Tuesday, October 31, 2006
15 viikkoa ja 4 päivää
Lenkeillä ohitukset ovat sujuneet hyvin. Hiski oli illalla hoidossa Sannan luona. Sanna kertoi, että Hiski oli jahdannut lentäviä lehtiä. Olen huomannut itsekin saman. Ei hyvä, juoksee vielä vahingossa tielle.
Ville kertoi, että aamulla pihassa oli raakkunut joku varis. Mehän olemme nähneet lintuja aivan liian vähän. Hiski oli ollut ihan hämillään raakkujasta.
Eilen illalla Hiski kävi hallilla treenailemassa kanssani. Se sai palan irti majavalelusta ja nielaisi sen heti. Ihme taipumus.
En ehtinyt ottamaan kuvia tänään. Huomennakin on kiire päivä, yritän ehtiä kuvailemaan jotain.
Sunday, October 29, 2006
15 viikkoa 2 päivää
Tänään tehtiin jahtaustreenit Preiviikissä. Hiski joutui odottamaan autossa aika kauan ja oli ihan täpinässä kun otin sen ulos. Tällä välin Hiski oppi myös menemään auton etuosaan koiraverkon läpi...
Lähdimme kävelemään kohti pururataa, jossa piilossa oli kettupuuhka sekä "orava". Ja tietysti ihmiset, jotka olivat oikeastaan vaikeampia ohitettavia kuin nämä eläimet. Hyvin sujui, kettupuuhka kiinnosti kyllä kovasti. Orava mikä oli nopeampi ei kiinnostanut niin paljoa.
Tässä pieni videopätkä kettupuuhkan ohituksesta (+ihmisten ohittamisesta):
http://s103.photobucket.com/albums/m153/Kinkula/?action=view¤t=jahtaus.flv
Lopuksi laitettiin vielä Heidi autoon räminätölkin kanssa ja Hiski takaluukkuun. Pelkkä äp äp kuulemma riitti siinä vaiheessa kun Hiski yritti tulla läpi verkon. Toivottavasti ei jää tavaksi.
Saturday, October 28, 2006
15 viikkoa ja 1 päivä
Eilinen meni taas työn merkeissä. Illalla yhdeksän jälkeen kun tulin kotiin oli hirveä myrsky. Pelkäsin, että Hiski lähtee lentoon kun päästin sitä yöllä pihalle asioilleen.
Yön aikana oli satanut lunta. Valitettavasti minä en nähnyt Hiskin ilmettä, kun se pääsi ensimmäistä kertaa astumaan lumeen. Ville oli yövuorossa ja päästi koirat aamulla kuudelta ulos. Ei kuuleman mukaan ollut reagoinut mitenkään erikoisesti.
Aamulenkillä meno olikin ihan normaalia, ellei oteta huomioon hienohelma Josea, joka tipsutteli edelläni sen näköisenä että minähän en lenkille tule jos tällaista räpäskää sataa. Hiski näytti enemmänkin nauttivan märästä maasta. Yrittäähän se ängetä aina suihkuunkin! :)
Ilta vietettiin hallilla. Sen jälkeen käytiin "mummolassa" missä tapahtui mielenkiintoinen episodin lelun kanssa. Ensinnäkin Hiski oli kamalassa riekkukohtauksessa jo kun mentiin sisäle. Se ilopissasi alleen, sen jälkeen yritti varastaa ruuat olohuoneesta. Äiti antoi Hiskille lelun ja se sekosi siitä täysin. Kun äiti yritti ottaa lelusta kiinni Hiski murisi kolme kertaa ja joka kerta äiti veti käden pois vahvistaen murinaa... hoh hoijaa. Sanoin asiasta kyllä mutta kun äiti on sellainen, hieman pelkää koiria... Lopulta äiti otti kyllä lelun pois. Muutenkin antoi Hiskin voittaa aina vetäessä, ei hyvä.
Thursday, October 26, 2006
14 viikkoa ja 6 päivää
Päivällä kävimme hallilla. Otin ensin ulkona a-esteen, puomin ja kokeilin paria hyppyäkin. Hiski tuntui aristelevan esteitä aluksi. Siis tällaista mörköikä aristelua. Näki esteet aidan takaa, jähmettyi ja oli vähän hämmentyneen oloinen. Myös katsastusaseman pihasta kuuluneet kovat äänet tuntuivat hieman hämmentävän. Kyllä tässä siis on nähtävissä jonkinasteista varautuneisuutta, toivottavasti ei ala pahenemaan vaan olisi ohi meneviä juttuja. Mitenkään päälle nuo paniikit eivät jää, mutta "normaali" koira ei tällaisia ääniä jää edes kuuntelemaan. Hyvin se silti sujui, kiipeily on Hiskin mielestä ihanaa.
Sisällä hallissa otettiin putkea, se ei ollut edelleenkään kivaa Hiskin mielestä. Omituinen koira..
Kesken treenien sisälle halliin tuli vieras mies. Hiski lähti kohti, mutta pysähtyi ilman käskyä ja palasi luokse. Annoin namin ja sanoin vapaa jonka jälkeen Hiski meni tervehtimään reippaasti miestä. Sama tapahtui kun Päivi tuli käymään hallilla. Ei nähtävissä mitään varautuneisuutta tässä kohtaa.
Päivällä lenkin aikana huomasin, että Hiski on todella sisäistänyt käskyn odota. Sillä on paha tapa poukkoilla Fassen perässä ja kiinni hännässä kun Fasse yrittää mennä asioilleen... kutsuin Hiskin luokse, palkkasin ja sanoin odota. Se jäi odottamaan, mutta yritti sitten lähteä uudelleen. Komensin ä-ä äänellä ja sanoin odota. Hiski jäi kiltisti odottamaan istuen. Palkkasin. Kun sanoin vapaa se lähti saman tien Fassen luokse. Eli voisi sanoa, että Hiski tajuaa myös vapaa -sanan.
Lenkin aikana koettiin tosi tilanne kun parin metrin päästä lähti lentoon fasaani. Hiski ryntäsi perään. Huusin äp äp, ei pysähtynyt, heti perään äp äp, sitten pysähtyi ja tuli takaisin, huh huh. Toivottavasti ne jahtauksen estotreenit saadaan toteutettua sunnuntaina eikä sada.
Illalla oli pentukoulu. Siellä meni hienosti. Hiski pysyi kohtuullisen rauhallisena luonani ja otti kontaktia hyvin. Liikkeet sujuivat hyvin, paikallamakuu tökki nyt kun ollaan harjoiteltu vain sitä maahanmenoa ja olen vapauttanut heti palkan jälkeen. Hiski yritti niellä karvalelun pari kertaa.. hyi hitto. Siis kauhean palan eläimen nahkaa ja karvaa. Jouduin vetämään kurkusta varmaan 7 cm märkää karvaa. Yök. Outoa että Hiski haluaa syödä lelunsa ihan oikeasti. Tuli mieleen käärme joka nielee jotain rottaa. : /
Tuesday, October 24, 2006
14 viikkoa ja 4 päivää
Tänään aamulenkillä nähtiin ihan ensimmäinen orava, siis niin, että myös Hiski sen näki! Kuljimme Pinomäentietä, Hiski remmissä, kun orava juoksi tien yli. Hiski kiinnostui tosi paljon ja alkoi vetää kohti oravan kulkureittiä. Päätin puuttua asiaan äp äp ja pikku nyppäisy remmistä jonka jälkeen nakkia taskusta. Tämän jälkeen siirryimme tien toiselle puolelle, jotta Hiski sai kävellä oravan tienylityspaikan yli kunnolla ja haistaa maata siitä kohtaa. Ei toki pysähdytty, vaan kuljettiin vain yli "ilman mitään huomiota" hajuihin.
Lenkillä ei tullut ketään vastaan. Eilen muuten tuli, lippalakkipäinen mies, ei mitään ongelmia.
Hiski kohelsi suurimman osan lenkistä Fassen kanssa. Huomasin, että kutsuttaessa ei ollut kovinkaan kiire minun luokseni. Jäätiin haistelemaan puskia ja pensaita. Pitää tarkkailla alkaako tämä uhmiskausi nyt sitten. Vai onko Ville käyttänyt lenkeillä turhaan Hiskin nimeä.. pitääpi kysellä. Odota -käskyllä Hiski pysähtyi aika hienosti odottamaan kun kuljettiin hevosurien yli. Käsky alkaa olemaan jotenkin hallussa.
Illalla treenattiin pari minuuttia hallilla. Kuvassa muuten kontaktikävelyn palkkaus vasemmalle, jos koira tuppaa tulemaan eteen ja poikittamaan. Monelle tämä tuntuu olevan hankala juttu. :)
Noudot oli ihan per...stä. Hiskiä ei napannut ollenkaan. Sain yhden pallonoudon tehtyä ja jätin asian siihen. Pitkään ne noudot ovatkin sujuneet. Tarvinnee ottaa remmi ja alkaa harjoitella vapaanoutoja, plaah.
Monday, October 23, 2006
14 viikkoa ja 3 päivää
Eli muutaman niskaravistus/räminätölkkiepisodin jälkeen sana äp äp kehittyi niin tehokkaaksi, että päätin jättää sen sanan voimasanaksi ja käytämme eitä vähäpätöisempiin kieltoihin joita ei tarvitse noudattaa. Tällä hetkellä äp äp on pysäyttänyt pennun joka tilanteessa ja jos Hiskillä on jotain kiellettyä suussa sen myös tiputtaa tuolla käskyllä (Villen kohdalla en osaa sanoa totteleeko yhtä hyvin). Esimerkiksi eilen talomme ohitse pyöräili kaksi lasta jotka vihelsivät samalla tavalla kuin isäni koirille. Tämä oli ensimmäinen kerta kun Hiski aikoi lähteä juoksemaan pihasta tien suuntaan. Karjaisin äpäp, Hiski pysähtyi heti ja juoksi luokseni. Huokaisin helpotuksesta tässä kohtaa!
Nyt odotan jahtausmiittiä (katsotaan toimiiko äp äp kun pensaasta tulee "rusakko" eteen) sekä pentukurssin ei-tehoste kertaa ja aion tehostaa äpäpit näissä yhteyksissä vielä. Yhtä hyvin sana olisi siis voinut olla ei, mutta näin kävi ja tämä pentu toimii nyt sitten tällä sanalla. :)
Sunday, October 22, 2006
14 viikkoa ja 2 päivää
En voi käsittää mikä tässä on ollut takana? Hämärä metsä, soran kahina hämärässä, lippis, liian nopea kävely, käsien heilutus.. mitä? Yritin kysellä Villeltä kaikkea mahdollista, onko tuossa kohdassa tapahtunut jotain ennen. Kuulemma ne pari mummoa tullut siinä kohtaa vastaan suurinpiirtein joiden luokse Hiski karkasi, mutta on siinä tullut vastaan aina ihmisiä eikä ole ikinä ollut tällaista tapahtumaa. Lippiksiä Hiski on nähnyt, tänäänkin oli kuulemma Teemulla ollut lippis päässä kun kävi kylässä. Juoksijat ovat aina kiinnostaneet Hiskiä positiivisella tavalla, eikä kävelijät ole koskaan pelottaneet Hiskiä. Jotenkin tuntuu, että tuo hämäryys voisi olla se syy. Meillä ei ole hämärällä tullut vastaan kovinkaan montaa ihmistä. Mutta on niitä silti tullut. Todella omituista ja harmittaa ihan hirveästi kun en ollut näkemässä tilannetta. Nyt haluaisin lavastaa tilanteen kyllä uudelleen mahdollisimman pian. Kuka tulisi kävelemään meitä vastaan metsään aamulla kahdeksalta, mielellään mies... pitää kysellä tuttuja avuksi. Eihän tuosta nyt mitään tule että koira juoksee karkuun pitkin metsää, hyvä ettei autotielle mennyt. Ei tullut tällainen mieleenkään koska Hiski on suhtautunut ihmisiin hyvin avoimesti ja halunnut mennä morjestamaan kaikkia aina.
Hiskillä on ollut pari muutakin mörkökohtausta kyllä. Jos tuo on joku sellainen. Kerran talon ohi meni iso rekka, sitä Hiski jäykisteli. Ja kerran juoksi talon ohi karanneita hevosia, niitäkin Hiski pelästyi. Ja naapurin tuulessa kahisevaa kasvihuonetta se pelästyi toissa päivänä.
Jään miettimään asiaa.
Saturday, October 21, 2006
14 viikkoa ja 1 päivä
Paino: 9kg
Flunssa alkaa helpottamaan, tai keuhkoputkentulehdus siis. Päätin, että maanantaina alan taas lenkkeillä ja jumpata vaikka henki lähtisi. Miltei kahden viikon sairastelu saa luvan päättyä. Kovasti yskittää vielä aamupäivisin.
Kävimme illalla hallilla treenailemassa, samoin kuin eilenkin. Harri ja Heidi olivat hallilla koiriensa kanssa. Aika kivasti Hiski pysyi odottamassa vuoroaan, vaikka remmi jäikin kotiin. Pari kertaa lähti käsistä, Hiski ja Simba. Hiskiä hieman pelotti ruttukuonoinen bokseri, selkäkarvat nousivat pystyyn.
Kontaktikävely sujuu nyt paremmin, vaikka Hiski tuppaakin edistämään helposti. Hyppy onnistuu, hyppii vähän liiankin innokkaasti edestakaisin... Maahanmenoa pitäisi tehdä joku tehokuuri, siinä tarvitaan edelleen käsiapua. No tässä oli kyllä tuo parin viikon taukokin nyt treenissä. Paikallaistuminenkin on jäänyt siihen pariin metriin, ei olla tehty. Noutoa ollaan ylläpidetty. Nyt hallilla toi kerran metallikapulan, mutta sitten ei viitsinyt tehdä enää mitään noutoa. Nokka oli maassa, huono enne tulevalle. Myös hallin oven vieressä oleva kusipuska kiinnostaa kovasti nyt jo.
Hiski oli eilen hypännyt itse auton peräluukkuun! Se on kyllä sellainen ponkujalka tuon ikäiseksi koiraksi. Hyvin on oppinut jo pysymään autossa vaikka luukku avataankin. Vapaa -käskyllä ollaan nostettu alas.
Ville on alkanut lenkeillä kuulemma ohittamaan pystyasennossa ja hyvin on mennyt. Eli enää ei ole tarvinnut kyykkiä ja ruokkia Hiskiä ohituksen aikana. Eipä siihen sitten tarvittu kuin ne pari nyppäystä niskavilloista. Hyvä homma.
Viime yönä Hiski oli pissannut lattialle. Vaikka se herätti meidät myös yöllä vinkumalla ja kävi asioillaan myös siis ulkona. Näitä sattuu aina silloin tällöin. Muuten lattiat ovat pysyneet suht hyvin kuivina. :)
Tänään Hiski oli kotona "yksin" n. 2h. Sinä aika se oli taas vaihteeksi kaatanut vesikupin. Tämä tapahtuu miltein aina, tai voisi sanoa että aina jos Hiski jätetään kotiin. En ole keksinyt vielä hyvää keinoa estää kupin kaataminen.
Tosi nopeasti kuluu aika, aivan liian vähän mielestäni olen ehtinyt viemään Hiskiä eri paikkoihin. Lähinnä nurmikentät ovat jääneet aika lailla käymättä. Siis treenien suhteen. Toivottavasti ensi keväänä murkkuikäinen Hiski pystyy sitten tekemään tuoksuvalla nurmella muutakin kuin haistelemaan maata.
En ole myöskään antanut Hiskin leikkiä muiden koirien kanssa juuri yhtään. Tervehtiä on saanut, mutta ei sen enempiä. Ainoastaan omien koirien kanssa, siskonsa ja parin muun koiran kanssa on saanut painia. Saa nähdä miten tämä vaikuttaa tulevaisuudessa. Ja onhan tässä vielä pari viikkoa hyvää aikaa antaa leikkiäkin. Katsotaan nyt, treeneissä en kyllä anna leikkiä koskaan ja missäs tässä nyt ehtisi muuten vaan hengailemaan koirakaverien kanssa. Ehkä lenkillä, mutta yhden riehuvan pennun ja kahden muun koiran kanssa lenkkeily ei ole kovinkaan nautinnollista, siksi tykkään käydä koirieni kanssa ihan vain yksin lenkillä. Jos mukaan tulee vieraita koiria, otan yleensä vain 1-2 koiraa mukaan ja sitten käy sääliksi sitä tai niitä kotiin jääviä.
Pitäisköhän tunnustaa nyt... Hiski on nukkunut edelleen sängyssä aika usein. : / Viime yönäkin heräsin viideltä ja näin miten Ville nukkui Hiski kainalossa, sitten ne käänsivät kylkeä yhtä aikaa, Ville siis nosti Hiskin toiselle puolelle kainaloon. Ja onhan se tosi lämmin näin kylmällä. Ja hei, meillä ei ole vielä ainakaan mitään ongelmia! Jos tässä nyt jotain selityksiä voi asialle antaa. :) Typeräähän tämä on, aionko ottaa 20 kiloisen rontin myös sänkyyn. Voi olla. :) Eihän tuo pieni koira voi ymmärtää jos siltä nyt yhtäkkiä kielletään sänkyyn tulo. Onneksi se nukkuu välillä sängyn allakin ihan ilman pyytämättäkin.
Thursday, October 19, 2006
13 viikkoa ja 6 päivää
Pääsimme vihdoinkin aloittamaan pentukurssin tänään! Tunti sujui tosi hyvin, vaikka paikalla olikin 5 uutta koiraa. Harjoittelimme katsekontaktia, kontaktikävelyä, maahanmenoa, leikkimistä ja otettiin siinä pari sivulletuloakin sekä luoksetulo. Hiski kyttäili minua suurimman osan tunnista. Olin tosi tyytyväinen Hiskin suoritukseen. Lähinnä siihen, miten se jaksoi istua väliajat rauhassa ja sitten taas tehdä mitä pyydetään kun on sen aika. Oli muuten hienoa olla välillä itse oppilaana! Asiat joita opettaa päivittäin tuntuivat jotenkin "uusilta" tuosta näkövinkkelistä, vaikea selittää. No kivaa oli joka tapauksessa. :)
Joselle iski tänään taas tilapäinen mielenhäiriö ja se leikki Hiskin kanssa n. 15 minuutin ajan. :O
En käsitä mistä se johtuu, sillä Jose ei tykkää pennuista eikä jaksa leikkiä niiden kanssa. Tämä oli toinen mielenhäiriö sinä aikana kun Hiski on meillä ollut. En tohtinut kieltää sisällä leikkimisestä...
Pentukoulun jälkeen mentiin käymään mummolassa, mikä oli virhe. Siellä sai vielä vähän lisää makkaraa ja kas kummaa illan saldona tällä hetkellä kaksi oksennusta. :( Eli mahassa liikaa pöperöä. Ja vaikka jätin tarkoituksella päivän kolmannen ruuan antamatta, ei sekään riittänyt.
Tuesday, October 17, 2006
13 viikkoa ja 4 päivää
Villen ja Hiskin ohitukset ovat sujuneet hyvin. Hiski oli eilen illalla Sannan luona hoidossa. Sanna oli alhaalla vastassa kun toin Hiskin. Nostin pennun autosta ja mitä se tekeekään.. pissaa alleen kun näkee Sannan. Hiski ei ole vielä koskaan ennen pissanut tuossa tilanteessa kenenkään ihmisen kanssa. Sanna on vissiin tosi kiva ihminen. Pitää alkaa vähän varomaan ettei tule pissat mummolassakin lattialle.
Jose sai tilapäisen mielenhäiriön viime sunnuntaina. Ensimmäistä kertaa se leikki, paini sisällä, Hiskin kanssa. Hiski sai maata Josen päällä eikä Jose pistänyt ollenkaan pahakseen. Siinä ne hampaili toisiaan n. 15min jonka jälkeen pyysin niitä rauhoittumaan. En tiedä mikä juttu tuo oli, koskaan ennen ei Jose ole leikkinyt Hiskin kanssa tuolla tavalla eikä ole sen jälkeen näyttänyt merkkiäkään siitä, että leikkisi enää. Jää nähtäväksi tapahtuuko tuota toista kertaa.
Hiski nosti eilen muuten jalkaa kun kävi pihalla pissalla.
Sunday, October 15, 2006
13 viikkoa 2 päivää
Huh, huh mikä flunssa. Ei voi sanoa että tuntisin itseni vieläkään terveeksi, mutta henki kulkee nyt inan paremmin kuin eilen.
Tämä viikko meni aivan pilalle Hiskin kouluttamisen ym. sosiaalistamisen kannalta. Tänään olisi ohitustreenit, mutta luulen, että jätän senkin vielä väliin. Harmittaa tällainen.
Ville on käynyt lenkillä koirien kanssa, epäonnistuneita ohituksia on ollut aika paljon, kunnes Ville nyppäsi kerran Hiskin niskasta takaisin. Sen jälkeen on mennyt paremmin. Tänään Villen huomio aamulenkillä oli se, että jos hän syöttää namia kyykyssä, Hiski pysyy luona paremmin. Johtunee siitä, että nyppäys tapahtui kyykky asennossa, kun Hiski oli lähdössä siitä juoksemaan jonkun perään. Nyt pitää sitten vahtia pentua jotenkin jalat suorana ja silti olla tarpeeksi nopea nappaamaan kiinni jos meinaa lähteä. Minun kanssa ei ollut tuollaista ongelmaa, mutta voi olla että nyt on kun on ollut näin monen päivän tauko kaikessa tekemisessä.
Ulko-ovella Hiski on alkanut ymmärtämään käskyn vapaa. Pari kertaa on lähtenyt pihassa haahuilemaan tien suuntaan. Kohnotuskohtauksia on tullut muutamia ulkona. Tällöin Hiski juoksee hulluna ympäri pihaa ja pelkään että juoksee tielle asti.
Ready kävi täällä eilen kylässä, Hiski yritti astua kerran. Se tapahtui siinä leikin loppupuolella. Puutuin asiaan. Sen jälkeen ei yrittänyt enää.
Noutoja olen jaksanut tehdä jonkin verran (norm. pallo). Ne sujuu ihan kivasti edelleen. Kontaktikävelyssä Hiski on alkanut jostain syystä edistämään eikä tule nenä kiinni namissa vaan yrittää tuijotella minua ja lipuu sen vuoksi eteen. Pitää ottaa varmaan nakkia tähän harjoitukseen. En viitsinyt kovin montaa kertaa edes kokeilla kun lähti heti edistämään. Muuta ei sitten olla tehtykään.
Kuvassa: Josen mielestä Hiski haisee pahalle. :)
Friday, October 13, 2006
Wednesday, October 11, 2006
12 viikkoa ja 4 päivää
Hiski oli eilen aamulenkillä lähtenyt Villeltä "käsistä". Jonkun mummojen eteen hyppimään. :/ Ei hyvä. Tänään oli aamulenkki sujunut paremmin vaikka kävelijöitä oli tullut vastaan. Villen pitäisi mennä Hiskin kanssa ohitustreeneihin. Luulen, että Hiski ei oikein usko että myös Villen kanssa ohitetaan nätisti, koska tilanteita eli harjoituksia ei ole Villen kanssa ollut tarpeeksi. Ainakaan niitä onnistuneita. Yleensä vain epäonnistumisia.
Sunday, October 08, 2006
12 viikkoa ja 2 päivää
Saturday, October 07, 2006
12 viikkoa ja 1 päivä
Nyt seuraa tekstiä, joka sopii pentukuumeen kourissa olevan ihmisen luettavaksi:
(eikä nämä tuhot ole edes mitenkään pahoja vielä!)
Tapettien repimisestä se alkoi, eipäs, vaan peiton repimisestä, sitä seurasi vesikupin kääntämiset ja sohvankastelu. Tänään Hiski jätettiin n. vartiksi kaksi kertaa yksin ja sinä aikana se nakersi koirien sängystä kulman ja oli pyöräyttänyt pötkylän häkin eteen. Lisäksi löytyi pari syötyä sukkaa ja hiuslenkkiäkin.
Nyt näyttää siis pahasti siltä, että joudumme sittenkin alkaa opettamaan Hiskiä häkkiin. Toinen vaihtoehto on yrittää rajata yksinjääntialue niin pieneksi että tuho olisi mahdollisimman minimaalinen. Nuo aikuiset koirat vain osaavat kaataa kaikki esteet tosi helposti. Siinä vaiheessa kun Hiski päättää maistaa uutta ruokapöytäämme tai tuoleja.. voi voi. Ruokapöytä ja tuolit ovat uudet, ihan ensimmäinen uutena ostettu ruokapöytä ja voisi sanoa että ehkä ainoa huonekalu johon en todellakaan halua hampaanjälkiä. Koirien sängystä kulman syöminenkin harmittaa, se saa onneksi vielä korjattua suht helposti.
Asuntomme on sen mallinen, että keittiö on oikeastaan yhtä olohuoneen sekä eteisen kanssa. Hiski pääsee myös yöllä vaeltamaan muualla paitsi olohuoneessa. En haluaisi laittaa pentua häkkiin, en sitten millään. :( Häkki on kyllä valtavan kokoinen, mahdun sinne kevyesti itsekin. Mutta silti, säälittää kun muut koirat saavat olla vapaasti. Voi hitto miten vaikeaa. Yritämme nyt vielä jättää enemmän puruluita nakerrettavaksi siksi aikaa kun olemme poissa ja aktivointileluja. Nyt ollaan laiskasti jätetty vain muutama lelu lattialle. En haluaisi rajata koirien tilaa liian pieneksikään koska Jose ei halua olla pennun lähellä. Jos laitan koirat siis liian pieneen tilaan, Jose yrittää varmasti mennä läpi ja yli esteiden ja saattaa vielä loukata itsensä. Yksi vaihtoehto on jättää Jose toiselle puolelle esteitä, mutta tällöin Hiski saattaa haluta vielä enemmän toiselle puolelle.
Häkin ovea ei olla kertaakaan laitettu kiinni niin että Hiski on sisällä. Se käy itse häkissä ja leikkiikin siellä jonkin verran leluillaan.
Toinen suuri ongelma on nyt tuo vesikuppi. Se on käännetty väärinpäin nyt niin monta kertaa, että siitä on tullut jo tapa. Ja minä kun haluan, että koirillani on vettä saatavilla jatkuvasti. En ole keksinyt nyt muuta kuin että laitamme pienemmän vesikupin tämän ison tilalle.
Kolmas ongelma alkaa olemaan päin hyppiminen. Ei olla siihen puututtu, mutta nyt aletaan puuttua. Tässä vaiheessa joko odotetaan kunnes pennulla on jalat maassa ja sitten vasta huomioidaan tai jos on ihan mahdoton komennetaan ja tönäistään pois. Kotiin saapumisesta on tullut nyt jo aikamoinen show. No tästä ei voi syyttää kuin itseään. Onhan se kiva kun pieni pentu on ovella vastassa... vai mitä?
Pentu on nyt 12 viikkoinen ja tuhoamisvimma näyttää alkaneen. Nuo pienet hampaat saavat nyt jo aikaiseksi aika isoakin jälkeä. Totta kai pennut kokeilevat hampaitaan joka paikkaan, mutta eivät kaikki aloita seinistä ja huonekaluista. Valitettavasti Hiski halusi nimenomaan aloittaa heti seinistä ja seinänkulmista sekä nukkumapaikastaan. Jään miettimään mitä ratkaisumallia lähdetään kokeilemaan. Ehkä yritämme vielä tuota asunnon rajausta ennen häkkiä. Nyt tehdyt tuhot ovat omassa mittakaavassani vielä tosi pieniä, mutta pelkään että tuhoaminen on lisääntymään päin. :/
Kuva 1, makuuhuoneen tapetti (tuhot tehty yöllä):
Kuva 2, eteisen raavittua tapettia:
Kuva 3, keittiön ja olohuoneen erottava viritys + Hiski sängyssään josta kulma syöty:
Friday, October 06, 2006
12 viikkoa
Paino 7.7kg (heti syömisen jälkeen) Säkäkorkeus n. 37cm
Ei tullut taaskaan ketään aamulenkillä vastaan, ei myöskään päivälenkillä. Eikä illallakaan. Ei siis kovin hyvä sosiaalistamisen tai ohitustreenien kannalta.
Hiski vietti tänään n. tunnin kotona Josen ja Fassen kanssa. Tänä aikana iso vesikuppi oli kaadettu kokonaan nurin ja raahattu eteisestä keittiöön. Lattia oli ollut aivan märkänä.
Ville toi Hiskin illalla hallille. Otin muutaman liikkeen, lähinnä leikkimistä muiden koirien läsnäollessa. Ihan kivasti Hiski pysyi kanssani ja vaikka lopuksi annoin luvan mennä leikkimään Siirin kanssa, Hiski hakeutui lopuksi luokseni (taskuuni) :)
Hallilta kotiin päästyäni istahdin sohvaan. Katselin siinä puolisen tuntia televisiota. Ylös noustessa huomasin, että housuni olivat takapuolesta ihan märät... voi perk.. Ensi reaktio oli: voi vi.. tääl o kus.. Sohvassa oli aika lailla iso märkä pläntti. En vain huomannut sitä ensin, koska meillä on tummanruskea torkkuhuopa valkoisen sohvan suojana. Tämän jälkeen aloin epäillä voiko se olla pissaa. Pyysin avuksi ensin Josen. Josehan saa slaagin jos joku pissaa sisälle. Näytin Joselle sohvaa ja se haisteli sitä häntä heiluen. Tämän jälkeen pyysin Fassen paikalle, se hyppäsi sohvaan pläntin päälle ja meni siihen makaamaan. Tämä kertoisi siitä, että kyseessä ei olisi pissa, luojan kiitos. Sohvatyynyä ei pysty irroittamaan sohvasta mitenkään. Ei se kyllä haissut pissalle mielestäni, mutta en minä nyt kauheasti ole pissoja haistellutkaan.
Nyt sitten korotetaan edelleen tuota olohuoneen erottavaa aitaa. Hiski hyppää ihan kevyesti siitä jo yli vaikka se on 45cm korkea! Ei ota edes kosketusta hypätessä.
Viikon kooste:
- Käynti eläinlääkärissä (ei huutoa)
- Seinien syöminen alkoi
- Vinkuu enemmän, haukkuu vähemmän
- Hakeutuu vasemmalle puolelle seuraamaan lenkillä ilman pyytämistä
- Hyppäsi sänkyyn itse
- Pantaa pitää jo ihan ok
- Kävelee remmissä suht hyvin, mutta kiskoo herkästi nyt jo
- Karkasi autosta pari kertaa
- Kiinnostui linnuista
- Ehdollistunut täysin metsätreeneihin
- Ei uutta tokorintamalla, ei olla kauheasti ehditty harjoitella. Kontaktikävelyä eniten ja siinä näkyykin parannusta.
- Odota -käsky edelleen epäselvä, siis pysäytetään lenkillä remmistä käskyllä odota. Joskus pysää ja jopa pysyy jo siinä, mutta välillä ei tajua ollenkaan.
- Ollut "yksin" kotona max 2h. (laiskoja oltu tässä asiassa)
Thursday, October 05, 2006
11 viikkoa ja 6 päivää
Illalla kävimme metsässä treenaamassa viestiä Josen ja Fassen kanssa. Hiski odotti autossa sen aikaa. Se piti kauheaa meteliä, vinkui ja raapi auton takaluukkua. Yritin olla puuttumatta asiaan. (lähinnä sen vuoksi ettei ollut vesipulloa mukana ja olin jo valmiiksi kiukkuisella tuulella) Niin, Hiski karkasikin kerran autosta kun avasin takaluukun...ja lensi saman tien sinne takaisin.
Lopulta Hiski rauhoittui ja pääsin vapauttamaan sen luukusta. Tämä oli kaiketi kolmas vai neljäs kerta kun ollaan metsässä tekemässä treeniä ja Hiski laittoi nenän heti maahan ja lähti etsimään. Olin piilottanut pari sukkaa ja tunnarin puskiin ja ne löytyivät miltei heti. Mutta kun yritin leikkiä lelulla, se oli tosi vaikeaa. Hiski on jo tuossa ajassa ehdollistunut täysin siihen, että näissä treeneissä on nenä maassa ja palkkana vain nami. Nyt pitää leikkiä enemmän metsätreeneissä. Sukasta en saanut Hiskiä kiinnostumaan ollenkaan, siis repimään sukkaa, mutta narulelu sentään kelpasi. Heitin pari kertaa sen metsään, Hiski toi kerran takaisin, mutta ei enempää. Nostin Hiskin autoon ja lähdettiin kotiin.
Iltalenkillä Hiski seuraili taas pari kertaa vasemmalla puolellani. Se juoksee jo tosi lujaa ja säntäilee minne sattuu kun saa hepulikohtauksia.
Unohdin varmastikin eilen mainita, että koirat leikkivät ensimmäistä kertaa auton ympäri juoksua pihassa. Jose ei ole tätä leikkiä leikkinyt Maxin poismenon jälkeen. Jose juoksi ensimmäisenä, niin kuin aina ennenkin, Hiski perässä ja Fasse sitten muuten vaan. Ennen Fassen tehtävä oli aina yrittää pysäyttää Josen perässä juokseva Max, mutta Fasse näytti olevan hieman hämillään kun Maxia ei leikissä ollutkaan. Hiskikään ei oikein tajunnut juttua ja Jose joutui monta kertaa juoksemaan niin että Hiski miltei sai sen kiinni. Kivaa näytti silti olevan. :)
Wednesday, October 04, 2006
11 viikkoa ja 5 päivää
Aamulenkillä ei taaskaan tullut ketään vastaan. Hiski seurasi remmiosuuden miltei koko matkan vasemmalla puolella ja sain palkkailla vähän väliä. Lenkin aikana irtiollessakin se tuli nelisen kertaa seuraamaan. Kääntyy vielä nopsaan tuohon eteen jos en palkkaa tarpeeksi nopeasti.
Kävin hammaslääkärissä ja jätin koirat siksi aikaa keskenään kotiin. Ei ollut tullut tuhoja. Yksinoloaika n. 60min.
Ville kävi päivälenkillä. Hiski oli ruopinut paskomisen jälkeen. Ville oli komentanut. Meillä ei suvaita ruopimista koirilta, koska se on reviirin merkkausta.
Hiski kyttäilee tosi paljon autoja, lentokoneiden ja kärpästen lisäksi. Ei kuitenkaan vielä syöksy perään, katson miten tilanne etenee.
Illalla hallilla otettiin muutamia kontaktikävelyharjoituksia lelupalkalla. Näissä kulki hieman liian kaukana ja edessä. Namin kanssa pysyy lähellä ja asento ok, pyrkii edistämään usein. Vapaanoutoa tehdessä Hiski yritti karata leikin jälkeen pallo suussa. Annoin mennä. Maahanmeno onnistui yhden kerran niin etten näyttänyt juuri ollenkaan käsimerkkiä. Paikallaistuminen tökkii, jalat on miten sattuu ja liikkuu. Pentu ei osaa istua. :)
Tuesday, October 03, 2006
11 viikkoa ja 4 päivää
Eläinlääkärin jälkeen mentiin vierailemaan Porin Lemmikeskuksessa (entinen Pet Choise), ostettiin uusi panta ja vähän namejakin eteisen pussukkaan. Lopulta Hiski nukahti kaupan lattialle.
Monday, October 02, 2006
11 viikkoa ja 3 päivää
Eipä kummempia kuulu. Yö meni rauhallisemmin, ei revitty tapetteja eikä pissailtu sisälle. Päivälenkillä ei tullut ketään vastaan. Eilen illalla oli taas 21-23 välinen aika yhtä suurta riehaa.
Yritin ottaa kimppakuvaa, mutta Hiski ei ollut yhtään yhteistyöhaluinen. Vaikka se osaakin istua paikallaan jo muutaman sekunnin, lenkin jälkeen ei ollut kiva istua paikoillaan yhtään. Ihme kyllä, sain napattua neljä kuvaa. Lisätään paikallaistumisharjoituksia ohjelmaan.
Hiski käväisi illalla hallilla yhdeksän aikoihin treenailemassa. Otettiin ihan normaaleja juttuja, mutta arvatkaapa muistinko ottaa paikalla istumista. Enpä tietenkään.
Sunday, October 01, 2006
11 viikkoa ja 2 päivää
Illalla käytiin ohitustreeneissä Preiviikissä. Ohitukset sujuivat hyvin, vaikka olinkin aika väsähtänyt eilisen juhlinnan ansiosta.
Otettiin riehukohtauksessa illalla vielä vähän kontaktikävelyä:
http://s103.photobucket.com/albums/m153/Kinkula/?action=view¤t=k-kavely11vkoa.flv
Videon alussa Hiski hyppää tuolille ja aikoo napata kiinni kamerasta. Taustalla kuuluva vinkuna tulee marsujen suusta. Niillä on ruoka-aika ja ne ilmoittavat asiasta tuolla tavalla.
Ja noutoa:
http://s103.photobucket.com/albums/m153/Kinkula/?action=view¤t=nouto11vkoa.flv
