Wednesday, November 29, 2006

19 viikkoa ja 5 päivää

Tuntuu siltä, että 18-19 viikon välissä Hiskin käytös huononi, mutta nyt on taas menty pari päivää hyvin. Selvää uhmaa oli havaittavissa: mm. lenkillä riehui eikä kuunnellut mitään. Pissailua sisälle, vesikupin kaatoa, seinän repimistä, yleistä riehuntaa sisällä, puremista jalkoihin ja käsiin jne. Kulmahampaat ovat vielä kiinni, muuten alkaa olla uusittua kalustoa koko suu. Mistä tuli vielä mieleen sekin että namit vietiin käsistä taas oikein puremalla.

Jostain syystä tilanne on nyt taas rauhallisempi, johtuisikohan siitä että vietin viikonlopun omissa riennoissani ja nyt on taas otettu tottista ja kuria kotona ja koulussa. :)

Sängystä vieroitus aloitettiin nyt sitten lopulta kaksi päivää sitten. Ei suurempia ongelmia. Selvästi omistajalle vaikeampi asia. Typerää on opettaa pentu sänkyyn ja sitten pyytää se sieltä pois. Älkää siis hyvät lukijat tehkö näin kuin minä tein. Olen tässä kohtaa toiminut tosi epäloogisesti tähän asti.

Hiski on alkanut leikkimään enemmän Josen kanssa, Fasse on saanut olla rauhassa ja se tuntuukin mullittelevan nyt jostain syystä. Hiskin leikit ovat aika rajuja. Jose leikkii vain pyydettäessä Hiskin kanssa, jos Hiski haastaa leikkiin enkä anna lupaa Jose ärähtää Hiskin pois. Jose on aina ollut tuollainen. Kaikkeen pitää olla lupa.

Maahameno ei suju vieläkään ilman käsimerkkiä. plaah.. alkaa kypsyttää jo. :) Kontaktikävely onnistuu ilman käsiapuakin jo muutamia metrejä, mutta sivulletulon askeleissa eteenpäin käytän edelleen käsiapua. Sivulletulo sujuu hienosti ilman käsimerkkiä. Hyppy ja hypyn takana seisominen on myös kunnossa. Paikallaistuminen on ihan kohtalainen, mutta siitä luoksetulo vielä hatara koska ei olla otettu paljoakaan.

Uusia juttujakin on ilmennyt nyt 19 viikkoisena. Pari kertaa on pöhisty, toinen kerta ikkunasta heijastuvalle varjolleni ja toinen kerta kun halliin tuli vieras mies. Ensin pöhinää sitten ryntäys syliin, häntä alhaalla kuitenkin. Saa nähdä miten kehittyy. Olen huomannut että Hiski on epävarma pimeässä ulkona. Kovat äänet kuten ohiajava traktori voi aiheuttaa sen, että Hiski juoksee ovelle. Sanna ilmoitti että Hiski oli pelännyt maton tamppauksen ääntä (kerrostaloalue, kaikuu). Ei olla vielä kokeiltu kotona... mistähän johtuu.. no ei meillä ole yhtään mattoa tällä hetkellä. :) Cd:ltä soitettu ilotulitus ei aiheuttanut mitään reaktiota.

Sisälle pissaaminen loppui muistaakseni neljännen kiinnijäämisen jälkeen. Tähän riitti siis pelkkä äp äp ja hyi ja ulos saman tien + palkka kun pissaa ulos. Sisälle pissailua ilmeni vain iltaisin.

Nouto (ei kapulanouto) on palautunut miltei entiselleen. Putkeenkin (agility) osaa lähteä käskystä ja palkkapallon tuo siis takaisin käteen. Hiski osaa selvästi hahmottaa nyt käden ja antaa heitetyn tavaran siihen. Välillä iskee silti haahuilu ja silloin ei tuoda mitään vaan unohtuu koko homma.

Olen tutustuttanut Hiskin myös hihaan (suojelu). Sitä purraan ja yritetään astua tällä hetkellä. :) Rauhatilasta ei ole kuultukaan.. ei tästä sen enempää, ihan huvikseni riehutan hihalla.

Kapulaharjoituksissa jatketaan edelleen sekunnin pitotreeniä. En irroita kapulasta vielä otettani ettei se tipu. Kapula vain käy suussa. Käytän naksua tässä vaiheessa vielä. Seuraavassa vaiheessa loppuu kädet. :)

Lenkit ovat edelleen kaahailua. En tiedä tuleeko Hiski koskaan kävelemään normaalisti irtiollessa. Se tykkää kaahata joka puolella. En ole tottunut sellaiseen. Tuntuu ettei koira ole hallinnassa vaikka se onkin vielä tullut kutsusta luokse. Remmissä Hiski ei osaa kävellä mitenkään kauniisti, enkä ole asiaan puuttunut mitenkään. Opetellaan se sitten joskus kun on sen aika. Pysähtymiset lenkillä onneksi sujuu melko lailla hyvin niin ei tarvi pelätä pennun juoksevan esim. hevosen alle tai autotielle.

Pihassa Hiski on muuten pysynyt edelleen. Yhden kerran meinasi lähteä lentävän lehden perään mutta pysähtyi äp äp komennolla saman tien. Toivotaan että jatkuu näin.

Eipä siis kuulu kummempia. Koira kasvaa eikä sitä oikeastaan pennuksi voi enää kutsua. :) Otan kuvia heti kun ehdin.

No comments: