaa vaan on paikoillaan. Nämä iltapissat tulevat kävellessä. Omituista. En ole oikein seurannut paljonko Hiski illalla juo vettä. Juokohan enemmän/liikaa. Ulos ollaan päästetty liiankin usein. Oppii kohta että ulos mennään puolen tunnin välein.

Että tällaista murkkuhommelia täällä.

Thursday, November 16, 2006

17 viikkoa ja 6 päivää


Hiski oli eilen yksin kotona n. 1.5h ja vesikuppi oli jätetty rauhaan! Samoin tapetit. Olisko siis mahdollista, että Hiski on oppinut niistä kahdesta rankaisusta jättämään vesikupin rauhaan. Ihmettelen jos näin helpolla päästiin.

Tänään oli pentukurssi. Otimme luoksetuloja kujassa. Se oli melko hankalaa, jouduin antamaan kaksi kertaa vettä päin näköä ja nyppäämään remmistäkin kaksi kertaa ennen kuin Hiski alkoi rauhoittua. Aluksi se oli lähdössä joka koiran ja omistajan perään.

Kokeiltiin aktivointileluja, meillä ei kotona ole kuin Jumppa-Jaakko ja herkkupallo. Hiski piti lautapeleistä tosi paljon, samoin aktivointipallosta. Pitänee hankkia kotiin lisää aktivointileluja.

Harjoiteltiin myös rauhoittumista, katsottiin hampaat, korvat jne. Nämä asiat sujuvat hienosti.

Maahamenoa ei olla ehditty treenailemaan juuri ollenkaan.

Tämän hetkinen tilanne tottiskuvioiden osalta:
- sivulle ilman käsimerkkiä (usein vähän liian edessä)
- sivulletulo + askeleita max 2 askelta ja nami edelleen kädessä
- nouto on sujunut kotona, mutta hallilla huonommin (siis pallo tai lelunouto)
- hypyn edessä sivulle, käskyllä hyppää yli ja pysähtyy myös käskystä hypyn taakse
- maahanmeno tökkii
- paikallaistuminen, pysyy kun käyn n. 2-3m päässä takaperin, ei olla otettu paljoa
- pysähtyy lenkillä odota -käskyllä aika hyvin
- osaa hypätä käskystä autoon
- pysyy käskyllä paikoillaan odottamassa kun vieras tulee ovesta sisään (vaikeaa)
- kontaktikävelyssä väljyyttä aina välillä
- pidä- harjoitusta ollaan otettu muutaman kerran
- tunnaria ei olla nyt ehditty tekemään, mutta sukat maistuu kyllä...

Kaikissa liikkeissä olen pitänyt edelleen namia kädessä, paitsi maahanmenossa näytän merkin tyhjällä kädellä ja palkitsen sitten eri kädestä. Kai sitä voisi alkaa ottamaan namia pois vaikka sivulletulossa. Kontaktikävelyssä aion pitää vielä namia koska siinä Hiski lähtee usein liian etäälle.

Hiski on selvästi muuttunut enemmän "sylikoiraksi" nyt parin viikon sisällä. Luulin jo, että se ei pidä ollenkaan sylittelystä tai rapsutuksista.

Hampaita on irronut edestä 5kpl ja uusia näkyy jo tulevan. :)

Kitinä on lisääntynyt, haukkuminen jäänyt pois miltei kokonaan.

Käsiin puremista ei muuten ole enää esiintynyt viikkoihin. Namitkin otetaan jo paljon nätimmin kädestä. Vain riehaantuessaan Hiski saattaa kokeilla käsiin puremista, mutta heti kun sanon ä-ä Hiski lopettaa ja nuolaisee kohtaa johon aikoi purra.

Astumista ei ole esiintynyt ollenkaan, mutta ei ole kyllä leikkinytkään vieraiden koirien kanssa.

Vetää remmissä aika tavalla, ei olla puututtu mitenkään.

Hyppii päin, ei olla puututtu.

Ulkoa sisälle on tullut taas hyvin.

Fassen kanssa leikkiessä pari päivää sitten oli niskakarvat pystyssä. Syy jäi epäselväksi, mutta ei ainakaan ollut pelkoa.

Monday, November 13, 2006

17 viikkoa ja 3 päivää

Aamulenkillä ei taaskaan yhtään vastaantulijaa. Pitäisi kai lähteä kävelylle johonkin muualle, mutta kun tuosta tien yli on niin mukava pujahtaa metsään. Lenkin aikana kutsuin Hiskiä pari kertaa luokseni ja luoksetulo sujui hyvin. Myös odota-käskyllä pysähtyminen onnistui.

Sunday, November 12, 2006

17 viikkoa 2 päivää


Aamulenkillä tuli pitkästä aikaa ihmisiä vastaan. Nyt kun lumet tuli ovat ihmiset kaikonneet pururadoilta. Kaksi sauvakävelijämiestä olivat sen verran kiinnostavia, että ensinnäkin jouduin kutsumaan kaksi kertaa Hiskiä ennen kuin se tuli luokseni ja lopuksi jouduin vielä kieltämään kerran kovemmin (niskasta vetäisy takaisin luokseni ja äppiä) kun meinasi lähteä perään. Kutsuin loppulenkin aikana pojat monta kertaa luokseni ja palkitsin.

Vesikuppi pysyi eilenkin pystyssä suihkussa käynnin ajan! Hienoa. Nyt pitäisi vain jaksaa tehdä sama räminätölkkiepisodi vielä ulko-ovesta, mutta ongelma on se, etten ehdi ulkoa yhtä nopeasti rankaisemaan, enkä edes näe ulkoa vesikupille. Mietin sitäkin, että lähtisin ulko-ovesta, tulen toisesta ovesta työhuoneeseen ja hyökkään sieltä. Ei silti olla jätetty Hiskiä nyt kertaakaan yksin tapettien repimisen jälkeen. Omaa laiskuutta selvästi kun ei jaksa miettiä ratkaisuja seinän repimiseen. Puruluutkin on loppu, joten ei ihme että hampaiden vaihtumisen aikaan maistuu seinät.

Illalla käytiin hallilla treenailemassa koiria. Sivulletulo sujui hienosti, mutta kontaktikävelyssä on edelleen väljyyttä. Yllätyksenä tuli hyppy, Hiski osasi pysähtyä hypyn taakse. :O No, hienoahan se on, toistettiin sama viisi kertaa ja aina onnistui. Käskyksi tuli odota, sama mitä käytetään lenkillä pysähtyessä. Tässä pieni videokooste illan treeneistä (sori ärsyttävä musiikki, oli ihan pakko taas lisätä, hih)
http://s103.photobucket.com/albums/m153/Kinkula/?action=view&current=HIski17vkoa2paivaa.flv


(Vesikuppi pysyi tänäänkin pystyssä!)

Friday, November 10, 2006

17 viikkoa


Tänään alkoi taas seinien repiminen. :( Kävin päivällä asioilla kaupungissa, olin poissa tunnin ja sillä välin oli revitty käytävän seinästä 2 kertaa Hiskin kokoinen alue täysin paljaaksi. Ja kustu lattialle. Täytyy myöntää että repesi hermot täysin kun tulin takaisin kotiin. Ai niin, vesikuppikin oltiin kaadettu.

Illalla suihkuun mennessä jätin videokameran kuvaamaan. Yleensä suihkunkin aikana tapahtuu tuhoja. Tietenkään tällä kertaa ei tapahtunut mitään. Videolle tallentui pelkästään Hiskin ja Fassen riehumista ympäri asuntoa. Toisaalta vesikuppi on AINA kaadettu sillä välin kun käyn suihkussa, joten en sitten tiedä jos siitä eilisestä räminätölkkiepisodista olisi ollut apua. Mitä hyötyä siitä silti on jos Hiski oppii että kun menen työhuoneen ovesta ei saa kaataa vesikuppia ja kun menen ulko-ovesta saa tehdä mitä vain. Ei mitään. Pitää siis jaksaa vain lavastaa tilanteita.

Hiskiä ei nyt sitten jätetä enää koko asuntoon vapaaksi silloin kun poistumme kotoa. Joko häkki tai rajaus eteiseen. Voi voi..

Thursday, November 09, 2006

16 viikkoa ja 6 päivää

Aamulla kun kävin suihkussa jätin vesikupin lattialle. Olin ehkä 10 minuuttia poissa ja tällä välin vesikuppi oli taas käännetty nurin ja viskottu pitkin keittiötä ja eteistä. Päätin, että nyt tuli loppu tälle kohteltamiselle = nyt aletaan harjoitella vesikupin rauhaan jättämistä.

Täytin vesikupin ja laitoin sen takaisin eteiseen. Menin itse oven taakse räminätölkki kädessä. Melkein heti kun suljin oven Hiski alkoi haastamaan leikkiä Fassen kanssa. Ne painivat ehkä kolmisen minuuttia jonka jälkeen Hiski lähti kohti vesikuppia. Odotin.. ei juontiääniä vaan tassu kuppiin ja kauhomista. Repäisin oven auki, karjaisin äp äp ja heitin räminätölkin suoraan Hiskin persauksille. Hiski pinkoi keittiöön. Tämän jälkeen menin rauhallisesti keittiöön, kutsuin Hiskin luokseni, pyysin vielä istumaankin ja palkitsin istumisesta kehuin ja namilla. Hetken kuluttua Hiski meni juomaan. Toistamme harjoituksen heti kun ehdin ja niin monta kertaa kuin tarve vaatii.

Huomatus: ei sovi herkälle koiralle. Herkkä koira ei tuollaisen tapauksen jälkeen mene enää juomaan.

Wednesday, November 08, 2006

16 viikkoa ja 5 päivää

Hiski osaa tulla vihdoinkin sivulle ilman käsimerkkiä ilman seinäapua!!! Kädet ovat siis sivuilla, en ole kokeillut mitä tapahtuu jos laitan kädet selän taakse, se on seuraava vaihe.

Nyt aletaan tahkoamaan urakalla maahanmenoa, jotta saataisiin siitä käsimerkki kokonaan pois. Kontaktikävely sujuu kohtalaisen hyvin, samoin sivulletulon askeleet eteenpäin, mutta niissä on vielä käsiapua. Hyppy meni tänäänkin hienosti. ( 1-2 lautaa, lähinnä siis tarkoitan hypyn osaamisella sitä että koira tajuaa käskyn hyppy, en niinkään sitä itse hyppäämistä sillä pentu ei muutenkaan saisi hyppiä liikaa) Myös käännöstä vasempaan voisi aloitella, mutta ei tässä mikään kiire ole kun ei ole kisakoirasta kysymys. ;)

Mistä päästäänkin siihen, että Hiski osaa hypätä itse autoon, siis takaluukkuun...

Tuesday, November 07, 2006

Monday, November 06, 2006

16 viikkoa ja 3 päivää

Tänään käytiin hakemassa rokotukset. Josekin oli mukana, sillä on niskassa joku pieni nyppy. Hiski oli taas tosi riehakkaalla tuulella. Karkasi ensin auton takaluukusta ilman lupaa. Odotushuoneessa olisi halunnut mennä morjestamaan kaikkia. Alku menikin pomppimiseen ja koheltamiseen. Lopulta sain Hiskin sen verran rauhoittumaan että saatiin rokotukset annettua. Loppuaika meni sitten ihan hyvin, molemmat koirat oikein tahtoivat pöydälle istumaan. Aika show silti viedä kaksi koiraa vastaanotolle, varsinkin kun toinen on pentu.

Siirryttiin kolmeen ruokailuun päivässä.

Etuhampaita on lähtenyt nyt kaksi.

Illalla käytiin treenailemassa vähän. Morjestettiin siinä pari tyttökoiraakin, Hiskiä vähän jänskätti. Treenailemassa oli yhtäaikaa myös mäyräkoira Roope. Hiski pysyi irti luonani oikein hyvin ja teki kaiken käsketyn. Hyppykin sujui taas mallikelpoisesti. Ensimmäinen kerta kun varasti sivulta hypylle.

Saturday, November 04, 2006

16 viikkoa ja 1 päivä


Kylläpä päivät juoksevat. Hiski kasvaa silmissä. Selän peittää jo karhea aikuiskarva, vaaleanpunaisista tassuista ei ole jäljellä kuin muisto. Eilen lähti ensimmäinen etuhammas ja muutenkin rivistö näyttää heiluvan. Uhmaikä pukkaa päälle. Ulkona haistellaan enemmän ja siellä haahuillaan ristiin rastiin. Välillä joutuu kutsumaan parikin kertaa ennen kuin korvat löytyvät.

Yksin jätettäessä kaadetaan vesikuppi heti, sitä nakerrellaan ja kuljetetaan paikasta toiseen. Lisäksi saatetaan pissata ja kakkia keittiön pöydän ympäri juosten samalla ympyrää... : / Aika moinen meininki siis tällä hetkellä. Ai niin, pöydältä on varastettu ruokaa kaksi kertaa. Palloa ei tuoda hallilla enää takaisin käteen vaan sen kanssa juostaan mieluummin karkuun. Mouruaminen ja piippaus on lisääntynyt, haukkuminen vähentynyt huomattavasti.

Eipä noista jutuista mikään minua yllätä, paitsi tuo hemmetin vesikupin kaataminen. Tai lähinnä se, etten ole vielä keksinyt miten puuttuisin asiaan. Kerron heti kun keksin. Ongelmana on se, että pentu tekee kupin kaadun silloin kun en ole kotona ja jos menen ikkunan taakse kyttämään aikuiset koirat huomaavat sen heti, jolloin Hiski ei luultavasti kaada kuppia. Jos taas otan aikuiset koirat ulos, Hiski istuu oven takana odottamassa. Pitäisi jättää videokamera kuvaamaan. Nyt on monta kertaa käynyt niin, että koira joutuvat olemaan ilman vettä koska Hiski on kaatanut vedet lattialle. Mitään juoma-automaatti ratkaisua en halua, koska se olisi ongelman välttämistä. En usko, että tämä on itsellään ohi menevä ongelma, koska Hiski rakastaa vettä ja tykkää siis kaivaa vesikuppia.

Mitäs muuta uutta.. no kontaktikävely on alkanut sujumaan hyvin. Sivulletulo sujuu silloin tällöin ilman käsimerkkiä. Paikallaistuminen, jopa kun tulee vieras ovesta sujuu vaikka onkin vaikeaa. Maahanmenokin on onnistunut pari kertaa ilman käsimerkkiä. Ohitukset lenkeillä ovat menneet hyvin. Pihassa on pysytty edelleen ilman komentamista. Tekemisen into on Hiskillä hyvä tällä hetkellä.

Päin hyppiminen on aika villiä, ei olla puututtu asiaan koska me emme koe sitä ongelmana, mutta vieraat eivät taida oikein tykätä... harmi.

Majavalelu on Hiskin mielestä edelleen ihanin lelu, mutta repimiseen on yhdistynyt myös lelun syöminen ja nieleminen jos lelusta irtoaa pienikin pala. Olen käyttänyt lelua myös tokotreenissä palkkana mm. k-kävelyssä ja sivulletulossa. Hyppykin muuten onnistui eilen melko kivasti.

Tuesday, October 31, 2006

15 viikkoa ja 4 päivää

Tänään tuli lunta, PALJON! Hiskin mielestä se oli mahtavaa. Hyppyjä, kaivamista, juoksemista... Melkein tuli jo ongelmia sisälle kutsuttaessakin! (Tähän asti on juossut kuin pieni rusakko kun huutaa sisälle) Nyt joutui kutsumaan kaksi kertaa ennen kuin tuli sisälle. Meillä on muuten namipussi edelleen eteisessä roikkumassa.

Lenkeillä ohitukset ovat sujuneet hyvin. Hiski oli illalla hoidossa Sannan luona. Sanna kertoi, että Hiski oli jahdannut lentäviä lehtiä. Olen huomannut itsekin saman. Ei hyvä, juoksee vielä vahingossa tielle.

Ville kertoi, että aamulla pihassa oli raakkunut joku varis. Mehän olemme nähneet lintuja aivan liian vähän. Hiski oli ollut ihan hämillään raakkujasta.

Eilen illalla Hiski kävi hallilla treenailemassa kanssani. Se sai palan irti majavalelusta ja nielaisi sen heti. Ihme taipumus.

En ehtinyt ottamaan kuvia tänään. Huomennakin on kiire päivä, yritän ehtiä kuvailemaan jotain.

Sunday, October 29, 2006

15 viikkoa 2 päivää

Paino: 10.4kg

Tänään tehtiin jahtaustreenit Preiviikissä. Hiski joutui odottamaan autossa aika kauan ja oli ihan täpinässä kun otin sen ulos. Tällä välin Hiski oppi myös menemään auton etuosaan koiraverkon läpi...

Lähdimme kävelemään kohti pururataa, jossa piilossa oli kettupuuhka sekä "orava". Ja tietysti ihmiset, jotka olivat oikeastaan vaikeampia ohitettavia kuin nämä eläimet. Hyvin sujui, kettupuuhka kiinnosti kyllä kovasti. Orava mikä oli nopeampi ei kiinnostanut niin paljoa.

Tässä pieni videopätkä kettupuuhkan ohituksesta (+ihmisten ohittamisesta):
http://s103.photobucket.com/albums/m153/Kinkula/?action=view&current=jahtaus.flv

Lopuksi laitettiin vielä Heidi autoon räminätölkin kanssa ja Hiski takaluukkuun. Pelkkä äp äp kuulemma riitti siinä vaiheessa kun Hiski yritti tulla läpi verkon. Toivottavasti ei jää tavaksi.

Saturday, October 28, 2006

15 viikkoa ja 1 päivä


Eilinen meni taas työn merkeissä. Illalla yhdeksän jälkeen kun tulin kotiin oli hirveä myrsky. Pelkäsin, että Hiski lähtee lentoon kun päästin sitä yöllä pihalle asioilleen.

Yön aikana oli satanut lunta. Valitettavasti minä en nähnyt Hiskin ilmettä, kun se pääsi ensimmäistä kertaa astumaan lumeen. Ville oli yövuorossa ja päästi koirat aamulla kuudelta ulos. Ei kuuleman mukaan ollut reagoinut mitenkään erikoisesti.

Aamulenkillä meno olikin ihan normaalia, ellei oteta huomioon hienohelma Josea, joka tipsutteli edelläni sen näköisenä että minähän en lenkille tule jos tällaista räpäskää sataa. Hiski näytti enemmänkin nauttivan märästä maasta. Yrittäähän se ängetä aina suihkuunkin! :)

Ilta vietettiin hallilla. Sen jälkeen käytiin "mummolassa" missä tapahtui mielenkiintoinen episodin lelun kanssa. Ensinnäkin Hiski oli kamalassa riekkukohtauksessa jo kun mentiin sisäle. Se ilopissasi alleen, sen jälkeen yritti varastaa ruuat olohuoneesta. Äiti antoi Hiskille lelun ja se sekosi siitä täysin. Kun äiti yritti ottaa lelusta kiinni Hiski murisi kolme kertaa ja joka kerta äiti veti käden pois vahvistaen murinaa... hoh hoijaa. Sanoin asiasta kyllä mutta kun äiti on sellainen, hieman pelkää koiria... Lopulta äiti otti kyllä lelun pois. Muutenkin antoi Hiskin voittaa aina vetäessä, ei hyvä.

Thursday, October 26, 2006

14 viikkoa ja 6 päivää

Aamulenkillä ohitukset olivat sujuneet Villen kanssa erityisen hyvin. "Puskista" tullut lenkkeilijäkin oltiin ohitettu ilman pysähtymistä, ainoastaan pieni takaapäin tarkistus ilmaa haistellen oli tapahtunut. Kuulemma 7 ihmistä tuli vastaan.

Päivällä kävimme hallilla. Otin ensin ulkona a-esteen, puomin ja kokeilin paria hyppyäkin. Hiski tuntui aristelevan esteitä aluksi. Siis tällaista mörköikä aristelua. Näki esteet aidan takaa, jähmettyi ja oli vähän hämmentyneen oloinen. Myös katsastusaseman pihasta kuuluneet kovat äänet tuntuivat hieman hämmentävän. Kyllä tässä siis on nähtävissä jonkinasteista varautuneisuutta, toivottavasti ei ala pahenemaan vaan olisi ohi meneviä juttuja. Mitenkään päälle nuo paniikit eivät jää, mutta "normaali" koira ei tällaisia ääniä jää edes kuuntelemaan. Hyvin se silti sujui, kiipeily on Hiskin mielestä ihanaa.

Sisällä hallissa otettiin putkea, se ei ollut edelleenkään kivaa Hiskin mielestä. Omituinen koira..
Kesken treenien sisälle halliin tuli vieras mies. Hiski lähti kohti, mutta pysähtyi ilman käskyä ja palasi luokse. Annoin namin ja sanoin vapaa jonka jälkeen Hiski meni tervehtimään reippaasti miestä. Sama tapahtui kun Päivi tuli käymään hallilla. Ei nähtävissä mitään varautuneisuutta tässä kohtaa.

Päivällä lenkin aikana huomasin, että Hiski on todella sisäistänyt käskyn odota. Sillä on paha tapa poukkoilla Fassen perässä ja kiinni hännässä kun Fasse yrittää mennä asioilleen... kutsuin Hiskin luokse, palkkasin ja sanoin odota. Se jäi odottamaan, mutta yritti sitten lähteä uudelleen. Komensin ä-ä äänellä ja sanoin odota. Hiski jäi kiltisti odottamaan istuen. Palkkasin. Kun sanoin vapaa se lähti saman tien Fassen luokse. Eli voisi sanoa, että Hiski tajuaa myös vapaa -sanan.

Lenkin aikana koettiin tosi tilanne kun parin metrin päästä lähti lentoon fasaani. Hiski ryntäsi perään. Huusin äp äp, ei pysähtynyt, heti perään äp äp, sitten pysähtyi ja tuli takaisin, huh huh. Toivottavasti ne jahtauksen estotreenit saadaan toteutettua sunnuntaina eikä sada.

Illalla oli pentukoulu. Siellä meni hienosti. Hiski pysyi kohtuullisen rauhallisena luonani ja otti kontaktia hyvin. Liikkeet sujuivat hyvin, paikallamakuu tökki nyt kun ollaan harjoiteltu vain sitä maahanmenoa ja olen vapauttanut heti palkan jälkeen. Hiski yritti niellä karvalelun pari kertaa.. hyi hitto. Siis kauhean palan eläimen nahkaa ja karvaa. Jouduin vetämään kurkusta varmaan 7 cm märkää karvaa. Yök. Outoa että Hiski haluaa syödä lelunsa ihan oikeasti. Tuli mieleen käärme joka nielee jotain rottaa. : /

Tuesday, October 24, 2006

14 viikkoa ja 4 päivää



Tänään aamulenkillä nähtiin ihan ensimmäinen orava, siis niin, että myös Hiski sen näki! Kuljimme Pinomäentietä, Hiski remmissä, kun orava juoksi tien yli. Hiski kiinnostui tosi paljon ja alkoi vetää kohti oravan kulkureittiä. Päätin puuttua asiaan äp äp ja pikku nyppäisy remmistä jonka jälkeen nakkia taskusta. Tämän jälkeen siirryimme tien toiselle puolelle, jotta Hiski sai kävellä oravan tienylityspaikan yli kunnolla ja haistaa maata siitä kohtaa. Ei toki pysähdytty, vaan kuljettiin vain yli "ilman mitään huomiota" hajuihin.

Lenkillä ei tullut ketään vastaan. Eilen muuten tuli, lippalakkipäinen mies, ei mitään ongelmia.
Hiski kohelsi suurimman osan lenkistä Fassen kanssa. Huomasin, että kutsuttaessa ei ollut kovinkaan kiire minun luokseni. Jäätiin haistelemaan puskia ja pensaita. Pitää tarkkailla alkaako tämä uhmiskausi nyt sitten. Vai onko Ville käyttänyt lenkeillä turhaan Hiskin nimeä.. pitääpi kysellä. Odota -käskyllä Hiski pysähtyi aika hienosti odottamaan kun kuljettiin hevosurien yli. Käsky alkaa olemaan jotenkin hallussa.

Illalla treenattiin pari minuuttia hallilla. Kuvassa muuten kontaktikävelyn palkkaus vasemmalle, jos koira tuppaa tulemaan eteen ja poikittamaan. Monelle tämä tuntuu olevan hankala juttu. :)
Noudot oli ihan per...stä. Hiskiä ei napannut ollenkaan. Sain yhden pallonoudon tehtyä ja jätin asian siihen. Pitkään ne noudot ovatkin sujuneet. Tarvinnee ottaa remmi ja alkaa harjoitella vapaanoutoja, plaah.

Monday, October 23, 2006

14 viikkoa ja 3 päivää

Minulta kyseltiin kiertoteitse miksen ole opettanut Hiskille vielä ei -käskyä. Olin jo unohtanut koko asian, siis kertoa miten sen homman kanssa sitten kävikään... no kerron sen nyt.

Eli muutaman niskaravistus/räminätölkkiepisodin jälkeen sana äp äp kehittyi niin tehokkaaksi, että päätin jättää sen sanan voimasanaksi ja käytämme eitä vähäpätöisempiin kieltoihin joita ei tarvitse noudattaa. Tällä hetkellä äp äp on pysäyttänyt pennun joka tilanteessa ja jos Hiskillä on jotain kiellettyä suussa sen myös tiputtaa tuolla käskyllä (Villen kohdalla en osaa sanoa totteleeko yhtä hyvin). Esimerkiksi eilen talomme ohitse pyöräili kaksi lasta jotka vihelsivät samalla tavalla kuin isäni koirille. Tämä oli ensimmäinen kerta kun Hiski aikoi lähteä juoksemaan pihasta tien suuntaan. Karjaisin äpäp, Hiski pysähtyi heti ja juoksi luokseni. Huokaisin helpotuksesta tässä kohtaa!

Nyt odotan jahtausmiittiä (katsotaan toimiiko äp äp kun pensaasta tulee "rusakko" eteen) sekä pentukurssin ei-tehoste kertaa ja aion tehostaa äpäpit näissä yhteyksissä vielä. Yhtä hyvin sana olisi siis voinut olla ei, mutta näin kävi ja tämä pentu toimii nyt sitten tällä sanalla. :)

Sunday, October 22, 2006

14 viikkoa ja 2 päivää

Olin koko päivän kouluttamassa muita koiria, joten tänäänkin meni omien koirien treenit siltä osin hukkaan. Eipä tässä päivässä muuten mitään erikoista ollut, mutta aamulenkillä kahdeksan aikaan oli tapahtunut hyvin omituinen juttu. Ville oli siis koirien kanssa metsässä lenkillä kun vastaan oli tullut vihreään takkiin ja siniseen lippikseen pukeutunut kävelijämies joka oli kävellyt suht nopeaan vauhtiin. Hiski oli jähmettynyt jo n. 50m ennen ohitusta tuijottamaan miestä. Ville oli yrittänyt kutsua Hiskiä luokseen, mutta Hiski oli jämähtäneenä keskellä polkua. Ville ajatteli, että nappaa koiran kiinni, mutta tässä vaiheessa tämä mies oli jo n. 10m päässä ja Hiski väisti Villeä tai miestä, ei tiedetä kumpaa ja lähti karkuun takaisin autolle päin! Tämä mies käveli eteenpäin ja Hiski juoksi karkuun aina vain eteenpäin. Ville oli kutsunut Hiskiä, mutta turhaan. Lopulta Ville lähti takaisin autolle päin ja Hiski oli seisonut siellä aika lailla polun alkupäässä. Hiski oli juossut iloisesti Villen luokse nähtyään tämän.

En voi käsittää mikä tässä on ollut takana? Hämärä metsä, soran kahina hämärässä, lippis, liian nopea kävely, käsien heilutus.. mitä? Yritin kysellä Villeltä kaikkea mahdollista, onko tuossa kohdassa tapahtunut jotain ennen. Kuulemma ne pari mummoa tullut siinä kohtaa vastaan suurinpiirtein joiden luokse Hiski karkasi, mutta on siinä tullut vastaan aina ihmisiä eikä ole ikinä ollut tällaista tapahtumaa. Lippiksiä Hiski on nähnyt, tänäänkin oli kuulemma Teemulla ollut lippis päässä kun kävi kylässä. Juoksijat ovat aina kiinnostaneet Hiskiä positiivisella tavalla, eikä kävelijät ole koskaan pelottaneet Hiskiä. Jotenkin tuntuu, että tuo hämäryys voisi olla se syy. Meillä ei ole hämärällä tullut vastaan kovinkaan montaa ihmistä. Mutta on niitä silti tullut. Todella omituista ja harmittaa ihan hirveästi kun en ollut näkemässä tilannetta. Nyt haluaisin lavastaa tilanteen kyllä uudelleen mahdollisimman pian. Kuka tulisi kävelemään meitä vastaan metsään aamulla kahdeksalta, mielellään mies... pitää kysellä tuttuja avuksi. Eihän tuosta nyt mitään tule että koira juoksee karkuun pitkin metsää, hyvä ettei autotielle mennyt. Ei tullut tällainen mieleenkään koska Hiski on suhtautunut ihmisiin hyvin avoimesti ja halunnut mennä morjestamaan kaikkia aina.

Hiskillä on ollut pari muutakin mörkökohtausta kyllä. Jos tuo on joku sellainen. Kerran talon ohi meni iso rekka, sitä Hiski jäykisteli. Ja kerran juoksi talon ohi karanneita hevosia, niitäkin Hiski pelästyi. Ja naapurin tuulessa kahisevaa kasvihuonetta se pelästyi toissa päivänä.

Jään miettimään asiaa.

Saturday, October 21, 2006

14 viikkoa ja 1 päivä


Paino: 9kg

Flunssa alkaa helpottamaan, tai keuhkoputkentulehdus siis. Päätin, että maanantaina alan taas lenkkeillä ja jumpata vaikka henki lähtisi. Miltei kahden viikon sairastelu saa luvan päättyä. Kovasti yskittää vielä aamupäivisin.

Kävimme illalla hallilla treenailemassa, samoin kuin eilenkin. Harri ja Heidi olivat hallilla koiriensa kanssa. Aika kivasti Hiski pysyi odottamassa vuoroaan, vaikka remmi jäikin kotiin. Pari kertaa lähti käsistä, Hiski ja Simba. Hiskiä hieman pelotti ruttukuonoinen bokseri, selkäkarvat nousivat pystyyn.

Kontaktikävely sujuu nyt paremmin, vaikka Hiski tuppaakin edistämään helposti. Hyppy onnistuu, hyppii vähän liiankin innokkaasti edestakaisin... Maahanmenoa pitäisi tehdä joku tehokuuri, siinä tarvitaan edelleen käsiapua. No tässä oli kyllä tuo parin viikon taukokin nyt treenissä. Paikallaistuminenkin on jäänyt siihen pariin metriin, ei olla tehty. Noutoa ollaan ylläpidetty. Nyt hallilla toi kerran metallikapulan, mutta sitten ei viitsinyt tehdä enää mitään noutoa. Nokka oli maassa, huono enne tulevalle. Myös hallin oven vieressä oleva kusipuska kiinnostaa kovasti nyt jo.

Hiski oli eilen hypännyt itse auton peräluukkuun! Se on kyllä sellainen ponkujalka tuon ikäiseksi koiraksi. Hyvin on oppinut jo pysymään autossa vaikka luukku avataankin. Vapaa -käskyllä ollaan nostettu alas.

Ville on alkanut lenkeillä kuulemma ohittamaan pystyasennossa ja hyvin on mennyt. Eli enää ei ole tarvinnut kyykkiä ja ruokkia Hiskiä ohituksen aikana. Eipä siihen sitten tarvittu kuin ne pari nyppäystä niskavilloista. Hyvä homma.

Viime yönä Hiski oli pissannut lattialle. Vaikka se herätti meidät myös yöllä vinkumalla ja kävi asioillaan myös siis ulkona. Näitä sattuu aina silloin tällöin. Muuten lattiat ovat pysyneet suht hyvin kuivina. :)

Tänään Hiski oli kotona "yksin" n. 2h. Sinä aika se oli taas vaihteeksi kaatanut vesikupin. Tämä tapahtuu miltein aina, tai voisi sanoa että aina jos Hiski jätetään kotiin. En ole keksinyt vielä hyvää keinoa estää kupin kaataminen.

Tosi nopeasti kuluu aika, aivan liian vähän mielestäni olen ehtinyt viemään Hiskiä eri paikkoihin. Lähinnä nurmikentät ovat jääneet aika lailla käymättä. Siis treenien suhteen. Toivottavasti ensi keväänä murkkuikäinen Hiski pystyy sitten tekemään tuoksuvalla nurmella muutakin kuin haistelemaan maata.

En ole myöskään antanut Hiskin leikkiä muiden koirien kanssa juuri yhtään. Tervehtiä on saanut, mutta ei sen enempiä. Ainoastaan omien koirien kanssa, siskonsa ja parin muun koiran kanssa on saanut painia. Saa nähdä miten tämä vaikuttaa tulevaisuudessa. Ja onhan tässä vielä pari viikkoa hyvää aikaa antaa leikkiäkin. Katsotaan nyt, treeneissä en kyllä anna leikkiä koskaan ja missäs tässä nyt ehtisi muuten vaan hengailemaan koirakaverien kanssa. Ehkä lenkillä, mutta yhden riehuvan pennun ja kahden muun koiran kanssa lenkkeily ei ole kovinkaan nautinnollista, siksi tykkään käydä koirieni kanssa ihan vain yksin lenkillä. Jos mukaan tulee vieraita koiria, otan yleensä vain 1-2 koiraa mukaan ja sitten käy sääliksi sitä tai niitä kotiin jääviä.

Pitäisköhän tunnustaa nyt... Hiski on nukkunut edelleen sängyssä aika usein. : / Viime yönäkin heräsin viideltä ja näin miten Ville nukkui Hiski kainalossa, sitten ne käänsivät kylkeä yhtä aikaa, Ville siis nosti Hiskin toiselle puolelle kainaloon. Ja onhan se tosi lämmin näin kylmällä. Ja hei, meillä ei ole vielä ainakaan mitään ongelmia! Jos tässä nyt jotain selityksiä voi asialle antaa. :) Typeräähän tämä on, aionko ottaa 20 kiloisen rontin myös sänkyyn. Voi olla. :) Eihän tuo pieni koira voi ymmärtää jos siltä nyt yhtäkkiä kielletään sänkyyn tulo. Onneksi se nukkuu välillä sängyn allakin ihan ilman pyytämättäkin.





Thursday, October 19, 2006

13 viikkoa ja 6 päivää


Pääsimme vihdoinkin aloittamaan pentukurssin tänään! Tunti sujui tosi hyvin, vaikka paikalla olikin 5 uutta koiraa. Harjoittelimme katsekontaktia, kontaktikävelyä, maahanmenoa, leikkimistä ja otettiin siinä pari sivulletuloakin sekä luoksetulo. Hiski kyttäili minua suurimman osan tunnista. Olin tosi tyytyväinen Hiskin suoritukseen. Lähinnä siihen, miten se jaksoi istua väliajat rauhassa ja sitten taas tehdä mitä pyydetään kun on sen aika. Oli muuten hienoa olla välillä itse oppilaana! Asiat joita opettaa päivittäin tuntuivat jotenkin "uusilta" tuosta näkövinkkelistä, vaikea selittää. No kivaa oli joka tapauksessa. :)

Joselle iski tänään taas tilapäinen mielenhäiriö ja se leikki Hiskin kanssa n. 15 minuutin ajan. :O
En käsitä mistä se johtuu, sillä Jose ei tykkää pennuista eikä jaksa leikkiä niiden kanssa. Tämä oli toinen mielenhäiriö sinä aikana kun Hiski on meillä ollut. En tohtinut kieltää sisällä leikkimisestä...

Pentukoulun jälkeen mentiin käymään mummolassa, mikä oli virhe. Siellä sai vielä vähän lisää makkaraa ja kas kummaa illan saldona tällä hetkellä kaksi oksennusta. :( Eli mahassa liikaa pöperöä. Ja vaikka jätin tarkoituksella päivän kolmannen ruuan antamatta, ei sekään riittänyt.

Tuesday, October 17, 2006

13 viikkoa ja 4 päivää

Olin eilen pitämässä kaksi tuntia treenejä ja tänään on ollut aivan kamala yskä ja tukkoisuus koko päivän. :( Kypsyttää tämä sairastelu ja kotona mollottaminen. Eilen kävin kaksi kertaa lenkilläkin... ei taitanut olla kovin hyvä juttu. Lenkit sujuivat hyvin. Päivälenkillä oli erittäin vaativa tapaus. Hiski oli n. 5m päässä minusta kun kapeaa polkua tuli vastaan lenkkeilijä. Hiski lähti tietysti heti kohti lenkkeilijää häntä heiluen. Minä komensin äp äppiä, Hiski pysähtyi, mutta jatkoi taas menoaan kohti. Karjaisin uudelleen äp äp ja meinasin jo huutaa että älä huomioi kiitos, mutta tässä kohtaa Hiski kääntyikin korvat luimussa takaisin päin ja juoksi luokseni. Ihme juttu, palkkasin reippaasti lihapullalla ja kehuin.

Villen ja Hiskin ohitukset ovat sujuneet hyvin. Hiski oli eilen illalla Sannan luona hoidossa. Sanna oli alhaalla vastassa kun toin Hiskin. Nostin pennun autosta ja mitä se tekeekään.. pissaa alleen kun näkee Sannan. Hiski ei ole vielä koskaan ennen pissanut tuossa tilanteessa kenenkään ihmisen kanssa. Sanna on vissiin tosi kiva ihminen. Pitää alkaa vähän varomaan ettei tule pissat mummolassakin lattialle.

Jose sai tilapäisen mielenhäiriön viime sunnuntaina. Ensimmäistä kertaa se leikki, paini sisällä, Hiskin kanssa. Hiski sai maata Josen päällä eikä Jose pistänyt ollenkaan pahakseen. Siinä ne hampaili toisiaan n. 15min jonka jälkeen pyysin niitä rauhoittumaan. En tiedä mikä juttu tuo oli, koskaan ennen ei Jose ole leikkinyt Hiskin kanssa tuolla tavalla eikä ole sen jälkeen näyttänyt merkkiäkään siitä, että leikkisi enää. Jää nähtäväksi tapahtuuko tuota toista kertaa.

Hiski nosti eilen muuten jalkaa kun kävi pihalla pissalla.

Sunday, October 15, 2006

13 viikkoa 2 päivää


Huh, huh mikä flunssa. Ei voi sanoa että tuntisin itseni vieläkään terveeksi, mutta henki kulkee nyt inan paremmin kuin eilen.

Tämä viikko meni aivan pilalle Hiskin kouluttamisen ym. sosiaalistamisen kannalta. Tänään olisi ohitustreenit, mutta luulen, että jätän senkin vielä väliin. Harmittaa tällainen.

Ville on käynyt lenkillä koirien kanssa, epäonnistuneita ohituksia on ollut aika paljon, kunnes Ville nyppäsi kerran Hiskin niskasta takaisin. Sen jälkeen on mennyt paremmin. Tänään Villen huomio aamulenkillä oli se, että jos hän syöttää namia kyykyssä, Hiski pysyy luona paremmin. Johtunee siitä, että nyppäys tapahtui kyykky asennossa, kun Hiski oli lähdössä siitä juoksemaan jonkun perään. Nyt pitää sitten vahtia pentua jotenkin jalat suorana ja silti olla tarpeeksi nopea nappaamaan kiinni jos meinaa lähteä. Minun kanssa ei ollut tuollaista ongelmaa, mutta voi olla että nyt on kun on ollut näin monen päivän tauko kaikessa tekemisessä.

Ulko-ovella Hiski on alkanut ymmärtämään käskyn vapaa. Pari kertaa on lähtenyt pihassa haahuilemaan tien suuntaan. Kohnotuskohtauksia on tullut muutamia ulkona. Tällöin Hiski juoksee hulluna ympäri pihaa ja pelkään että juoksee tielle asti.

Ready kävi täällä eilen kylässä, Hiski yritti astua kerran. Se tapahtui siinä leikin loppupuolella. Puutuin asiaan. Sen jälkeen ei yrittänyt enää.

Noutoja olen jaksanut tehdä jonkin verran (norm. pallo). Ne sujuu ihan kivasti edelleen. Kontaktikävelyssä Hiski on alkanut jostain syystä edistämään eikä tule nenä kiinni namissa vaan yrittää tuijotella minua ja lipuu sen vuoksi eteen. Pitää ottaa varmaan nakkia tähän harjoitukseen. En viitsinyt kovin montaa kertaa edes kokeilla kun lähti heti edistämään. Muuta ei sitten olla tehtykään.


Kuvassa: Josen mielestä Hiski haisee pahalle. :)

Friday, October 13, 2006

13 viikkoa

Paino 8kg

Sairaloma jatkuu.. Olen edelleen kipeä ja ei olla pystytty tekemään mitään.

Wednesday, October 11, 2006

12 viikkoa ja 4 päivää

Olen flunssassa (lue: luultavasti keuhkoputkentulehduksessa taas vaihteeksi). Pitihän se arvata, että tarttuu. Kirjoittelen sitten kun jaksan taas, nyt päivä taitaa kulua punkan pohjalla leväten ja mahdollisesti lääkärissä käyden jos jaksan liikkua. :(

Hiski oli eilen aamulenkillä lähtenyt Villeltä "käsistä". Jonkun mummojen eteen hyppimään. :/ Ei hyvä. Tänään oli aamulenkki sujunut paremmin vaikka kävelijöitä oli tullut vastaan. Villen pitäisi mennä Hiskin kanssa ohitustreeneihin. Luulen, että Hiski ei oikein usko että myös Villen kanssa ohitetaan nätisti, koska tilanteita eli harjoituksia ei ole Villen kanssa ollut tarpeeksi. Ainakaan niitä onnistuneita. Yleensä vain epäonnistumisia.

Sunday, October 08, 2006

12 viikkoa ja 2 päivää

Sanna oli hoitamassa koiria melkein koko päivän. Päivällä oli hallilla mattojenvaihto-operaatio ja illalla ohitustreenit. Paikalla oli vain 7 koiraa ja polkupyörä. Alku näytti siltä, että tänään ei Hiski ohita yhtään koiraa kauniisti, mutta hyvinhän se meni, jopa kaksi vierasta lenkkeilijää saivat mennä pari kertaa ohi ilman mitään ongelmaa. Tällä kertaa Hiski seurasi melkein koko ajan vasemmalla puolellani. Lopuksi otettiin luoksetulot ja pujottelu ringissä. Ne sujuivat hyvin.
Sanna auttoi minua töiden kanssa päivittäen asiakasrekisteriä ja tehden muita hommia koneella. Siinä kohtaa kun tultiin hallilta kotiin näytti siltä, että Sanna on päässyt jyvälle siitä, millaista on minun "normaali" työpäiväni. :) Ei voinut muuta kuin nauraa, kun Sanna valitti että nimet vilisee päässä ja jatkuvasti menee sekaisin nimet ja kurssit ja sitten näppäimistökin lakkasi toimimasta. Tuosta puuttuu vielä jatkuva puhelimen soiminen, -tekstiviestimuisti loppu- lauseen vilkkuminen puhelimessa, sähköpostin lallatus, Kontaktikoirien keskustelupalstan Muistuta Katia ketjun muistaminen, kotisivujen päivitys, kurssien päivitys, kalenterin päivitys, lelutilaukset, sitruunapantojen vuokraukset ja korjaukset + messengerit vilkkumassa punaista "Ookko koneella???". Hih. Kello on nyt 00.13 ja työt tehty tältä päivältä.
Ville alkoi aamulla yskimään ja räkimään ja iltaan mennessä olikin jo tosi sairaan oloinen. Patistin jätkän nukkumaan sohvalle iltaunia ettei tartuta bakteereja minuun... Ei sitä nyt voi kipeäksi tulla kun uusi jakso on alkamassa. Ville lähti yöksi töihin vaikka käskin hakea saikkua. Ei totellut. Johtajuusongelma? ;)
Takaisin koiriin ja Hiskiin. Tänään ei paljoa ehditty muuta treenailemaan. Yöllä otettiin vielä riehukohtauksessa noutoa ja tehtiin siinä samalla käsimerkistä seisomista. Tämä oli kolmas kerta muuten kun otan sitä. Eli ihan babyluotulonseis: Pentu on irroittanut pallosta, olen heittävinäni sen, pentu menee perään, pysähtyy, seisahtuu, kehu ja heitto.
Välillä tuntuu ettei talossa pentua olekaan. Kyllä noista vanhemmista koirista sen verran hyötyä on, että joitain hyviäkin asioita ne pystyvät opettamaan. Esimerkiksi ovella istuminen on aika pitkälti malliopittua, samoin pihassa on pysytty hyvin koska aikuiset koirat eivät mene tien suuntaan laisinkaan. Mutta myös huonot tavat tarttuvat heti. Tänä aamuna kun Ville tuli töistä, Hiski oli ensimmäisenä hyppimässä päin ovea. Meillä tuo sisälletulo on aika riehakasta, niin kuin monella muullakin. Suurin syy tähän on kyllä isä ja äiti, jotka riehuttaa koirat joka kerta kun tulee kylään. Eikä meillä paljon muita vieraita sitten käykään, tai tosi harvoin. Ne vieraat jotka osaavat käyttäytyä koirien kanssa eivät aiheuta aikuisissa koirissa kovinkaan isoa riemupurkausta, mutta totta kai Hiski luulee, että jokaisen ovesta tulevan ihmisen kohdalla kuuluu nyt sitten riehua.
No sitten taas tulee riehakohtaus ja kyllä sitä heti muistaa, että talossa on pentu. Hiski ja Fasse ovat oivaltaneet sen, että kun käyn suihkussa, en pysty komentamaan koheltamisesta. Eli suihkuun asti kuuluu kauhea kolina ja möykkä kun nämä kaksi painivat pitkin eteistä. Heti kun suljen suihkun ja avaan oven nuo kaksi katsovat minua sen näköisenä että mitäh, ei me mitään tehty. Pitääkin ottaa joskus kuva tuosta kun avaan oven. Ilmeet ovat niin hassuja.
Torstaina alkaa pentukurssi johon myös Hiskin sisko Kiira on tulossa. Kontaktikoirissa tietty. :)

Saturday, October 07, 2006

12 viikkoa ja 1 päivä


Nyt seuraa tekstiä, joka sopii pentukuumeen kourissa olevan ihmisen luettavaksi:
(eikä nämä tuhot ole edes mitenkään pahoja vielä!)

Tapettien repimisestä se alkoi, eipäs, vaan peiton repimisestä, sitä seurasi vesikupin kääntämiset ja sohvankastelu. Tänään Hiski jätettiin n. vartiksi kaksi kertaa yksin ja sinä aikana se nakersi koirien sängystä kulman ja oli pyöräyttänyt pötkylän häkin eteen. Lisäksi löytyi pari syötyä sukkaa ja hiuslenkkiäkin.

Nyt näyttää siis pahasti siltä, että joudumme sittenkin alkaa opettamaan Hiskiä häkkiin. Toinen vaihtoehto on yrittää rajata yksinjääntialue niin pieneksi että tuho olisi mahdollisimman minimaalinen. Nuo aikuiset koirat vain osaavat kaataa kaikki esteet tosi helposti. Siinä vaiheessa kun Hiski päättää maistaa uutta ruokapöytäämme tai tuoleja.. voi voi. Ruokapöytä ja tuolit ovat uudet, ihan ensimmäinen uutena ostettu ruokapöytä ja voisi sanoa että ehkä ainoa huonekalu johon en todellakaan halua hampaanjälkiä. Koirien sängystä kulman syöminenkin harmittaa, se saa onneksi vielä korjattua suht helposti.

Asuntomme on sen mallinen, että keittiö on oikeastaan yhtä olohuoneen sekä eteisen kanssa. Hiski pääsee myös yöllä vaeltamaan muualla paitsi olohuoneessa. En haluaisi laittaa pentua häkkiin, en sitten millään. :( Häkki on kyllä valtavan kokoinen, mahdun sinne kevyesti itsekin. Mutta silti, säälittää kun muut koirat saavat olla vapaasti. Voi hitto miten vaikeaa. Yritämme nyt vielä jättää enemmän puruluita nakerrettavaksi siksi aikaa kun olemme poissa ja aktivointileluja. Nyt ollaan laiskasti jätetty vain muutama lelu lattialle. En haluaisi rajata koirien tilaa liian pieneksikään koska Jose ei halua olla pennun lähellä. Jos laitan koirat siis liian pieneen tilaan, Jose yrittää varmasti mennä läpi ja yli esteiden ja saattaa vielä loukata itsensä. Yksi vaihtoehto on jättää Jose toiselle puolelle esteitä, mutta tällöin Hiski saattaa haluta vielä enemmän toiselle puolelle.

Häkin ovea ei olla kertaakaan laitettu kiinni niin että Hiski on sisällä. Se käy itse häkissä ja leikkiikin siellä jonkin verran leluillaan.

Toinen suuri ongelma on nyt tuo vesikuppi. Se on käännetty väärinpäin nyt niin monta kertaa, että siitä on tullut jo tapa. Ja minä kun haluan, että koirillani on vettä saatavilla jatkuvasti. En ole keksinyt nyt muuta kuin että laitamme pienemmän vesikupin tämän ison tilalle.

Kolmas ongelma alkaa olemaan päin hyppiminen. Ei olla siihen puututtu, mutta nyt aletaan puuttua. Tässä vaiheessa joko odotetaan kunnes pennulla on jalat maassa ja sitten vasta huomioidaan tai jos on ihan mahdoton komennetaan ja tönäistään pois. Kotiin saapumisesta on tullut nyt jo aikamoinen show. No tästä ei voi syyttää kuin itseään. Onhan se kiva kun pieni pentu on ovella vastassa... vai mitä?

Pentu on nyt 12 viikkoinen ja tuhoamisvimma näyttää alkaneen. Nuo pienet hampaat saavat nyt jo aikaiseksi aika isoakin jälkeä. Totta kai pennut kokeilevat hampaitaan joka paikkaan, mutta eivät kaikki aloita seinistä ja huonekaluista. Valitettavasti Hiski halusi nimenomaan aloittaa heti seinistä ja seinänkulmista sekä nukkumapaikastaan. Jään miettimään mitä ratkaisumallia lähdetään kokeilemaan. Ehkä yritämme vielä tuota asunnon rajausta ennen häkkiä. Nyt tehdyt tuhot ovat omassa mittakaavassani vielä tosi pieniä, mutta pelkään että tuhoaminen on lisääntymään päin. :/

Kuva 1, makuuhuoneen tapetti (tuhot tehty yöllä):


Kuva 2, eteisen raavittua tapettia:


Kuva 3, keittiön ja olohuoneen erottava viritys + Hiski sängyssään josta kulma syöty:

Friday, October 06, 2006

12 viikkoa



Paino 7.7kg (heti syömisen jälkeen) Säkäkorkeus n. 37cm

Ei tullut taaskaan ketään aamulenkillä vastaan, ei myöskään päivälenkillä. Eikä illallakaan. Ei siis kovin hyvä sosiaalistamisen tai ohitustreenien kannalta.

Hiski vietti tänään n. tunnin kotona Josen ja Fassen kanssa. Tänä aikana iso vesikuppi oli kaadettu kokonaan nurin ja raahattu eteisestä keittiöön. Lattia oli ollut aivan märkänä.

Ville toi Hiskin illalla hallille. Otin muutaman liikkeen, lähinnä leikkimistä muiden koirien läsnäollessa. Ihan kivasti Hiski pysyi kanssani ja vaikka lopuksi annoin luvan mennä leikkimään Siirin kanssa, Hiski hakeutui lopuksi luokseni (taskuuni) :)

Hallilta kotiin päästyäni istahdin sohvaan. Katselin siinä puolisen tuntia televisiota. Ylös noustessa huomasin, että housuni olivat takapuolesta ihan märät... voi perk.. Ensi reaktio oli: voi vi.. tääl o kus.. Sohvassa oli aika lailla iso märkä pläntti. En vain huomannut sitä ensin, koska meillä on tummanruskea torkkuhuopa valkoisen sohvan suojana. Tämän jälkeen aloin epäillä voiko se olla pissaa. Pyysin avuksi ensin Josen. Josehan saa slaagin jos joku pissaa sisälle. Näytin Joselle sohvaa ja se haisteli sitä häntä heiluen. Tämän jälkeen pyysin Fassen paikalle, se hyppäsi sohvaan pläntin päälle ja meni siihen makaamaan. Tämä kertoisi siitä, että kyseessä ei olisi pissa, luojan kiitos. Sohvatyynyä ei pysty irroittamaan sohvasta mitenkään. Ei se kyllä haissut pissalle mielestäni, mutta en minä nyt kauheasti ole pissoja haistellutkaan.

Nyt sitten korotetaan edelleen tuota olohuoneen erottavaa aitaa. Hiski hyppää ihan kevyesti siitä jo yli vaikka se on 45cm korkea! Ei ota edes kosketusta hypätessä.

Viikon kooste:
- Käynti eläinlääkärissä (ei huutoa)
- Seinien syöminen alkoi
- Vinkuu enemmän, haukkuu vähemmän
- Hakeutuu vasemmalle puolelle seuraamaan lenkillä ilman pyytämistä
- Hyppäsi sänkyyn itse
- Pantaa pitää jo ihan ok
- Kävelee remmissä suht hyvin, mutta kiskoo herkästi nyt jo
- Karkasi autosta pari kertaa
- Kiinnostui linnuista
- Ehdollistunut täysin metsätreeneihin
- Ei uutta tokorintamalla, ei olla kauheasti ehditty harjoitella. Kontaktikävelyä eniten ja siinä näkyykin parannusta.
- Odota -käsky edelleen epäselvä, siis pysäytetään lenkillä remmistä käskyllä odota. Joskus pysää ja jopa pysyy jo siinä, mutta välillä ei tajua ollenkaan.
- Ollut "yksin" kotona max 2h. (laiskoja oltu tässä asiassa)



Thursday, October 05, 2006

11 viikkoa ja 6 päivää

Yö meni rauhallisesti. Päivä kului vauhdilla, minulla oli töitä tehtävänä, enkä ehtinyt käydä kuin iltalenkillä. Ville kävi aamu- ja päivälenkin. Ei ollut tullut ihmisiä vastaan. Kovasti oli Hiski kyttäillyt kuulemma taas autoja. Iltapäivällä Hiski jätettiin kahdeksi tunniksi kotiin Josen ja Fassen kanssa. Pissat oli lattialla kun tultiin takaisin, ei tuhoja.

Illalla kävimme metsässä treenaamassa viestiä Josen ja Fassen kanssa. Hiski odotti autossa sen aikaa. Se piti kauheaa meteliä, vinkui ja raapi auton takaluukkua. Yritin olla puuttumatta asiaan. (lähinnä sen vuoksi ettei ollut vesipulloa mukana ja olin jo valmiiksi kiukkuisella tuulella) Niin, Hiski karkasikin kerran autosta kun avasin takaluukun...ja lensi saman tien sinne takaisin.

Lopulta Hiski rauhoittui ja pääsin vapauttamaan sen luukusta. Tämä oli kaiketi kolmas vai neljäs kerta kun ollaan metsässä tekemässä treeniä ja Hiski laittoi nenän heti maahan ja lähti etsimään. Olin piilottanut pari sukkaa ja tunnarin puskiin ja ne löytyivät miltei heti. Mutta kun yritin leikkiä lelulla, se oli tosi vaikeaa. Hiski on jo tuossa ajassa ehdollistunut täysin siihen, että näissä treeneissä on nenä maassa ja palkkana vain nami. Nyt pitää leikkiä enemmän metsätreeneissä. Sukasta en saanut Hiskiä kiinnostumaan ollenkaan, siis repimään sukkaa, mutta narulelu sentään kelpasi. Heitin pari kertaa sen metsään, Hiski toi kerran takaisin, mutta ei enempää. Nostin Hiskin autoon ja lähdettiin kotiin.

Iltalenkillä Hiski seuraili taas pari kertaa vasemmalla puolellani. Se juoksee jo tosi lujaa ja säntäilee minne sattuu kun saa hepulikohtauksia.

Unohdin varmastikin eilen mainita, että koirat leikkivät ensimmäistä kertaa auton ympäri juoksua pihassa. Jose ei ole tätä leikkiä leikkinyt Maxin poismenon jälkeen. Jose juoksi ensimmäisenä, niin kuin aina ennenkin, Hiski perässä ja Fasse sitten muuten vaan. Ennen Fassen tehtävä oli aina yrittää pysäyttää Josen perässä juokseva Max, mutta Fasse näytti olevan hieman hämillään kun Maxia ei leikissä ollutkaan. Hiskikään ei oikein tajunnut juttua ja Jose joutui monta kertaa juoksemaan niin että Hiski miltei sai sen kiinni. Kivaa näytti silti olevan. :)

Wednesday, October 04, 2006

11 viikkoa ja 5 päivää

Yöllä heräsin tapetin järsimis ääniin. Komensin äp äp, ääni loppui. Laitoin valot päälle ja seinään oli ilmestynyt uusi järsimiskohta. Aamulla huomasin myös, että koirien korin peittoa oltiin revitty. Eilen illalla ei ollut muuten riekkukohtausta, taisi aiheuttaa yöllisen levottomuuden.

Aamulenkillä ei taaskaan tullut ketään vastaan. Hiski seurasi remmiosuuden miltei koko matkan vasemmalla puolella ja sain palkkailla vähän väliä. Lenkin aikana irtiollessakin se tuli nelisen kertaa seuraamaan. Kääntyy vielä nopsaan tuohon eteen jos en palkkaa tarpeeksi nopeasti.

Kävin hammaslääkärissä ja jätin koirat siksi aikaa keskenään kotiin. Ei ollut tullut tuhoja. Yksinoloaika n. 60min.

Ville kävi päivälenkillä. Hiski oli ruopinut paskomisen jälkeen. Ville oli komentanut. Meillä ei suvaita ruopimista koirilta, koska se on reviirin merkkausta.

Hiski kyttäilee tosi paljon autoja, lentokoneiden ja kärpästen lisäksi. Ei kuitenkaan vielä syöksy perään, katson miten tilanne etenee.

Illalla hallilla otettiin muutamia kontaktikävelyharjoituksia lelupalkalla. Näissä kulki hieman liian kaukana ja edessä. Namin kanssa pysyy lähellä ja asento ok, pyrkii edistämään usein. Vapaanoutoa tehdessä Hiski yritti karata leikin jälkeen pallo suussa. Annoin mennä. Maahanmeno onnistui yhden kerran niin etten näyttänyt juuri ollenkaan käsimerkkiä. Paikallaistuminen tökkii, jalat on miten sattuu ja liikkuu. Pentu ei osaa istua. :)

Tuesday, October 03, 2006

11 viikkoa ja 4 päivää

Tänään meillä oli ensimmäinen rokotus. Otin mukaan lihapullia. Vastaanotolla tavattiin pentukurssilta tuttu 16 viikkoinen Luka, joten ainakin odotusaika kului pennuilta yhdessä riehuen. Itse toimenpidehuoneessa harjoiteltiin ensin hissipöydällä nostamista ylös ja alas. Hiskin mielestä eläinlääkäritäti oli aivan sairaan ihana ja sitä piti pomppia ja hampailla oikein kunnolla. Päädyin siihen, että syötän lihapullaa koko toimenpiteen ajan. Hiskiltä kuunneltiin sydän, tutkittiin hampaat, korvat, silmät jne. Pelkäsin, että Hiski huutaa kovasti kun rokotus annetaan, mutta mitä vielä, sehän ei tainnut edes huomata koko pistosta siinä lihapullaa mutustaessaan. :) Jouduin vielä menemään yksin vastaanotolle, yleensä Ville saa pitää kiinni koirista, ainakin pentuna, kun ne rokotetaan etten minä olen se kamala ihminen vahingossakaan, joka aiheuttaa kipua. Onneksi kaikki sujui tosi hienosti. Punnituksessa Hiskin paino oli 7.5kg.

Eläinlääkärin jälkeen mentiin vierailemaan Porin Lemmikeskuksessa (entinen Pet Choise), ostettiin uusi panta ja vähän namejakin eteisen pussukkaan. Lopulta Hiski nukahti kaupan lattialle.

Monday, October 02, 2006

11 viikkoa ja 3 päivää


Eipä kummempia kuulu. Yö meni rauhallisemmin, ei revitty tapetteja eikä pissailtu sisälle. Päivälenkillä ei tullut ketään vastaan. Eilen illalla oli taas 21-23 välinen aika yhtä suurta riehaa.

Yritin ottaa kimppakuvaa, mutta Hiski ei ollut yhtään yhteistyöhaluinen. Vaikka se osaakin istua paikallaan jo muutaman sekunnin, lenkin jälkeen ei ollut kiva istua paikoillaan yhtään. Ihme kyllä, sain napattua neljä kuvaa. Lisätään paikallaistumisharjoituksia ohjelmaan.

Hiski käväisi illalla hallilla yhdeksän aikoihin treenailemassa. Otettiin ihan normaaleja juttuja, mutta arvatkaapa muistinko ottaa paikalla istumista. Enpä tietenkään.

Sunday, October 01, 2006

11 viikkoa ja 2 päivää

Aamuyöstä taas tapetin järsintää, mutta aina eri kohdasta. Lopettaa kyllä heti kun kieltää, mutta ei tajua, että seinä kuin seinä, sama kielto. Ei olla päästy puuttumaan kunnolla asiaan vielä, koska Hiski lopettaa seinän syömisen heti kun sitä päin katsoo. Ajattelin puuttua asiaan räminätölkillä, koska tuo seinien syöminen on yksi niistä pahoista jutuista joita en kyllä aio sietää. Leluja on kuitenkin lattialla, leikkikööt niillä. Puruluitakin on tarjolla.

Illalla käytiin ohitustreeneissä Preiviikissä. Ohitukset sujuivat hyvin, vaikka olinkin aika väsähtänyt eilisen juhlinnan ansiosta.

Otettiin riehukohtauksessa illalla vielä vähän kontaktikävelyä:
http://s103.photobucket.com/albums/m153/Kinkula/?action=view&current=k-kavely11vkoa.flv

Videon alussa Hiski hyppää tuolille ja aikoo napata kiinni kamerasta. Taustalla kuuluva vinkuna tulee marsujen suusta. Niillä on ruoka-aika ja ne ilmoittavat asiasta tuolla tavalla.

Ja noutoa:
http://s103.photobucket.com/albums/m153/Kinkula/?action=view&current=nouto11vkoa.flv

Saturday, September 30, 2006

11 viikkoa ja 1 päivä


Olipa levoton yö. Johtui varmaankin siitä, että Hiski heräsi juuri kun me olimme menossa nukkumaan. Aamulla oli pissat lattialla. Lisäksi tuli pukla ja makuuhuoneen seinästä oli revitty nyrkin kokoinen pala tapettia irti. : / Hiivatin Hiski. Onneksi olen suunnitellut myös makuuhuoneeseen uutta tapettia, joten ei hätää. Mutta jos keittiön tai olohuoneen seiniä menee repimään.. sitten napsahtaa. :) Pääsin kieltämään tapetin repimisestä kerran, mutta en mitenkään kovin voimakkaasti koska näin Hiskin vain nuolaisevan seinää. Harmi, että seinät kiinnostavat noin paljon.

Päivällä Hiski oli Sannan luona hoidossa kun me kävimme kaupungilla. Katsoin parhaimmaksi viedä hoitoon ettei lähde lisää tapettia seinästä.

Iltapäivällä käytiin metsässä tekemässä Joselle ja Fasulle jäljet. Hiskille tein tunnistusnoutoon liittyvän harjoituksen jossa piilotin tien laitaan parit sukat, kapulan sekä luonnonpuuta olevan jälkikepin jota olin pitänyt kädessäni muutaman sekunnin. Hiski suoriutui tehtävästä upeasti.
Tässä video harjoituksesta:
http://s103.photobucket.com/albums/m153/Kinkula/?action=view&current=omametsa.flv

Lopuksi otettiin vielä vähän tottista. Hyvät treenit joka koiralla. Jäljet menivät loistavasti. Tarvisi ehtiä kisoihin vielä tämän vuoden puolella molemmilla! :)

Tässä video Hiskin ulkoa sisälle tulosta:
http://s103.photobucket.com/albums/m153/Kinkula/?action=view&current=sisalle.flv

Friday, September 29, 2006

11 viikkoa

Paino 7.4kg (punnittu heti ruuan jälkeen kylläkin..)

Kauhea kasvupyrähdys. Mielestäni ei ole lihava, kylkiluut tuntuu selvästi. Korkeutta on tullut lisää rutkasti. Naama ei ole enää sellainen pennun pyöreä ja selässäkin näkyy jo viiva aikuiskarvaa.

Tänään oltiin illalla treenailemassa hallilla. Tave, Marjukka ja Teemukin oli samaan aikaan hallilla. Ihan hyvin sujui, Hiski pysyi luonani aika hyvin. Hieman ehkä häiritsi keskittymistä, esim. nouto ei sujunut ollenkaan.

Parin viikon tiivistelmä:

- Seuraa vasemmalla puolella n. metrin. Hakee oikeaa kohtaa myös lenkillä.
- Paikallaistuminen vahvistunut.
- Nostaa helposti tassua aina kun antaa namin.
- On yrittänyt karata lelun kanssa sekä syliinottotilanteessa pari kertaa, ei hyvä.
- Ei tykkää olla sylissä oikein yhtään, ei olla jaksettu kauheasti paneutua asiaan.
- Yrittää edelleen leikkiä sisällä Fassen kanssa, mutta ei läheskään niin paljon kuin alussa.
- Inhoaa pantaa, pakittaa kun näkeekin sen. Tarvisi ottaa namien kanssa pannan laittamista.
- Osaa jotenkin kävellä remmissä.
- Käytän sivulletuloon sekä maahanmenoon edelleen käsiapua, menee helposti maahan takapuoli edellä.
- Tajuaa jo vieraiden tulon, sekoilee ovella. Hyppii päin. Ei olla vielä puututtu asiaan.
- Tulee kutsusta luokse yleensä hyvin, jos on keppi suussa tai haistelee voi kestää vähän kauemmin.
- Irroittaa ärähdyksestä jos puree käsille tai ottaa suuhun jotain mitä ei saisi ottaa.
- Pyytänyt ulos pari kertaa.
- Katsekontakti ruokakupilla pidentynyt selvästi.
- Hyppää esteen yli ilman käsimerkkiä ja namin viemistä esteen taakse.
- Kantoi metallinoutokapulaa ja toi sen takaisin heitettäessä pari kertaa.
- Ohitukset parantuneet huomattavasti. Juoksijat ovat vaikeita ohittaa.
- Haukkunut vähemmän kuin yleensä.
- Käyty yhdellä pentukurssin tunnilla.
- Osaa odottaa kun auton takaluukku avataan.
- Istuu ja ottaa katsekontakin ovella, menee ovesta luvan kanssa, mutta voi mennä vielä ilman lupaakin jos ei katso pennun perään ovella.
- Raapi tänään seinää, tapetti meni siitä kohtaa pilalle. Onneksi on sellanen tapetti joka tullaan vaihtamaan. Komensin heti kun huomasin asian.
- Puree tosi lujaa käsiin, varsinkin väsyneenä. Ei osaa ottaa namia nätisti, puree sormille.
- Ärisee vetäessään lelua muiden koirien kanssa, mutta ei minun kanssani.
- Pysäytetty remmistä odota -käskyllä pari kertaa, ei tajua sitä yhtään.
- Tiellä puolenvaihtoja tehty muutamia kertoja, ei taida tajuta vielä mitään siitäkään.
- Tunnistaa tunnistuskapulan ja on siitä innostunut, ei olla näytetty kuin omaa vasta.

(jotain varmasti unohtui)

10 viikkoa ja 6 päivää


Onnistuinpa sitten näköjään poistamaan tämän päivän kirjoituksen kokonaan.

Tässä lyhyt kuvaus:

Hiski pyysi itse ulos vinkuen ovella ensimmäistä kertaa.
Illalla oltiin Pentukurssilla käväisemässä. Tunti sujui kohtalaisesti ottaen huomioon että se oli ensimmäinen kerta. Luoksetulojen aikana lopputunnista alkoi olla vaikeampaa kun maha oli varmaan jo täynnä nameja ja väsykin alkoi painaa. Ilman remmiä oltiin suurin osa kurssista.

Wednesday, September 27, 2006

10 viikkoa ja 5 päivää


Aamulla oli oksennus sängyssä... :( Olin yöllä nostanut unissani varmaan Hiskin sänkyyn, koska lattialle se jäi. Että silleen.

Aamulenkillä epäonnistunut juoksijan ohitus (Villen kanssa). Päivällä onnistunut ohitus minun kanssani.

Tilasin tänään rokotusajan, se on ensi viikon tiistaina. Samalla katsotaan jos tuohon kutinaan löytyy jotain syytä. Välillä kutisee enemmän ja välillä vähemmän edelleenkin.

Ville toi kaikki kolme koiraa hallille töiden jälkeen. Treenasin ensimmäiseksi Hiskin kanssa, jotta se olisi ollut vähän rauhallisemmin odottamassa vuoroaan. Turha toivo. Kun laitoin Hiskin remmillä kiinni tuolin jalkaan se poukkoili ja kitisi koko sen ajan kun treenasin Josea ja Fassea. Ei kuitenkaan ihan täysillä huutanut, parempaan suuntaan siis mennyt. En puuttunut asiaan mitenkään. Olin ehkä hieman väsynyt.

Kokeiltiin tänään myös metallinoutokapulan hakemista ja Hiski toikin sen kaksi kertaa takaisin. :) Kolmannella jäi, pyysin Josen hakemaan kapulan niin että Hiski näki ja palkkasin Josen namilla, jonka jälkeen Hiski joutui taas jäähylle odottelemaan vuoroaan. Pentu ei siis istu mihinkään perusasentoon eikä kapulanoutoja olla mitenkään opetettu. Lähinnä muistutin pentua metallin "ihanuudesta" ettei ala inhoamaan tätä kapulaa vanhempana.

Kontaktikävely onnistui n. 1m matkan niin, että olin ihan pystyasennossa. Tietysti jouduin katsomaan alas, Hiski kävelee jalkojen eteen niin helposti vielä. Maahanmeno ei oikein sujunut, piti auttaa namilla aika paljon. Sivulletulo oli nyt parempi, mutta avolattialla pitää auttaa vielä jonkin verran kädellä ja seinän vieressä jää helposti liian taakse, mutta ei varsinaisesti tarvitse enää käsimerkkiä seinän vieressä. Palloakin noudettiin pari kertaa.

Tänään pihassa Hiski nappasi suuhunsa kepin. Koska tarkoitus oli käydä pissalla eikä syödä keppiä lähdin lähestymään keppiä pureksivaa pentua. No sehän päätti lähteä heti karkuun kepin kanssa jolloin ärähdin hieman. Tiputti kepin saman tien. Palkkasin siitä. Muutenkin ollaan nyt harjoiteltu parin päivän aikana ensimmäisiä kertoja irti -käskyä. En pidä tämän käskyn opettamisella kovaa kiirettä, sillä äp äp/murahduksella pentu irroittaa jos on jokin pakkotilanne ja muuten en edes halua että pentu irroittaa kovinkaan helposti esim. leluista. Nyt olen siis tehnyt niin, että aina välillä palkitsen pennun namilla kun se irroittaa ja sanon irti, mutta vielä useammin revitään lelulla vain niin kauan että se vahingossa irtoaa ja otan sen vain pois sanomatta mitään -> jos irroitat lelu menee pois. Haluan, että koira olisi aikuisenakin tosi innostunut leikkimisestä kanssani, koska sitä voi hyödyntää niin paljon koiran koulutuksessa ja pelkästään kontaktin haussa. Pyrin myös nyt jo palkkaamaan silloin tällöin pentua repimisleikillä vaikka se onkin älyttömän vaikeaa. Ehkä vielä sivulletulo ja maahan menee, mutta kontaktikävely lelun kanssa (niin että olisi tarpeeksi tiivis) on kyllä aika vaikeaa minullekin. :) Namin kanssa kannattaa opettaa koiralle ensin oikea suoritus/asento/liikerata ja vasta sitten otetaan palkaksi riehuminen.

Unohdin varmaankin kirjoittaa maanantain episodista. Taisin vain kirjoittaa, että Elinan bc pentu Ready kävi kylässä ja Hiski räjähti sille. Tilanne oli siis se, että kutsuin Hiskiä luokseni namin kanssa ja Ready halusi leikkiä ja hyppi Hiskiä päin niin ettei Hiski päässyt luokseni. Tässä kohtaa Hiivatti sai kaamean raivarin ja räjähti ihan täysin. No ei se mitään, hienoa että pentu halusi tulla luokseni, mutta illalla Hiski sai hepulin ja juoksi suoraan Fassen pään päälle ja alkoi astumaan! :o Olisikohan ollut vähän ylikierroksilla päivän tapahtumista, mutta minä räjähdin siihen paikkaan ja nappasin pennun niskasta ärähtäen samalla. Astuminen loppui siihen ja otettin lelu esiin ja leikittiin sitten sillä pahimman hepulivaiheen yli.

Tuosta päästäänkin siihen, että monet urospennut saattavat leikkiessä riehaantua niin, että alkavat tekemään astumisliikettä leluun tai kättä vasten. Tätä esiintyi aikoinaan Josella, samoin Fassella ja nyt Hiskilläkin. Tästä en ole kieltänyt. Pentu ei siis varsinaisesti astu kättä tai lelua mutta saattaa roikkua siinä hampaillaan ja sitoo lelua tassuillaan ja sitten alkaa vemputus. En pidä tuota niin pahana, mikäli se ei ala lisääntymään tai provosoi koiraa astumaan esim. käsiä. Olen vain kiepsauttanut lelun aina niin että pentu ei ole selällään enää. Astumista tapahtuu vain kun pentu on selällään. Jose alkoi joskus kerran (huom YHDEN kerran) alle vuoden iässä astumaan jalkaani palkatessani koiraa lelulla, siitä komensin heti ja se loppui sitten siihen. Pyrin lopettamaan astumisliikkeen HETI pyöräyttämällä koiran oikein päin lelun avulla.
Kirjoitin tämän vain sen vuoksi, että joku pennun omistaja saattaa miettiä asiaa. Tässä pitää taas osata erottaa selkeä astuminen ja tämä "leikkiastuminen".

Illalla kun tultiin hallilta kotiin Hiski vinkui auton takaosassa. En tiedä mikä oli ongelmana. Hiski on siis nykyään jo aina auton takaosassa. Ei ole ollut muuta ongelmaa kuin se, että vesikuppi kaadetaan joka kerta. Tällä hetkellä emme voi pitää vettä kupissa auton takana.

Yksi asia on unohtunut kirjoittaa varmasti kokonaan: remmin pureminen. Hiskillä ei tätä esiinny kovinkaan paljoa. No eipä se ole paljoa remmissäkään. Ensimmäisillä kerroilla silloin 7-8 viikkoisena se puri remmiä miltei koko ajan jos oli remmissä. Nykyään voi ottaa remmin suuhun hetkeksi, mutta päästää sitten irti eikä välitä. En puutu asiaa mitenkään koska pentu ei revi remmiä eikä leiki sen kanssa.

Tuesday, September 26, 2006

10 viikkoa ja 4 päivää

Vaihteeksi taas kiireitä. Tässä lyhyt kuvaus päivän touhotuksista:

Aamulenkin meni Ville, yksi epäonnistunut ohitus kun sauvakävelijät olivat halunneet morjestaa pentua.

Minä kävin päivällä lenkillä, Hiski tarjosi ensimmäistä kertaa kontaktikävelyä ihan oikein ja sain palkittua monta kertaa. Ohitukset ok.

Illan Hiski oli hoidossa mummolassa ja se tuotiin ennen yhdeksää minulle töihin. Otettiin parit tottisliikkeet siinä vielä.

Myöhemmin kotona leikittiin lelulla. Otin pari sivulletuloa lelupalkalla ja kokeilin maahanmenoa niin että olin itse kyykyssä ja lelu kädessä, ONNISTUI kolme kertaa. Enempää en edes kokeillut. Palloa heittelin pari kertaa, toi takaisin. Tänään näkyi siis paljon edistystä asioissa.

Sunday, September 24, 2006

10 viikkoa ja 3 päivää

Yöllä Hiski oli riehunut korissa ja syönyt siellä olevasta peitosta sisälmyksiä ulos. Aamulla heräsin riehuntaan. Levoton yö, mutta en löytänyt pissaa sisältä... ainakaan vielä.

Ville kävi aamulenkillä, ei ollut tullut ketään vastaan.

Sanna oli hoitamassa illan koiria. En ehtinyt treenailemaan juurikaan mitään.

10 viikkoa ja 2 päivää



Klo 12.40

Öisin vain yksi herätys, ei pissoja lattialla. :)

Tänään olisi ollut Tupalan kentällä möllitoko, mutta emme menneet sinne, koska pitäisi siivota kämppääkin jossain välissä. Tuntuu siltä kuin kolme viikkoa olisi mennyt lentäen.

Aamulenkillä tuli pari juoksijaa vastaan. Juoksijat ovat vaikeita. Jouduin nappaamaan pari kertaa niskasta kiinni ja sanomaan äp äp, kun Hiski meinasi ihan väkisin lähteä perään.
Tänään Hiski osasi ensimmäistä kertaa kääntyä itse oikeasta kohdasta kotiin päin. En osaa sanoa montako kertaa tämä lenkki on menty sen kanssa näin päin, ehkä n. 5 kertaa. Lenkillä käveltiin taas asvaltilla autotien varressa remmin kanssa. Tänään pysyi paremmin sillä puolen tietä missä käskettiin olla. Hiski otti pari kertaa katsekontaktiakin kävellessään vasemmalla puolellani juuri oikeassa kohdassa ja pääsin palkitsemaan siitä. Odota -käskyä otettiin pari kertaa, lähinnä remmin laitoin ja poisottamisen yhteydessä. Ei taida ymmärtää sitä käskyä vielä.

Illalla käytiin Sampolassa ohitustreeneissä. Kolmas kerta ja meni tosi hyvin. Selvästi huomaa, että Hiski on jo oppinut yhdistämään tämän paikan ja ohittamiset toisiinsa. Vaikka pururadalla meni juoksijakin ohi, ei Hiski edes aikonut lähteä perään. Onneksi ensi kerralla ollaan eri paikassa. Ei nuo ohitukset noin hyvin suju muualla. Lelu ei kelvannut ollenkaan palkaksi harjoituksissa, ainoastaan nami. Lopuksi Hiski leikki parin pennun kanssa hetken aikaa.

KOTIELÄIMIIN TUTUSTUMINEN osa 2

Illalla otettiin chinchilloista muistutus. Hiski vaikutti aluksi siltä, että se on täysin unohtanut mitä nuo karvapallerot ovat ja katsoi niitä sellaisella saalistusilmeellä. Olin valmiina vesipullon kanssa. Pari chinchillaa juoksi Hiski edestä, jolloin Hiski otti muutaman nopeamman askeleen niitä kohti. Sanoin äp äp ja sen jälkeen Hiskin olemus muuttui heti. Eli hyvin muisti! Mitään ongelmia ei ilmennyt tuon jälkeen. Tosin Hiski liikkui huoneessa enemmän kuin viimeksi ja chillojen perässäkin se käveli, mutta heilutti häntää kun chilla lähestyi, eikä ollut mitenkään hyökkäävän oloinen. Kuvassa Jose näyttämässä mallia miten chinchillojen kanssa ollaan. :) Ja sitten oli Hiskin vuoro näyttää taitonsa: (en tiedä onko kuva otettu alusta, jossa Hiskillä näytti olevan vähän saalistusta päällä koska tuo toinen tassu on noin vai onko Hiski vain astumassa eteenpäin.)






Saturday, September 23, 2006

10 viikkoa ja 1 päivää


Klo 20.00

Aamulla käveltiin pitkä lenkki metsässä, mutta ei yhtään lenkkeilijää tullut vastaan. Katinkurun ampumaradalta kuului kyllä mahtava pauke koko lenkin ajan, ihan hyvä, tottuu ääniin. Hiskihän on mielestäni turhan ääniherkältä tuntunut. Käveltiin myös remmissä n. 10 minuuttia, se oli tosi hankalaa ja astuin kaksi kertaa Hiskin jaloillekin vahingossa.

Iltapäivällä lähdettiin lenkille Preiviikin pururadalle. Ei taaskaan ohitettavia. Lenkiltä mentiin suoraan Tupalan kentälle treenailemaan kaikki kolme koiraa siis mukana. Hiski sai totutella remmissä oman vuoronsa odotteluun, kun treenasin ensin Josea. Aika riekkumista se oli, välillä oli silti hyviäkin hetkiä = hiljaisia. :)

Leikittiin lelulla ja otettiin maahanmenoa, istumista ja sivulletuloa. Nyt sivulletulo sujuukin jo hieman paremmin ilman seinää. Helposti nousee joka liikkeessä palkan kohdalla tassu. Tupalassa oli rhodesiankoira Akukin, mutta se ei liiemmin kiinnostanut Hiskiä. Ihan hyvä juttu.

Nyt on ollut havaittavissa sellaista, että Hiski ei välttämättä tule HETI kun sitä kutsuu. Olisikohan nimeä tullut kuitenkin sanottua ilman että on palkinnut tai sitten namit eivät joka tilanteessa ihan maistu. Ei mitään huolestuttavaa, mutta saisi se koira nopeampaakin luokse tulla. Tänään pihassa Hiski lähti lentävän lehden perään tielle päin. Karjaisin äp äp, Hiski pysähtyi, kutsuin ja se juoksi luokse. Hyvin toimi tässä kohtaa.

Hiski on parina yönä kaivanut sängyn alla listaa. Tuhnuttaa nenällä ja kaivaa tassuilla. En tiedä mitä kivaa siellä on, mutta kovin on innostunut asiasta. Kielletty on joka kerta.

En tehnyt viikon koostetta tällä kertaa, ei mitään erityistä tullut mieleen. Jos nyt jotain viime viikosta voisi sanoa, on se, että hepuleita on ollut enemmän, jaksaa valvoa kauemmin, pissaa hyvinä hetkinä hereillä "vain" tunnin välein, osaa odottaa hienosti ovella jo vapaa -käskyä (ei ihan kaikissa tilanteissa) ja uskoo aika hienosti kieltoja, niin ja osaa istua aikas hyvin jo paikoillaan käskystä!

10 viikkoa

Paino 6.4kg

Blogi on tökkinyt tosi pahasti, liekö syy isoissa kuvissa vai kävijämäärissä :) Luultavasti joudun poistamaan joitain kuvia blogista, en tiedä vielä. Kovasti on ainakin pätkinyt ja päivittäminen ollut hankalaa. Laittakaapa neuvoja s-postilla jos joku osaa ja tietää enemmän kuin minä, mistä tökkiminen johtuu on kysymys.

Kiire päivä taas, illalla töihin ja äidin 50 -vuotis juhliin vielä töiden jälkeen.

Ei pissoja eikä kakkoja sisälle yöllä. Lenkeillä ohitukset ok. Mitään ei ehditty treenailemaan. Hiski oli hallilla pari tuntia kun vedin tunnit. Aika nätisti oli, ei vinkunut kuin siinä kohtaa kun oli Sannan kanssa keittiössä. Tuntien jälkeen Hiski meni hoitoon Sannalle, josta se haettiin juhliin mukaan puoli kymmenen aikaan. Mukavaa oli kun kaikki rapsuttelivat. Haitarin ääni vähän pelotti. Olen huomannut, että Hiski reagoi ääniin aika paljon. Pitää alkaa paukuttelemaan enemmän ovia ja seiniä. :)

Thursday, September 21, 2006

9 viikkoa ja 6 päivää


Klo 10.30 (Sannan ottama valokuva yläpuolella)

Flunssa paheni taas yön aikana, aamulla oli äänikin kadoksissa. Ei siis kovin hyvä fiilis koirien treenaamisen kannalta.

Hiski oli oksentant yöllä sänkyyn... minä en edes herännyt, vaikka Ville oli siivonnutkin. Ei pissoja sisälle yön aikana. Olinpa minä väsynyt, kun en ole herännyt mihinkään. : / Aamulenkille lähti Ville. Lenkillä oli pieni pätkä remmissä kävelemistä sekä katseen ottaminen siinä kohtaa kun remmi irroitetaan. (Pitää kyykistyä pennun viereen, muuten ei vielä onnistu)

Aaamulenkin jälkeen Hiski poukkasi auton takaluukusta ulos niin, että tippui kuta kuinkin selälleen maahan. Ville oli yrittänyt ottaa käsillä vastaan, mutta liukas luikero oli ehtinyt ponkaisemaan käsien välistä. Ei sattunut pahemmin.

Klo 20.00

Oltiin illalla metsässä. Toisin sanoen raahauduttiin viimeisillä voimilla vielä metsäänkin.

Hiski karkasi taas autosta, mutta se palautettiin takaisin nopsaan. Tein Hiskille "oman" (tunnistusnouto) piilotuksia hanskalla, sukalla ja kapulalla polun varrelle. Lisäksi otettiin luoksetulot Villen ja minun luokse viestityyliin. Niin ja pakolliset tottiskuviot tietysti myös. Omat esineet löytyivät aika hienosti. Kapulan löydettyään Hiskistä näki miten se muisti että tätähän ollaan tehty ennenkin. Aluksi Hiski lähti myös minun jälkeäni pitkin menemään. Pitää kokeilla joskus jäljen tekoa.

Kuvassa: Hiski saa hajun kapulasta. Ja sen jälkeen Hiski saa lihapullaa. Palkkasin esineen päältä, mutta kuvassa saa kädestä namia.