Wednesday, November 29, 2006

19 viikkoa ja 5 päivää

Tuntuu siltä, että 18-19 viikon välissä Hiskin käytös huononi, mutta nyt on taas menty pari päivää hyvin. Selvää uhmaa oli havaittavissa: mm. lenkillä riehui eikä kuunnellut mitään. Pissailua sisälle, vesikupin kaatoa, seinän repimistä, yleistä riehuntaa sisällä, puremista jalkoihin ja käsiin jne. Kulmahampaat ovat vielä kiinni, muuten alkaa olla uusittua kalustoa koko suu. Mistä tuli vielä mieleen sekin että namit vietiin käsistä taas oikein puremalla.

Jostain syystä tilanne on nyt taas rauhallisempi, johtuisikohan siitä että vietin viikonlopun omissa riennoissani ja nyt on taas otettu tottista ja kuria kotona ja koulussa. :)

Sängystä vieroitus aloitettiin nyt sitten lopulta kaksi päivää sitten. Ei suurempia ongelmia. Selvästi omistajalle vaikeampi asia. Typerää on opettaa pentu sänkyyn ja sitten pyytää se sieltä pois. Älkää siis hyvät lukijat tehkö näin kuin minä tein. Olen tässä kohtaa toiminut tosi epäloogisesti tähän asti.

Hiski on alkanut leikkimään enemmän Josen kanssa, Fasse on saanut olla rauhassa ja se tuntuukin mullittelevan nyt jostain syystä. Hiskin leikit ovat aika rajuja. Jose leikkii vain pyydettäessä Hiskin kanssa, jos Hiski haastaa leikkiin enkä anna lupaa Jose ärähtää Hiskin pois. Jose on aina ollut tuollainen. Kaikkeen pitää olla lupa.

Maahameno ei suju vieläkään ilman käsimerkkiä. plaah.. alkaa kypsyttää jo. :) Kontaktikävely onnistuu ilman käsiapuakin jo muutamia metrejä, mutta sivulletulon askeleissa eteenpäin käytän edelleen käsiapua. Sivulletulo sujuu hienosti ilman käsimerkkiä. Hyppy ja hypyn takana seisominen on myös kunnossa. Paikallaistuminen on ihan kohtalainen, mutta siitä luoksetulo vielä hatara koska ei olla otettu paljoakaan.

Uusia juttujakin on ilmennyt nyt 19 viikkoisena. Pari kertaa on pöhisty, toinen kerta ikkunasta heijastuvalle varjolleni ja toinen kerta kun halliin tuli vieras mies. Ensin pöhinää sitten ryntäys syliin, häntä alhaalla kuitenkin. Saa nähdä miten kehittyy. Olen huomannut että Hiski on epävarma pimeässä ulkona. Kovat äänet kuten ohiajava traktori voi aiheuttaa sen, että Hiski juoksee ovelle. Sanna ilmoitti että Hiski oli pelännyt maton tamppauksen ääntä (kerrostaloalue, kaikuu). Ei olla vielä kokeiltu kotona... mistähän johtuu.. no ei meillä ole yhtään mattoa tällä hetkellä. :) Cd:ltä soitettu ilotulitus ei aiheuttanut mitään reaktiota.

Sisälle pissaaminen loppui muistaakseni neljännen kiinnijäämisen jälkeen. Tähän riitti siis pelkkä äp äp ja hyi ja ulos saman tien + palkka kun pissaa ulos. Sisälle pissailua ilmeni vain iltaisin.

Nouto (ei kapulanouto) on palautunut miltei entiselleen. Putkeenkin (agility) osaa lähteä käskystä ja palkkapallon tuo siis takaisin käteen. Hiski osaa selvästi hahmottaa nyt käden ja antaa heitetyn tavaran siihen. Välillä iskee silti haahuilu ja silloin ei tuoda mitään vaan unohtuu koko homma.

Olen tutustuttanut Hiskin myös hihaan (suojelu). Sitä purraan ja yritetään astua tällä hetkellä. :) Rauhatilasta ei ole kuultukaan.. ei tästä sen enempää, ihan huvikseni riehutan hihalla.

Kapulaharjoituksissa jatketaan edelleen sekunnin pitotreeniä. En irroita kapulasta vielä otettani ettei se tipu. Kapula vain käy suussa. Käytän naksua tässä vaiheessa vielä. Seuraavassa vaiheessa loppuu kädet. :)

Lenkit ovat edelleen kaahailua. En tiedä tuleeko Hiski koskaan kävelemään normaalisti irtiollessa. Se tykkää kaahata joka puolella. En ole tottunut sellaiseen. Tuntuu ettei koira ole hallinnassa vaikka se onkin vielä tullut kutsusta luokse. Remmissä Hiski ei osaa kävellä mitenkään kauniisti, enkä ole asiaan puuttunut mitenkään. Opetellaan se sitten joskus kun on sen aika. Pysähtymiset lenkillä onneksi sujuu melko lailla hyvin niin ei tarvi pelätä pennun juoksevan esim. hevosen alle tai autotielle.

Pihassa Hiski on muuten pysynyt edelleen. Yhden kerran meinasi lähteä lentävän lehden perään mutta pysähtyi äp äp komennolla saman tien. Toivotaan että jatkuu näin.

Eipä siis kuulu kummempia. Koira kasvaa eikä sitä oikeastaan pennuksi voi enää kutsua. :) Otan kuvia heti kun ehdin.

Friday, November 24, 2006

19 viikkoa


Eilen aamulla kun heräsin, oli Villen peiton sisälmys levitettynä toiselle puolelle sänkyä. Hiski nukkui siinä sisälmyksien seassa. Ville oli lähtenyt jo töihin. Lähinnä nauratti.

Illalla oltiin pentukurssin viimeisellä tunnilla. Jo sisäänmeno oli aika riehakas, Hiski hyppi ja pomppi eteisessä vinkuen ja kiskoi halliin. : /

Nuuskuttelua ja kuuroutta oli selvästi havaittavissa. Väliajat Hiski istui kyllä suhteellisen nätisti, mutta muna rotkotti ulkona koko ajan. Hoh hoijaa... Mopsi Frank oli kovin kiinnostava, niskakarvat pystyssä morjestettiin pikkaisen ohimennessä.

Kaikki liikkeet sujuivat hyvin.


Illalla otettiin pikkaisen yhteenkin, kun otin riehuvan Hiskin rauhoitusharjoitukseen viereeni. Siinä pitäisi siis rauhoittua 10-60 sekuntia otteessa. Hiskipä ei suostunut oikein rauhoittumaan vaan alkoi sätkimään vimmatusti ja taisi jopa vähän öristä. Meinasi jo päästä otteesta irti mikä olisi ollut moka, mutta Ville sattui olemaan siinä lähellä ja nappasi niskasta rimpuilevan öttiäisen takaisin viereeni. Tämän jälkeen rauhoittui hyvin, kehuin ja silitin ja päästin vapaaksi. Tahtojen taistoa tiedossa luultavasti. Muutenkin Hiski riehui eilen tosi paljon. Vesikuppi oli taas kaadettu sillä välin kun oli yksin kotona vajaan puoli tuntia, samoin kävi tänään. Illat ovat pahimpia, riehunta alkaa noin klo 20.30 ja voi kestää puoleen yöhön asti. Mietittiin pitäisikö alkaa ottaa pakkorauhoittumisia (koira kiinni remmiin ja vaikka pöydän jalkaan siksi aikaa että rauhoittuu). Kai se edessä on minkä taakseen jättää vai miten se menee.


Aamulenkillä oli tullut paljon ihmisiä vastaan (Ville meni aamulenkin), ohitukset olivat sujuneet hienosti. Nykyään voi jo kävellä eteenpäin, ei tarvitse pysähtyä syöttämään koiraa. Palkka tietysti annetaan edelleen. Pysähtymiset hevosuria ennen sujuu kivasti ja kutsusta tulee luokse melko hyvin. Hiski koheltaa kyllä lenkillä koko ajan, juoksee ympäri metsää ja missä milloinkin. Suuhun se kerää jatkuvasti jotain. Tämä hidastaa luoksetuloa, pitää jäädä syömään suussa olevat ruohot ennen kuin voi tulla luokse.

Maahamenoissa aloitettiin nyt tehokuuri. Pyrin tekemään 30 toistoa joka päivä... huom. pyrin...

Noutokapulassa ollaan siinä vaiheessa, että avaa itse suun, mutta ei pidä painoa yhtään itse.

Sisälle kutsuttaessa on nyt taas tullut paremmin. Pissaa tulee edelleen iltaisin lattialle. Kielletty on niin että saatu itse teosta kiinni nyt kolme tai neljä kertaa eli raja tulee vastaan ihan pian. Sitten ei enää jatketa samalla tavalla vaan keksitään jotain muuta. (Nyt siis sanottu vain äp äp kun lorottelee lattiaan, sen jälkeen viety heti ulos ja palkittu namilla pissaamisesta)

Tuesday, November 21, 2006

18 viikkoa ja 4 päivää

Tulipas pidettyä taukoa kirjoittelussa. Viikonloppu meni levätessä. No käytiinhän me treenailemassakin, mutta enimmäkseen vain loikoiltiin. En ole saanut itseäni aloittamaan tehokuuria maahanmenoon, mutta kapulan kävin ostamassa ja ollaan otettu naksun avulla ihan pikkuisen suun avaamisharjoittelua.

Ongelmiakin on taas esiintynyt. Ensinnäkin niin kuin pelkäsinkin, vesikuppi kaadetaan kun Hiski jää kotiin. Kuppi pysyy pystyssä kyllä suihkussa käynnin ajan. Aivan niin kuin arvelinkin käyvän. Nyt pitäisi jaksaa puuttua jotenkin siihen, että kuppi pidetään pystyssä myös jos lähden etuovesta.

Toinen ongelma: Hiski tulee auton takaosasta koiraverkon välistä etupenkille heti kun se jää yksin autoon. Tämän ongelman saa kyllä pois sitruunapannalla (kauko-ohjattava), mutta kun ei millään viitsisi uhrata sittistä näin typerään ongelmaan. Ajattelin käyttää sitä lähinnä ehdottomaan luoksetuloon, tontin rajojen sisäpuolella pysymiseen ja mahdollisten jahtausongelmien estoon jos jotain näistä alkaa ilmetä.

Sisällekutsumisen yhteydessä on alkanut olla hidastelua. Haistellaan maata ja katoillaan illan pimeydessä pensaisiin. : / Niin, että joutuu kutsumaan 2-3 kertaa ennen kuin tullaan. Ei aina, mutta aika usein. Seuraan tilannetta vielä pari päivää, jonka jälkeen puutun asiaan jos jatkuu samanlaisena. Yhden kerran meinasin jo hakea niskasta sisälle, mutta sitten Hiski jo juoksikin ovelle.

Sisällekuseminen.. voi hittolainen. En tiedä mikä homman nimi nyt on, mutta yhtenä iltana näin miten Hiski käveli ja pissasi samalla olohuoneen lattialle. En ehtinyt sanomaan mitään. Pissaa oli joka puolella. Tämän jälkeen tätä on ilmennyt miltei joka ilta klo 21-24 välisenä aikana riehukohtauksen yhteydessä. Kaksi kertaa on saatu rysän päältä yllätettyä eli ollaan komennettu äp äp kesken lorottelun ja sitten viety ulos ja palkittu kun pissaa sinne. Jos sama peli jatkuu vielä kolmannen kiellon jälkeen muutan suunnitelmaa. Nyt on tarkoitus kertoa koiralle että tuo on väärin ja ulos pissaaminen oikein. En usko että Hiski tekee tuon tahallisesti. Ulkona se ei koskaan kävele kun pissaa vaan on paikoillaan. Nämä iltapissat tulevat kävellessä. Omituista. En ole oikein seurannut paljonko Hiski illalla juo vettä. Juokohan enemmän/liikaa. Ulos ollaan päästetty liiankin usein. Oppii kohta että ulos mennään puolen tunnin välein.

Että tällaista murkkuhommelia täällä.

Thursday, November 16, 2006

17 viikkoa ja 6 päivää


Hiski oli eilen yksin kotona n. 1.5h ja vesikuppi oli jätetty rauhaan! Samoin tapetit. Olisko siis mahdollista, että Hiski on oppinut niistä kahdesta rankaisusta jättämään vesikupin rauhaan. Ihmettelen jos näin helpolla päästiin.

Tänään oli pentukurssi. Otimme luoksetuloja kujassa. Se oli melko hankalaa, jouduin antamaan kaksi kertaa vettä päin näköä ja nyppäämään remmistäkin kaksi kertaa ennen kuin Hiski alkoi rauhoittua. Aluksi se oli lähdössä joka koiran ja omistajan perään.

Kokeiltiin aktivointileluja, meillä ei kotona ole kuin Jumppa-Jaakko ja herkkupallo. Hiski piti lautapeleistä tosi paljon, samoin aktivointipallosta. Pitänee hankkia kotiin lisää aktivointileluja.

Harjoiteltiin myös rauhoittumista, katsottiin hampaat, korvat jne. Nämä asiat sujuvat hienosti.

Maahamenoa ei olla ehditty treenailemaan juuri ollenkaan.

Tämän hetkinen tilanne tottiskuvioiden osalta:
- sivulle ilman käsimerkkiä (usein vähän liian edessä)
- sivulletulo + askeleita max 2 askelta ja nami edelleen kädessä
- nouto on sujunut kotona, mutta hallilla huonommin (siis pallo tai lelunouto)
- hypyn edessä sivulle, käskyllä hyppää yli ja pysähtyy myös käskystä hypyn taakse
- maahanmeno tökkii
- paikallaistuminen, pysyy kun käyn n. 2-3m päässä takaperin, ei olla otettu paljoa
- pysähtyy lenkillä odota -käskyllä aika hyvin
- osaa hypätä käskystä autoon
- pysyy käskyllä paikoillaan odottamassa kun vieras tulee ovesta sisään (vaikeaa)
- kontaktikävelyssä väljyyttä aina välillä
- pidä- harjoitusta ollaan otettu muutaman kerran
- tunnaria ei olla nyt ehditty tekemään, mutta sukat maistuu kyllä...

Kaikissa liikkeissä olen pitänyt edelleen namia kädessä, paitsi maahanmenossa näytän merkin tyhjällä kädellä ja palkitsen sitten eri kädestä. Kai sitä voisi alkaa ottamaan namia pois vaikka sivulletulossa. Kontaktikävelyssä aion pitää vielä namia koska siinä Hiski lähtee usein liian etäälle.

Hiski on selvästi muuttunut enemmän "sylikoiraksi" nyt parin viikon sisällä. Luulin jo, että se ei pidä ollenkaan sylittelystä tai rapsutuksista.

Hampaita on irronut edestä 5kpl ja uusia näkyy jo tulevan. :)

Kitinä on lisääntynyt, haukkuminen jäänyt pois miltei kokonaan.

Käsiin puremista ei muuten ole enää esiintynyt viikkoihin. Namitkin otetaan jo paljon nätimmin kädestä. Vain riehaantuessaan Hiski saattaa kokeilla käsiin puremista, mutta heti kun sanon ä-ä Hiski lopettaa ja nuolaisee kohtaa johon aikoi purra.

Astumista ei ole esiintynyt ollenkaan, mutta ei ole kyllä leikkinytkään vieraiden koirien kanssa.

Vetää remmissä aika tavalla, ei olla puututtu mitenkään.

Hyppii päin, ei olla puututtu.

Ulkoa sisälle on tullut taas hyvin.

Fassen kanssa leikkiessä pari päivää sitten oli niskakarvat pystyssä. Syy jäi epäselväksi, mutta ei ainakaan ollut pelkoa.

Monday, November 13, 2006

17 viikkoa ja 3 päivää

Aamulenkillä ei taaskaan yhtään vastaantulijaa. Pitäisi kai lähteä kävelylle johonkin muualle, mutta kun tuosta tien yli on niin mukava pujahtaa metsään. Lenkin aikana kutsuin Hiskiä pari kertaa luokseni ja luoksetulo sujui hyvin. Myös odota-käskyllä pysähtyminen onnistui.

Sunday, November 12, 2006

17 viikkoa 2 päivää


Aamulenkillä tuli pitkästä aikaa ihmisiä vastaan. Nyt kun lumet tuli ovat ihmiset kaikonneet pururadoilta. Kaksi sauvakävelijämiestä olivat sen verran kiinnostavia, että ensinnäkin jouduin kutsumaan kaksi kertaa Hiskiä ennen kuin se tuli luokseni ja lopuksi jouduin vielä kieltämään kerran kovemmin (niskasta vetäisy takaisin luokseni ja äppiä) kun meinasi lähteä perään. Kutsuin loppulenkin aikana pojat monta kertaa luokseni ja palkitsin.

Vesikuppi pysyi eilenkin pystyssä suihkussa käynnin ajan! Hienoa. Nyt pitäisi vain jaksaa tehdä sama räminätölkkiepisodi vielä ulko-ovesta, mutta ongelma on se, etten ehdi ulkoa yhtä nopeasti rankaisemaan, enkä edes näe ulkoa vesikupille. Mietin sitäkin, että lähtisin ulko-ovesta, tulen toisesta ovesta työhuoneeseen ja hyökkään sieltä. Ei silti olla jätetty Hiskiä nyt kertaakaan yksin tapettien repimisen jälkeen. Omaa laiskuutta selvästi kun ei jaksa miettiä ratkaisuja seinän repimiseen. Puruluutkin on loppu, joten ei ihme että hampaiden vaihtumisen aikaan maistuu seinät.

Illalla käytiin hallilla treenailemassa koiria. Sivulletulo sujui hienosti, mutta kontaktikävelyssä on edelleen väljyyttä. Yllätyksenä tuli hyppy, Hiski osasi pysähtyä hypyn taakse. :O No, hienoahan se on, toistettiin sama viisi kertaa ja aina onnistui. Käskyksi tuli odota, sama mitä käytetään lenkillä pysähtyessä. Tässä pieni videokooste illan treeneistä (sori ärsyttävä musiikki, oli ihan pakko taas lisätä, hih)
http://s103.photobucket.com/albums/m153/Kinkula/?action=view&current=HIski17vkoa2paivaa.flv


(Vesikuppi pysyi tänäänkin pystyssä!)

Friday, November 10, 2006

17 viikkoa


Tänään alkoi taas seinien repiminen. :( Kävin päivällä asioilla kaupungissa, olin poissa tunnin ja sillä välin oli revitty käytävän seinästä 2 kertaa Hiskin kokoinen alue täysin paljaaksi. Ja kustu lattialle. Täytyy myöntää että repesi hermot täysin kun tulin takaisin kotiin. Ai niin, vesikuppikin oltiin kaadettu.

Illalla suihkuun mennessä jätin videokameran kuvaamaan. Yleensä suihkunkin aikana tapahtuu tuhoja. Tietenkään tällä kertaa ei tapahtunut mitään. Videolle tallentui pelkästään Hiskin ja Fassen riehumista ympäri asuntoa. Toisaalta vesikuppi on AINA kaadettu sillä välin kun käyn suihkussa, joten en sitten tiedä jos siitä eilisestä räminätölkkiepisodista olisi ollut apua. Mitä hyötyä siitä silti on jos Hiski oppii että kun menen työhuoneen ovesta ei saa kaataa vesikuppia ja kun menen ulko-ovesta saa tehdä mitä vain. Ei mitään. Pitää siis jaksaa vain lavastaa tilanteita.

Hiskiä ei nyt sitten jätetä enää koko asuntoon vapaaksi silloin kun poistumme kotoa. Joko häkki tai rajaus eteiseen. Voi voi..

Thursday, November 09, 2006

16 viikkoa ja 6 päivää

Aamulla kun kävin suihkussa jätin vesikupin lattialle. Olin ehkä 10 minuuttia poissa ja tällä välin vesikuppi oli taas käännetty nurin ja viskottu pitkin keittiötä ja eteistä. Päätin, että nyt tuli loppu tälle kohteltamiselle = nyt aletaan harjoitella vesikupin rauhaan jättämistä.

Täytin vesikupin ja laitoin sen takaisin eteiseen. Menin itse oven taakse räminätölkki kädessä. Melkein heti kun suljin oven Hiski alkoi haastamaan leikkiä Fassen kanssa. Ne painivat ehkä kolmisen minuuttia jonka jälkeen Hiski lähti kohti vesikuppia. Odotin.. ei juontiääniä vaan tassu kuppiin ja kauhomista. Repäisin oven auki, karjaisin äp äp ja heitin räminätölkin suoraan Hiskin persauksille. Hiski pinkoi keittiöön. Tämän jälkeen menin rauhallisesti keittiöön, kutsuin Hiskin luokseni, pyysin vielä istumaankin ja palkitsin istumisesta kehuin ja namilla. Hetken kuluttua Hiski meni juomaan. Toistamme harjoituksen heti kun ehdin ja niin monta kertaa kuin tarve vaatii.

Huomatus: ei sovi herkälle koiralle. Herkkä koira ei tuollaisen tapauksen jälkeen mene enää juomaan.

Wednesday, November 08, 2006

16 viikkoa ja 5 päivää

Hiski osaa tulla vihdoinkin sivulle ilman käsimerkkiä ilman seinäapua!!! Kädet ovat siis sivuilla, en ole kokeillut mitä tapahtuu jos laitan kädet selän taakse, se on seuraava vaihe.

Nyt aletaan tahkoamaan urakalla maahanmenoa, jotta saataisiin siitä käsimerkki kokonaan pois. Kontaktikävely sujuu kohtalaisen hyvin, samoin sivulletulon askeleet eteenpäin, mutta niissä on vielä käsiapua. Hyppy meni tänäänkin hienosti. ( 1-2 lautaa, lähinnä siis tarkoitan hypyn osaamisella sitä että koira tajuaa käskyn hyppy, en niinkään sitä itse hyppäämistä sillä pentu ei muutenkaan saisi hyppiä liikaa) Myös käännöstä vasempaan voisi aloitella, mutta ei tässä mikään kiire ole kun ei ole kisakoirasta kysymys. ;)

Mistä päästäänkin siihen, että Hiski osaa hypätä itse autoon, siis takaluukkuun...

Tuesday, November 07, 2006

Monday, November 06, 2006

16 viikkoa ja 3 päivää

Tänään käytiin hakemassa rokotukset. Josekin oli mukana, sillä on niskassa joku pieni nyppy. Hiski oli taas tosi riehakkaalla tuulella. Karkasi ensin auton takaluukusta ilman lupaa. Odotushuoneessa olisi halunnut mennä morjestamaan kaikkia. Alku menikin pomppimiseen ja koheltamiseen. Lopulta sain Hiskin sen verran rauhoittumaan että saatiin rokotukset annettua. Loppuaika meni sitten ihan hyvin, molemmat koirat oikein tahtoivat pöydälle istumaan. Aika show silti viedä kaksi koiraa vastaanotolle, varsinkin kun toinen on pentu.

Siirryttiin kolmeen ruokailuun päivässä.

Etuhampaita on lähtenyt nyt kaksi.

Illalla käytiin treenailemassa vähän. Morjestettiin siinä pari tyttökoiraakin, Hiskiä vähän jänskätti. Treenailemassa oli yhtäaikaa myös mäyräkoira Roope. Hiski pysyi irti luonani oikein hyvin ja teki kaiken käsketyn. Hyppykin sujui taas mallikelpoisesti. Ensimmäinen kerta kun varasti sivulta hypylle.

Saturday, November 04, 2006

16 viikkoa ja 1 päivä


Kylläpä päivät juoksevat. Hiski kasvaa silmissä. Selän peittää jo karhea aikuiskarva, vaaleanpunaisista tassuista ei ole jäljellä kuin muisto. Eilen lähti ensimmäinen etuhammas ja muutenkin rivistö näyttää heiluvan. Uhmaikä pukkaa päälle. Ulkona haistellaan enemmän ja siellä haahuillaan ristiin rastiin. Välillä joutuu kutsumaan parikin kertaa ennen kuin korvat löytyvät.

Yksin jätettäessä kaadetaan vesikuppi heti, sitä nakerrellaan ja kuljetetaan paikasta toiseen. Lisäksi saatetaan pissata ja kakkia keittiön pöydän ympäri juosten samalla ympyrää... : / Aika moinen meininki siis tällä hetkellä. Ai niin, pöydältä on varastettu ruokaa kaksi kertaa. Palloa ei tuoda hallilla enää takaisin käteen vaan sen kanssa juostaan mieluummin karkuun. Mouruaminen ja piippaus on lisääntynyt, haukkuminen vähentynyt huomattavasti.

Eipä noista jutuista mikään minua yllätä, paitsi tuo hemmetin vesikupin kaataminen. Tai lähinnä se, etten ole vielä keksinyt miten puuttuisin asiaan. Kerron heti kun keksin. Ongelmana on se, että pentu tekee kupin kaadun silloin kun en ole kotona ja jos menen ikkunan taakse kyttämään aikuiset koirat huomaavat sen heti, jolloin Hiski ei luultavasti kaada kuppia. Jos taas otan aikuiset koirat ulos, Hiski istuu oven takana odottamassa. Pitäisi jättää videokamera kuvaamaan. Nyt on monta kertaa käynyt niin, että koira joutuvat olemaan ilman vettä koska Hiski on kaatanut vedet lattialle. Mitään juoma-automaatti ratkaisua en halua, koska se olisi ongelman välttämistä. En usko, että tämä on itsellään ohi menevä ongelma, koska Hiski rakastaa vettä ja tykkää siis kaivaa vesikuppia.

Mitäs muuta uutta.. no kontaktikävely on alkanut sujumaan hyvin. Sivulletulo sujuu silloin tällöin ilman käsimerkkiä. Paikallaistuminen, jopa kun tulee vieras ovesta sujuu vaikka onkin vaikeaa. Maahanmenokin on onnistunut pari kertaa ilman käsimerkkiä. Ohitukset lenkeillä ovat menneet hyvin. Pihassa on pysytty edelleen ilman komentamista. Tekemisen into on Hiskillä hyvä tällä hetkellä.

Päin hyppiminen on aika villiä, ei olla puututtu asiaan koska me emme koe sitä ongelmana, mutta vieraat eivät taida oikein tykätä... harmi.

Majavalelu on Hiskin mielestä edelleen ihanin lelu, mutta repimiseen on yhdistynyt myös lelun syöminen ja nieleminen jos lelusta irtoaa pienikin pala. Olen käyttänyt lelua myös tokotreenissä palkkana mm. k-kävelyssä ja sivulletulossa. Hyppykin muuten onnistui eilen melko kivasti.