Saturday, September 30, 2006

11 viikkoa ja 1 päivä


Olipa levoton yö. Johtui varmaankin siitä, että Hiski heräsi juuri kun me olimme menossa nukkumaan. Aamulla oli pissat lattialla. Lisäksi tuli pukla ja makuuhuoneen seinästä oli revitty nyrkin kokoinen pala tapettia irti. : / Hiivatin Hiski. Onneksi olen suunnitellut myös makuuhuoneeseen uutta tapettia, joten ei hätää. Mutta jos keittiön tai olohuoneen seiniä menee repimään.. sitten napsahtaa. :) Pääsin kieltämään tapetin repimisestä kerran, mutta en mitenkään kovin voimakkaasti koska näin Hiskin vain nuolaisevan seinää. Harmi, että seinät kiinnostavat noin paljon.

Päivällä Hiski oli Sannan luona hoidossa kun me kävimme kaupungilla. Katsoin parhaimmaksi viedä hoitoon ettei lähde lisää tapettia seinästä.

Iltapäivällä käytiin metsässä tekemässä Joselle ja Fasulle jäljet. Hiskille tein tunnistusnoutoon liittyvän harjoituksen jossa piilotin tien laitaan parit sukat, kapulan sekä luonnonpuuta olevan jälkikepin jota olin pitänyt kädessäni muutaman sekunnin. Hiski suoriutui tehtävästä upeasti.
Tässä video harjoituksesta:
http://s103.photobucket.com/albums/m153/Kinkula/?action=view&current=omametsa.flv

Lopuksi otettiin vielä vähän tottista. Hyvät treenit joka koiralla. Jäljet menivät loistavasti. Tarvisi ehtiä kisoihin vielä tämän vuoden puolella molemmilla! :)

Tässä video Hiskin ulkoa sisälle tulosta:
http://s103.photobucket.com/albums/m153/Kinkula/?action=view&current=sisalle.flv

Friday, September 29, 2006

11 viikkoa

Paino 7.4kg (punnittu heti ruuan jälkeen kylläkin..)

Kauhea kasvupyrähdys. Mielestäni ei ole lihava, kylkiluut tuntuu selvästi. Korkeutta on tullut lisää rutkasti. Naama ei ole enää sellainen pennun pyöreä ja selässäkin näkyy jo viiva aikuiskarvaa.

Tänään oltiin illalla treenailemassa hallilla. Tave, Marjukka ja Teemukin oli samaan aikaan hallilla. Ihan hyvin sujui, Hiski pysyi luonani aika hyvin. Hieman ehkä häiritsi keskittymistä, esim. nouto ei sujunut ollenkaan.

Parin viikon tiivistelmä:

- Seuraa vasemmalla puolella n. metrin. Hakee oikeaa kohtaa myös lenkillä.
- Paikallaistuminen vahvistunut.
- Nostaa helposti tassua aina kun antaa namin.
- On yrittänyt karata lelun kanssa sekä syliinottotilanteessa pari kertaa, ei hyvä.
- Ei tykkää olla sylissä oikein yhtään, ei olla jaksettu kauheasti paneutua asiaan.
- Yrittää edelleen leikkiä sisällä Fassen kanssa, mutta ei läheskään niin paljon kuin alussa.
- Inhoaa pantaa, pakittaa kun näkeekin sen. Tarvisi ottaa namien kanssa pannan laittamista.
- Osaa jotenkin kävellä remmissä.
- Käytän sivulletuloon sekä maahanmenoon edelleen käsiapua, menee helposti maahan takapuoli edellä.
- Tajuaa jo vieraiden tulon, sekoilee ovella. Hyppii päin. Ei olla vielä puututtu asiaan.
- Tulee kutsusta luokse yleensä hyvin, jos on keppi suussa tai haistelee voi kestää vähän kauemmin.
- Irroittaa ärähdyksestä jos puree käsille tai ottaa suuhun jotain mitä ei saisi ottaa.
- Pyytänyt ulos pari kertaa.
- Katsekontakti ruokakupilla pidentynyt selvästi.
- Hyppää esteen yli ilman käsimerkkiä ja namin viemistä esteen taakse.
- Kantoi metallinoutokapulaa ja toi sen takaisin heitettäessä pari kertaa.
- Ohitukset parantuneet huomattavasti. Juoksijat ovat vaikeita ohittaa.
- Haukkunut vähemmän kuin yleensä.
- Käyty yhdellä pentukurssin tunnilla.
- Osaa odottaa kun auton takaluukku avataan.
- Istuu ja ottaa katsekontakin ovella, menee ovesta luvan kanssa, mutta voi mennä vielä ilman lupaakin jos ei katso pennun perään ovella.
- Raapi tänään seinää, tapetti meni siitä kohtaa pilalle. Onneksi on sellanen tapetti joka tullaan vaihtamaan. Komensin heti kun huomasin asian.
- Puree tosi lujaa käsiin, varsinkin väsyneenä. Ei osaa ottaa namia nätisti, puree sormille.
- Ärisee vetäessään lelua muiden koirien kanssa, mutta ei minun kanssani.
- Pysäytetty remmistä odota -käskyllä pari kertaa, ei tajua sitä yhtään.
- Tiellä puolenvaihtoja tehty muutamia kertoja, ei taida tajuta vielä mitään siitäkään.
- Tunnistaa tunnistuskapulan ja on siitä innostunut, ei olla näytetty kuin omaa vasta.

(jotain varmasti unohtui)

10 viikkoa ja 6 päivää


Onnistuinpa sitten näköjään poistamaan tämän päivän kirjoituksen kokonaan.

Tässä lyhyt kuvaus:

Hiski pyysi itse ulos vinkuen ovella ensimmäistä kertaa.
Illalla oltiin Pentukurssilla käväisemässä. Tunti sujui kohtalaisesti ottaen huomioon että se oli ensimmäinen kerta. Luoksetulojen aikana lopputunnista alkoi olla vaikeampaa kun maha oli varmaan jo täynnä nameja ja väsykin alkoi painaa. Ilman remmiä oltiin suurin osa kurssista.

Wednesday, September 27, 2006

10 viikkoa ja 5 päivää


Aamulla oli oksennus sängyssä... :( Olin yöllä nostanut unissani varmaan Hiskin sänkyyn, koska lattialle se jäi. Että silleen.

Aamulenkillä epäonnistunut juoksijan ohitus (Villen kanssa). Päivällä onnistunut ohitus minun kanssani.

Tilasin tänään rokotusajan, se on ensi viikon tiistaina. Samalla katsotaan jos tuohon kutinaan löytyy jotain syytä. Välillä kutisee enemmän ja välillä vähemmän edelleenkin.

Ville toi kaikki kolme koiraa hallille töiden jälkeen. Treenasin ensimmäiseksi Hiskin kanssa, jotta se olisi ollut vähän rauhallisemmin odottamassa vuoroaan. Turha toivo. Kun laitoin Hiskin remmillä kiinni tuolin jalkaan se poukkoili ja kitisi koko sen ajan kun treenasin Josea ja Fassea. Ei kuitenkaan ihan täysillä huutanut, parempaan suuntaan siis mennyt. En puuttunut asiaan mitenkään. Olin ehkä hieman väsynyt.

Kokeiltiin tänään myös metallinoutokapulan hakemista ja Hiski toikin sen kaksi kertaa takaisin. :) Kolmannella jäi, pyysin Josen hakemaan kapulan niin että Hiski näki ja palkkasin Josen namilla, jonka jälkeen Hiski joutui taas jäähylle odottelemaan vuoroaan. Pentu ei siis istu mihinkään perusasentoon eikä kapulanoutoja olla mitenkään opetettu. Lähinnä muistutin pentua metallin "ihanuudesta" ettei ala inhoamaan tätä kapulaa vanhempana.

Kontaktikävely onnistui n. 1m matkan niin, että olin ihan pystyasennossa. Tietysti jouduin katsomaan alas, Hiski kävelee jalkojen eteen niin helposti vielä. Maahanmeno ei oikein sujunut, piti auttaa namilla aika paljon. Sivulletulo oli nyt parempi, mutta avolattialla pitää auttaa vielä jonkin verran kädellä ja seinän vieressä jää helposti liian taakse, mutta ei varsinaisesti tarvitse enää käsimerkkiä seinän vieressä. Palloakin noudettiin pari kertaa.

Tänään pihassa Hiski nappasi suuhunsa kepin. Koska tarkoitus oli käydä pissalla eikä syödä keppiä lähdin lähestymään keppiä pureksivaa pentua. No sehän päätti lähteä heti karkuun kepin kanssa jolloin ärähdin hieman. Tiputti kepin saman tien. Palkkasin siitä. Muutenkin ollaan nyt harjoiteltu parin päivän aikana ensimmäisiä kertoja irti -käskyä. En pidä tämän käskyn opettamisella kovaa kiirettä, sillä äp äp/murahduksella pentu irroittaa jos on jokin pakkotilanne ja muuten en edes halua että pentu irroittaa kovinkaan helposti esim. leluista. Nyt olen siis tehnyt niin, että aina välillä palkitsen pennun namilla kun se irroittaa ja sanon irti, mutta vielä useammin revitään lelulla vain niin kauan että se vahingossa irtoaa ja otan sen vain pois sanomatta mitään -> jos irroitat lelu menee pois. Haluan, että koira olisi aikuisenakin tosi innostunut leikkimisestä kanssani, koska sitä voi hyödyntää niin paljon koiran koulutuksessa ja pelkästään kontaktin haussa. Pyrin myös nyt jo palkkaamaan silloin tällöin pentua repimisleikillä vaikka se onkin älyttömän vaikeaa. Ehkä vielä sivulletulo ja maahan menee, mutta kontaktikävely lelun kanssa (niin että olisi tarpeeksi tiivis) on kyllä aika vaikeaa minullekin. :) Namin kanssa kannattaa opettaa koiralle ensin oikea suoritus/asento/liikerata ja vasta sitten otetaan palkaksi riehuminen.

Unohdin varmaankin kirjoittaa maanantain episodista. Taisin vain kirjoittaa, että Elinan bc pentu Ready kävi kylässä ja Hiski räjähti sille. Tilanne oli siis se, että kutsuin Hiskiä luokseni namin kanssa ja Ready halusi leikkiä ja hyppi Hiskiä päin niin ettei Hiski päässyt luokseni. Tässä kohtaa Hiivatti sai kaamean raivarin ja räjähti ihan täysin. No ei se mitään, hienoa että pentu halusi tulla luokseni, mutta illalla Hiski sai hepulin ja juoksi suoraan Fassen pään päälle ja alkoi astumaan! :o Olisikohan ollut vähän ylikierroksilla päivän tapahtumista, mutta minä räjähdin siihen paikkaan ja nappasin pennun niskasta ärähtäen samalla. Astuminen loppui siihen ja otettin lelu esiin ja leikittiin sitten sillä pahimman hepulivaiheen yli.

Tuosta päästäänkin siihen, että monet urospennut saattavat leikkiessä riehaantua niin, että alkavat tekemään astumisliikettä leluun tai kättä vasten. Tätä esiintyi aikoinaan Josella, samoin Fassella ja nyt Hiskilläkin. Tästä en ole kieltänyt. Pentu ei siis varsinaisesti astu kättä tai lelua mutta saattaa roikkua siinä hampaillaan ja sitoo lelua tassuillaan ja sitten alkaa vemputus. En pidä tuota niin pahana, mikäli se ei ala lisääntymään tai provosoi koiraa astumaan esim. käsiä. Olen vain kiepsauttanut lelun aina niin että pentu ei ole selällään enää. Astumista tapahtuu vain kun pentu on selällään. Jose alkoi joskus kerran (huom YHDEN kerran) alle vuoden iässä astumaan jalkaani palkatessani koiraa lelulla, siitä komensin heti ja se loppui sitten siihen. Pyrin lopettamaan astumisliikkeen HETI pyöräyttämällä koiran oikein päin lelun avulla.
Kirjoitin tämän vain sen vuoksi, että joku pennun omistaja saattaa miettiä asiaa. Tässä pitää taas osata erottaa selkeä astuminen ja tämä "leikkiastuminen".

Illalla kun tultiin hallilta kotiin Hiski vinkui auton takaosassa. En tiedä mikä oli ongelmana. Hiski on siis nykyään jo aina auton takaosassa. Ei ole ollut muuta ongelmaa kuin se, että vesikuppi kaadetaan joka kerta. Tällä hetkellä emme voi pitää vettä kupissa auton takana.

Yksi asia on unohtunut kirjoittaa varmasti kokonaan: remmin pureminen. Hiskillä ei tätä esiinny kovinkaan paljoa. No eipä se ole paljoa remmissäkään. Ensimmäisillä kerroilla silloin 7-8 viikkoisena se puri remmiä miltei koko ajan jos oli remmissä. Nykyään voi ottaa remmin suuhun hetkeksi, mutta päästää sitten irti eikä välitä. En puutu asiaa mitenkään koska pentu ei revi remmiä eikä leiki sen kanssa.

Tuesday, September 26, 2006

10 viikkoa ja 4 päivää

Vaihteeksi taas kiireitä. Tässä lyhyt kuvaus päivän touhotuksista:

Aamulenkin meni Ville, yksi epäonnistunut ohitus kun sauvakävelijät olivat halunneet morjestaa pentua.

Minä kävin päivällä lenkillä, Hiski tarjosi ensimmäistä kertaa kontaktikävelyä ihan oikein ja sain palkittua monta kertaa. Ohitukset ok.

Illan Hiski oli hoidossa mummolassa ja se tuotiin ennen yhdeksää minulle töihin. Otettiin parit tottisliikkeet siinä vielä.

Myöhemmin kotona leikittiin lelulla. Otin pari sivulletuloa lelupalkalla ja kokeilin maahanmenoa niin että olin itse kyykyssä ja lelu kädessä, ONNISTUI kolme kertaa. Enempää en edes kokeillut. Palloa heittelin pari kertaa, toi takaisin. Tänään näkyi siis paljon edistystä asioissa.

Sunday, September 24, 2006

10 viikkoa ja 3 päivää

Yöllä Hiski oli riehunut korissa ja syönyt siellä olevasta peitosta sisälmyksiä ulos. Aamulla heräsin riehuntaan. Levoton yö, mutta en löytänyt pissaa sisältä... ainakaan vielä.

Ville kävi aamulenkillä, ei ollut tullut ketään vastaan.

Sanna oli hoitamassa illan koiria. En ehtinyt treenailemaan juurikaan mitään.

10 viikkoa ja 2 päivää



Klo 12.40

Öisin vain yksi herätys, ei pissoja lattialla. :)

Tänään olisi ollut Tupalan kentällä möllitoko, mutta emme menneet sinne, koska pitäisi siivota kämppääkin jossain välissä. Tuntuu siltä kuin kolme viikkoa olisi mennyt lentäen.

Aamulenkillä tuli pari juoksijaa vastaan. Juoksijat ovat vaikeita. Jouduin nappaamaan pari kertaa niskasta kiinni ja sanomaan äp äp, kun Hiski meinasi ihan väkisin lähteä perään.
Tänään Hiski osasi ensimmäistä kertaa kääntyä itse oikeasta kohdasta kotiin päin. En osaa sanoa montako kertaa tämä lenkki on menty sen kanssa näin päin, ehkä n. 5 kertaa. Lenkillä käveltiin taas asvaltilla autotien varressa remmin kanssa. Tänään pysyi paremmin sillä puolen tietä missä käskettiin olla. Hiski otti pari kertaa katsekontaktiakin kävellessään vasemmalla puolellani juuri oikeassa kohdassa ja pääsin palkitsemaan siitä. Odota -käskyä otettiin pari kertaa, lähinnä remmin laitoin ja poisottamisen yhteydessä. Ei taida ymmärtää sitä käskyä vielä.

Illalla käytiin Sampolassa ohitustreeneissä. Kolmas kerta ja meni tosi hyvin. Selvästi huomaa, että Hiski on jo oppinut yhdistämään tämän paikan ja ohittamiset toisiinsa. Vaikka pururadalla meni juoksijakin ohi, ei Hiski edes aikonut lähteä perään. Onneksi ensi kerralla ollaan eri paikassa. Ei nuo ohitukset noin hyvin suju muualla. Lelu ei kelvannut ollenkaan palkaksi harjoituksissa, ainoastaan nami. Lopuksi Hiski leikki parin pennun kanssa hetken aikaa.

KOTIELÄIMIIN TUTUSTUMINEN osa 2

Illalla otettiin chinchilloista muistutus. Hiski vaikutti aluksi siltä, että se on täysin unohtanut mitä nuo karvapallerot ovat ja katsoi niitä sellaisella saalistusilmeellä. Olin valmiina vesipullon kanssa. Pari chinchillaa juoksi Hiski edestä, jolloin Hiski otti muutaman nopeamman askeleen niitä kohti. Sanoin äp äp ja sen jälkeen Hiskin olemus muuttui heti. Eli hyvin muisti! Mitään ongelmia ei ilmennyt tuon jälkeen. Tosin Hiski liikkui huoneessa enemmän kuin viimeksi ja chillojen perässäkin se käveli, mutta heilutti häntää kun chilla lähestyi, eikä ollut mitenkään hyökkäävän oloinen. Kuvassa Jose näyttämässä mallia miten chinchillojen kanssa ollaan. :) Ja sitten oli Hiskin vuoro näyttää taitonsa: (en tiedä onko kuva otettu alusta, jossa Hiskillä näytti olevan vähän saalistusta päällä koska tuo toinen tassu on noin vai onko Hiski vain astumassa eteenpäin.)






Saturday, September 23, 2006

10 viikkoa ja 1 päivää


Klo 20.00

Aamulla käveltiin pitkä lenkki metsässä, mutta ei yhtään lenkkeilijää tullut vastaan. Katinkurun ampumaradalta kuului kyllä mahtava pauke koko lenkin ajan, ihan hyvä, tottuu ääniin. Hiskihän on mielestäni turhan ääniherkältä tuntunut. Käveltiin myös remmissä n. 10 minuuttia, se oli tosi hankalaa ja astuin kaksi kertaa Hiskin jaloillekin vahingossa.

Iltapäivällä lähdettiin lenkille Preiviikin pururadalle. Ei taaskaan ohitettavia. Lenkiltä mentiin suoraan Tupalan kentälle treenailemaan kaikki kolme koiraa siis mukana. Hiski sai totutella remmissä oman vuoronsa odotteluun, kun treenasin ensin Josea. Aika riekkumista se oli, välillä oli silti hyviäkin hetkiä = hiljaisia. :)

Leikittiin lelulla ja otettiin maahanmenoa, istumista ja sivulletuloa. Nyt sivulletulo sujuukin jo hieman paremmin ilman seinää. Helposti nousee joka liikkeessä palkan kohdalla tassu. Tupalassa oli rhodesiankoira Akukin, mutta se ei liiemmin kiinnostanut Hiskiä. Ihan hyvä juttu.

Nyt on ollut havaittavissa sellaista, että Hiski ei välttämättä tule HETI kun sitä kutsuu. Olisikohan nimeä tullut kuitenkin sanottua ilman että on palkinnut tai sitten namit eivät joka tilanteessa ihan maistu. Ei mitään huolestuttavaa, mutta saisi se koira nopeampaakin luokse tulla. Tänään pihassa Hiski lähti lentävän lehden perään tielle päin. Karjaisin äp äp, Hiski pysähtyi, kutsuin ja se juoksi luokse. Hyvin toimi tässä kohtaa.

Hiski on parina yönä kaivanut sängyn alla listaa. Tuhnuttaa nenällä ja kaivaa tassuilla. En tiedä mitä kivaa siellä on, mutta kovin on innostunut asiasta. Kielletty on joka kerta.

En tehnyt viikon koostetta tällä kertaa, ei mitään erityistä tullut mieleen. Jos nyt jotain viime viikosta voisi sanoa, on se, että hepuleita on ollut enemmän, jaksaa valvoa kauemmin, pissaa hyvinä hetkinä hereillä "vain" tunnin välein, osaa odottaa hienosti ovella jo vapaa -käskyä (ei ihan kaikissa tilanteissa) ja uskoo aika hienosti kieltoja, niin ja osaa istua aikas hyvin jo paikoillaan käskystä!

10 viikkoa

Paino 6.4kg

Blogi on tökkinyt tosi pahasti, liekö syy isoissa kuvissa vai kävijämäärissä :) Luultavasti joudun poistamaan joitain kuvia blogista, en tiedä vielä. Kovasti on ainakin pätkinyt ja päivittäminen ollut hankalaa. Laittakaapa neuvoja s-postilla jos joku osaa ja tietää enemmän kuin minä, mistä tökkiminen johtuu on kysymys.

Kiire päivä taas, illalla töihin ja äidin 50 -vuotis juhliin vielä töiden jälkeen.

Ei pissoja eikä kakkoja sisälle yöllä. Lenkeillä ohitukset ok. Mitään ei ehditty treenailemaan. Hiski oli hallilla pari tuntia kun vedin tunnit. Aika nätisti oli, ei vinkunut kuin siinä kohtaa kun oli Sannan kanssa keittiössä. Tuntien jälkeen Hiski meni hoitoon Sannalle, josta se haettiin juhliin mukaan puoli kymmenen aikaan. Mukavaa oli kun kaikki rapsuttelivat. Haitarin ääni vähän pelotti. Olen huomannut, että Hiski reagoi ääniin aika paljon. Pitää alkaa paukuttelemaan enemmän ovia ja seiniä. :)

Thursday, September 21, 2006

9 viikkoa ja 6 päivää


Klo 10.30 (Sannan ottama valokuva yläpuolella)

Flunssa paheni taas yön aikana, aamulla oli äänikin kadoksissa. Ei siis kovin hyvä fiilis koirien treenaamisen kannalta.

Hiski oli oksentant yöllä sänkyyn... minä en edes herännyt, vaikka Ville oli siivonnutkin. Ei pissoja sisälle yön aikana. Olinpa minä väsynyt, kun en ole herännyt mihinkään. : / Aamulenkille lähti Ville. Lenkillä oli pieni pätkä remmissä kävelemistä sekä katseen ottaminen siinä kohtaa kun remmi irroitetaan. (Pitää kyykistyä pennun viereen, muuten ei vielä onnistu)

Aaamulenkin jälkeen Hiski poukkasi auton takaluukusta ulos niin, että tippui kuta kuinkin selälleen maahan. Ville oli yrittänyt ottaa käsillä vastaan, mutta liukas luikero oli ehtinyt ponkaisemaan käsien välistä. Ei sattunut pahemmin.

Klo 20.00

Oltiin illalla metsässä. Toisin sanoen raahauduttiin viimeisillä voimilla vielä metsäänkin.

Hiski karkasi taas autosta, mutta se palautettiin takaisin nopsaan. Tein Hiskille "oman" (tunnistusnouto) piilotuksia hanskalla, sukalla ja kapulalla polun varrelle. Lisäksi otettiin luoksetulot Villen ja minun luokse viestityyliin. Niin ja pakolliset tottiskuviot tietysti myös. Omat esineet löytyivät aika hienosti. Kapulan löydettyään Hiskistä näki miten se muisti että tätähän ollaan tehty ennenkin. Aluksi Hiski lähti myös minun jälkeäni pitkin menemään. Pitää kokeilla joskus jäljen tekoa.

Kuvassa: Hiski saa hajun kapulasta. Ja sen jälkeen Hiski saa lihapullaa. Palkkasin esineen päältä, mutta kuvassa saa kädestä namia.


Tuesday, September 19, 2006

9 viikkoa ja 5 päivää

9.45

Aamulla laiskotti ja väsytti. Hiski päästettiin yöllä viiden aikaan pissalle. Aamulla tuli sitten pissat sisälle, koska kumpikaan ei jaksanut nousta sängystä tarpeeksi nopeasti. Kauhean vetämätön olo, kurkkukin on taas kipeä! Tulisi nyt se flunssa jos aikoo tulla.

Aamulenkin meni Ville. Lenkillä oli tullut vastaan 5 kuinen pentu johon oltiin tutustuttu.

Ja eikun takaisin lepäämään. Ei nyt oikein tunnu tämä päivä lähtevän käyntiin ja pitäisi kampaajallekin mennä klo 12. Monet tykkää käydä kampaajalla, minä vihaan sitä turhan päiten istumista värit ja foliot päässä. :) Mitähän hyödyllistä siinä voisi tehdä samalla? Harmi ettei koiraa saa ottaa kampaajalle mukaan.

Illalla kun olin töissä, Ville oli käynyt äitinsä luona kerrostalossa. Hiski oli mennyt portaat hienosti. Kiitos Sannalle!

Tulin töistä suoraan kotiin, olin aivan väsynyt ja viluinen ja menin nukkumaan. En jaksanut edes kysellä suuremmin illan tapahtumista.

9 viikkoa ja 4 päivää



Klo 12.30

Yö meni hyvin. Nukuttiin yhdestä puoli seitsemään, sitten ulos, tämän jälkeen nukuttiin vielä yhdeksään, mutta sitten heräsin kyökkä-ääneen. Hiski puklasi iltaruuat lattialle. Ei viittauksia vatsatautiin, mistä lie johtunut.

Aamulenkillä tuli aluksi vastaan mies juosten. Se oli vaikea pala. Hiski olisi kovasti halunnut lähteä miehen perään. Tässä kohtaa Hiski oli vielä remmissä. Lenkin aikana tuli vielä pari sauvakävelijää vastaan, ne meni hyvin. Hiski tuntui riehuvan nyt enemmän lenkin aikana kuin ennen. Se roikkui Fassen hännässäkin varmaan puoli matkaa. Tuli kuitenkin luokse aina kun pyysin. Alku - ja loppulenkki mentiin remmissä riekkuen. Yritin kehua aina kun Hiski sattumalta käveli Josen ja Fasun vieressä. Eipä se tainnut edes kuunnella.

Kotipihassa kun avasin takaluukun Hiski pomppasi ensimmäistä kertaa itse ja ilman lupaa autosta. En ehtinyt reagoimaan mitenkään. Nostin sen vain takaisin autoon, sanoin odota, palkkasin ja vapaa -käskyllä nostin alas.

18.30
Hiski oli päivällä Sannan luona hoidossa, kun Ville ja minä kävimme kaupungilla. Tässä Sannan raportti:

Hiski tuli luokseni hoitoon Katin ja Villen kaupunkireissun ajaksi. Menimme portaita pitkin ja se sujui todella hyvin, Hiski lähti kipuamaan ylös jo ennen minua. Eli ei mitään porraskammoa havaittavissa. ;)

Sisälle päästyämme Hiski tuntui tunnistavan paikan ja tepasteli heti keittöön etsien juomakuppiaan. Viime vierailulla pentua pelottanut pyykinkuivaustelinekään ei enää kummastuttanut vaan sen juurella otettiin pienet nokoset. Ruokaa antaessa Hiski otti hienosti kontaktia, samoin ovista kulkiessa. Hissin kanssa teimme uuden reissun ja Hiski ei reagoinut siihen mitenkään erityisesti. Istui nätisti lattialla ja tapitti minua namin toivossa.

Ulkoillessamme Hiski meinasi lähteä pyöräilijän perään, mutta napakka äp äp pysäytti koiran. Hetken kuluttua ohitsemme pyöräily joukko poikia eikä Hiski yrittänytkään lähteä siihen suuntaan. Panta aukesi yllättäen, mutta Hiski ei edes tajunnut olevansa irti ja kutsuin pennun luokseni kiinnittääkseni sen uudelleen.

Tällä kertaa Hiski oli mielestäni rennompi. Tosin yhdessä vaiheessa pentu sai riekkukohtauksen kun sen puruluu vieri sohvan alle, eikä se saanut sitä pois sieltä omin voimin. Syötyään luun Hiski luuli kadottaneensa sen ja etsi sitä uudelleen sohvan alta, eikä meinannut millään tajuta ettei koko luuta enää ole. Hispaus parka... ;) Palauttaessani hoidokkiani Kati tuli alas vastaan ja kutsui Hiskiä. Pentu ei ensin ymmärtänyt mistä tuttu ääni kuului, mutta onnistuttuaan paikallistamaan äänen lähteen luoksetulo sujui nätisti.

Tultiin juuri lenkiltä. Tuli aika monta juoksijaa ja kävelijää taas vastaan. Yllättävää miten pururata on täyttynyt verrattuna kesään! Hyvin sujui ohitukset. Käveltiin taas pätkä remmissä, se on nyt jo yhtä kiskomista kun Hiski yrittää pysyä Josen ja Fassen vauhdissa. Pyrimme siihen, että remmissä kävellään tosi vähän nyt. Sitten kun järkeä on vähän enemmän päässä, yritetään opettaa nätisti kävely. Sisällä voisi tietty vähän treenailla sitäkin.

Otin eilen muuten Hiskin kanssa tunnistusnoutoa ensimmäistä kertaa. Laitoin lihapullan paloja kepin päälle ja kun Hiski meni syömään niitä kehuin hieno oma. Muutaman toiston jälkeen en laittanut lihapullaa, vaan kun Hiski meni kapulalle annoin namit siihen kapulan ympärille.

Sisällä riehumiskielto on pysynyt kohtalaisen hyvin kurissa. Välillä Hiski yrittää alkaa riehumaan, mutta Fasse tulee heti luokseni kertomaan asiasta ja peli loppuu siihen. Joskus kun olen suihkussa kuulen mitä seinät paukkuu... Hiski tietää jo, että minun valvonnassani ei riehuta sisällä. Ulkona ovat saaneet riehua pihassa miten haluavat.


Pannan laittamisesta Hiski ei pidä yhtään. Pitäisi sitäkin harjoitella. Ja ne autot.. ja ne pyörät.. missähän välissä ehtisi kaupungille koiran kanssa?

Illalla Hiski kävi taas mummolassa Villen kanssa sillä välin kun minä olin töissä. Mummolasta lähtö oli tuottanut vaikeuksia. Hiski halusi jäädä sinne. :/ Sitä ne makkarat teettää.

Hallilla otettiin sivulletuloja ja kontaktikävelyä. Kontaktikävelyn jälkeen sivulletulo ei sitten onnistunutkaan enää avolattialla. Hiski ei ymmärtänyt ollenkaan miksi nyt pitikin istua vaikka äsken namin perässä piti kävellä, ei siis tullut namin perässä edes taakse, puhumattakaan sivulle. No, menin seinän viereen ja hyvin toimi taas. Nyt pitää tehdä enemmän sivulletuloja avolattialla ja palkata kontaktikävelystä myös istuminen. Kokeilin myös paikallaistumista ja huomasin hassun jutun. Jostain syystä Hiski nosti etutassua joka kerta kun menin palkkaamaan! Mitähän siellä mummolassa oikein on tehty? Tässä kuva videopätkästä, olen juuri tulossa palkitsemaan (toistoja videolla 4kpl, jokaisessa nousee tassu!) Tassu nousi myös sivulleutulossa hieman. Enkä varmana ole palkinnut tassun nostamisesta kuin ehkä vahingossa, olen yrittänyt pitää huolen siitä että tassut ovat nimenomaan maassa. Tämä tapaus kertoo hyvin siitä, ettei koira tarvitse kuin pari toistoa niin se oppii... myös ei -toivotut asiat.



Otettiin myös hyppy, nyt hyppäsi yli ilman mietintä aikaa. Hyppi jo vähän liikaakin, edes takaisin ja ilman lupaa. Sitten iski väsy ja lähdettiin kotiin.

Monday, September 18, 2006

9 viikkoa ja 3 päivää


Yö ilman pissaa taas. Päästettiin ulos yöllä yhden aikaan ja aamulla klo 6.30. :) Aamulla kun Ville tuli yövuorosta 6.30 Hiski nukkui sängyssä ja sai kauhean huutokohtauksen kun kuuli Villen tulevan ovesta. Huuto johtui siitä, että Hiski ei uskaltanut hypätä heti sängystä alas ja sille tuli kova kiire. Itse olin täydessä unessa ja pelästyin älyttömästi kun en tajunnut heti mistä on kyse. Hiski hyppäsi lattialle ennen kuin tajusinkaan ja juoksi ovelle. (Hiski sängyssä.. tiedän..)

Aamulenkillä tuli vastaan sauvakävelijöitä sekä lenkkeilijöitä. Hyvin meni ohitukset. Kerran tarvi muistuttaa Hiskiä siitä, ettei juoksijankaan perään lähdetä. Tällä kertaa koko lenkin ajan oli panta kaulassa, meno ja tulomatkan auton takaosassa ja sekä alkulenkin 20m + loppulenkin 20m remmissä harjoiteltiin nätisti kävelemistä, joka tarkoittaa sitä, että koirat pysyvät vierelläni käveltäessä. Hiski ei tajunnut asiasta yhtään mitään. Lisäksi harjoiteltiin odottamista paikoillaan remmissä. Ei minkäänlaista hajua tästäkään. Nätisti kävellessä Hiski yritti roikkua vuoroin Josessa vuoroin Fassessa. No kai se siitä. Otetaan nyt tavaksi vähintään kerran päivässä remmillä nätisti 20-30m. Ennen kuin päästetään remmistä irti vaaditaan katsekontakti.

Menin viideksi töihin, Ville jäi koirien kanssa kotiin ja oli käynyt lenkillä. Ei ehditty vaihtamaan kuin pari sanaa puoli yhdeksän aikaan kun Ville toi Hiskin minulle hallille. Treenattiin vähän aikaa Marjukan ja Siirin kera. Hyvin meni, Hiski totteli hienosti, eikä mennyt kenenkään luo ilman lupaa. Pallo ei oikein jaksanut nyt kiinnostaa, mutta majavanhäntälelu on aina yhtä kiva.
Hyppy onnistui ilman namin viemistä esteen taakse tänään kolme kertaa.

Näin tänään miten Hiski juoksi Fassea karkuun lelu suussa. Oppinut uuden "kivan" leikin.

Sunday, September 17, 2006

9 viikkoa ja 2 päivää


Yöllä ei ollut tullut yhtään pissoja vaikka päästettiin ulos vain kerran yön aikana. Aamulenkillä ohitukset sujuivat hyvin, ellei oteta huomioon juoksevaa naista joka valitti pennun irti pitämisestä. Tai siis koirien. Eikä muuten koirat menneet lähellekään naista, paitsi Hiski, joka tuli saman tien pois kun kutsuttiin. No, mitäpä sitä selittelemään, koirat ovat irti ja tulevat olemaan edelleen. Toki ne otetaan sivulle aina kun joku tulee vastaan tai ohittaa takaapäin.



Päivällä käytiin siivoilemassa hallia, Hiski oli mukana. Pysyi nätisti jo hallilla ja pihassakin aika hyvin, vaikka olikin irti koko ajan ja ovet auki ulos asti. Siivouksen jälkeen mentiin ottamaan agilitya. Pussi ja putki eivät selvästikään ole Hiskin suosikkeja, mutta kaikki esteet joille saa kiivetä ovat Hiskin mielestä aivan ihania. Niinpä sainkin olla tarkkana, koska Hiski päätti suorittaa keinun ja a-esteen ihan itse. Kerran se karkasi a-esteelle, kiipesi huipulle ja valui sieltä takaperin mahallaan alas asti. : / Ei ollut moksiskaan vaan saman tien takaisin. Homma näytti enemmänkin väsyneen pennun pelleilyltä. Katsoin parhaaksi lopettaa treenit siihen ja tulimme kotiin huilimaan. Kuvassa esteelle karkaava Hiski.

Illalla käytiin ohitustreeneissä. Paikalle ilmaantui 17 (?) koirakkoa, aika paljon! Ohitettavia siis riitti. Pitänee seuravalla kerralla ottaa joku muu paikka jo käyttöön ettei tule sanomista kun näin iso poppoo koiria kokoontuu lenkkipolulle. Ohitukset sujuivat tällä kertaa erittäin hyvin, Hiski ei lähtenyt kertaakaan toisten koirien tai ihmisten luokse. Lopuksi otettiin koirakujassa luoksetulot, sekin sujui hienosti. Loppuvaiheessa alkoi hieman väsyttää.

Video ohitustilanteesta:
www.kontaktikoirat.com/videot/ohitus.MOV

Lenkin jälkeen käytiin mummolassa piipahtamassa. Hiski valvoi siis n. klo 17.30-20.30 välisen ajan kokonaan! Ei ihme, että autossa oli jo lievää kiukuttelua ja kitinää kun vihdoin päästiin kotiin.

Klo 00.10

Nukuttuaan Hiski oli taas täynnä energiaa ja alkoi armoton riehuminen. Otin joitain tottisliikkeitä, jotta suurin sekoilu loppuisi. Hiski meinasi viedä sormet namien mukana, todella terävät hampaat! Eikä varo yhtään sormia. Teki muuten täysillä kaikki liikkeet. Sitten heiteltiin pari kertaa palloa, ne palautettiin syliin asti. Ajattelin, että pahin riekku on jo ohi ja menin takaisin koneelle, mutta tässä kohtaa Hiski nappasikin kenkäni (hemmetin kallis terveysjalkine) ja yritti lähteä karkuun kun komensin äp äp. Nappasin tietokonepöydältä ensimmäisen käteeni osuneen kevyen tavaran: klemmareita muovirasiassa (hyvä kolinatölkin vastine) ja nakkasin sen karkuun juoksevan pennun jalkoihin äp äpin tehosteeksi. Muovirasia tietysti vielä aukesi ja kaikki klemmarit levisivät pitkin eteistä. Mutta tehosi, kenkä tippui heti suusta. Kutsuin pentua iloisesti ja se juoksi hämmentyneenä luokseni, jolloin pääsin palkkamaan. Hiski muuten yritti tänään karata myös ulko-ovesta, tai siis lähti ilman lupaa ja oikien luimaisi karkuun. Tässä kohtaa sain pennun kiinni ja palautin mitään sanomatta sisälle. Ei ole hyväksi lähteä itse näihin ralleihin mukaan juoksemalla pennun perässä. Ihminen ei tule koskaan pärjäämään aikuisen koiran kanssa kilpajuoksussa, joten on aina parempi jos saa tuollaisen karkuun juoksemisen keskeytettyä jotenkin muuten. Pelkkä luokse kutsuminen ei yleensä auta näissä tilanteissa. Sitä paitsi, jos karkaavaa pentua kutsuu luokse eikä se tule, menettää luoksetulokäsky tehoaan. Tämän lisäksi pentu voi oppia että juoksemalla karkuun kutsutaan luokse jonka jälkeen saa herkkuja. Nyt opetus oli: Juokset karkuun, kiellän, ei tottele -> rankaisu -> hämmennys/asia jota oli tekemässä unohtuu, uusi tehtävä: tule tänne, palkka siitä. Ongelma tässä rankaisussa on se, että se tulee minulta. Mikäli pentu huomaa, että rankaisu tulee minulta, se voi alkaa karttaa luoksetuloa ja juoksee vielä enemmän karkuun. Tämän vuoksi tällaisen rankaisun pitäisi tulla ensisijaisesti jostakin muualta, edestä päin. Nyt rankaisu tuli sivulta, sekin on parempi kuin takaa. Toivottavasti karkaamisia ei ala tulla, muuten pitää ottaa tehokuurit käyttöön. En pidä sanasta rankaisu muutenkaan. Rankaisulla tarkoitan yleensä keskeyttävää ärsykettä, jotain epämiellyttävää joka hetkeksi keskeyttää koiran siitä, mitä se on tekemässä. Fyysistä rankaisua, kuten alistamista (selätys) en käytä ollenkaan. Ainoa fyysinen rankaisu mitä saatan käyttää on niskavilloista nopea nappaus tai sitten persvilloista. Tärkeää on se, että nappaus on nopea, siis todella nopea, perustuu siihen epämiellyttävään hetkeen, ei jatkuvaan huonoon olotilaan.

Maxin kanssa en koskaan alkuvaiheessa harjoitellut ehdotonta luoksetuloa. Leikimme usein leikkiä, jossa Max juoksi edellä ja minä perässä. Tämä leikki on ehdottomasti kiellettyjen listalla nykyään. Ensinnäkin tässä leikissä ihminen näyttää olevansa se heikompi, koska ei saa koiraa kiinni, toisekseen leikistä johtuen Max piti kiinniottotilanteita aina leikkinä. Siihen asti kunnes luoksetulosta tehtiin ehdoton yllämainitulla tavalla. Muistan miten maanittelin vuoden ikäistä Maxia rappukäytävään jopa puoli tuntia kun olin päästänyt sen tyhmyyksissäni irti. Jos jätin aulan oven auki (asuin kerrostalossa tällöin) ja menin itse ykköskerrokseen Max tuli aulaan. Mutta heti kun yritin mennä alas, Max juoksi ulos. Jouduin usein pyytämään ystävääni apuun. Hän seisoi oven takan ja työnsi oven kiinni kun minä juoksi kaksi kerrosta rappusia ylös. Ei kiitos tällaista enää koskaan. :)

Niin ja jos joku lukija ei tiedä ketä Max on: x-rotuinen Max oli ensimmäinen koirani, josta tuli ensin ongelmakoira ja jonka sitten koulutin uudelleen ja joka eli 12 vuotiaaksi kanssani auttaen minua ongelmakoirien koulutuksissa. Kilpailimme myös agilityssa, aina 3. luokassa asti. Maxin ansiosta työskentelen nykyään kokopäiväisesti koirien parissa. Max poistui joukostamme 16.8.2006. Ikävä on kova. :( Vaikka tämä onkin Hiskin päiväkirja, saa Max kuvansa myös tänne.


Friday, September 15, 2006

9 viikkoa ja 1 päivä

KOTIELÄIMIIN TUTUSTUMINEN OSA 1

Klo 9.45

Yöllä oli riehukohtaus, siinä sai kyytiä tossut ja sukat, kaikki. En tiedä mitä kello oli, en jaksanut katsoa. Pissoja tai kakkoja ei ollut tullut, yöllä päästettiin kaksi kertaa ulos.

Hiski kirputti ja rapsutti itseään yölläkin, heräsin siihen. :( Eilen illalla laitettiin Prob öljyä ihoon, mutta Hiski ei pitänyt siitä yhtään. Varsinkaan kun yritettiin laittaa takajalkoihin. Vinkumista ja säntäilyä. Jätettiin homma puolitiehen ja syötettiin namia siinä vielä ettei jää mitään traumoja. Jalassa ei näy mitään erikoista, voi olla että vinkui vain sitä normaalia -> päästä mut koheltamaan jo. Tilanne on nyt kuitenkin se, että heti maanantaina soitan eläinlääkäriin ja käyn näyttämässä ellei nyt jotain ihmeparantumista tapahdu. Tutkin vielä eilen itse ihoa ja karvoja, ei täitä, ei punoitusta ei mitään. Kiiralle oli kuulemma tullut mahaan punaisia näppyjä. : / Pitää kysyä tänään mitä nameja mummolassa annettiin, ainakin makkaraa ja sitä en ole itse antanut nyt lainkaan. Lammella porskuttelullakin voi olla asian kanssa jotain tekemistä. Joka tapauksessa kutina paheni eilen, sitä ennen oli jo parempi. Harmittaa tuollainen jos jotain allergista on. Ruokana on syötetty Eukanuban lammas-riisiä nyt kilon verran jo, ei mielestäni mitään eroa siihen kun syötin norm. Eukanubaa. Syötän ehkä vielä yhden pussukan kana-riisiä ja siirryn takaisin norm. ruokaan tai allergisen koiran ruokiin, riippuen siitä miten kutinat jatkuu.

Ville kävi aamulenkillä, oli sujunut hyvin! 3 ohitusta täydellisesti. Hienoa.


Klo 17.45

Päivällä lähdettiin katsomaan hevosia Harjunpäähän. Sisko Kiira tuli mukaan. Tallilla oli viisi muutakin koiraa, pari kissaa ja sitten ne hevoset. Ennen kuin päästiin tutustumaan hevosiin Hiski ja Kiira nahistelivat keskenään. Hiski löysi maasta kepin ja murahti pari kertaa Kiiralle ja omi kepin. Päätin ottaa kepin pois, ettei opi tuollaista käytöstä ja vaihdoin sen namiin. Pennut pidettiin hevosten luona remmissä, koska ei voinut tietää miten ne suhtautuvat.




Hevonen oli aluksi TODELLA pelottava Hiskin mielestä, mutta sitten se rentoutui ja keskittyi enemmänkin muiden koirien touhuihin ja maan kaivamiseen. Yritin syötellä nameja maasta lähellä hevosta joka söi maasta ruohoa. Tarkoitus ei ollutkaan tehdä hevosesta kivaa ja kiinnostavaa, vaan enemmänkin yrittää saada koira välinpitämättömäksi hevosia kohtaan. Ainakin Hiski väisti, ei tarvi pelätä että juoksee hevosen alle. Täällä meillä päin lenkilläkin vastaan tulee hevosia nimittäin.

Kun Virve pistä Vilmaan vähän vauhtia ja laukkasi ihan vierestä Hiski havahtui. Se pelästyi ja haukahti muutaman kerran. Annoin namia, koska kyse oli pelosta eikä siitä, että olisi lähtenyt perään. Hiski rauhoittuikin heti ja loppuaika menikin hyvin.

Käytiin nuuhkaisemassa vielä kissaakin, mutta en usko että Hiski ymmärsi siitä mitään. Kotiin tullessa Hiski oli aivan rättipoikki ja nukahti saman tien.



Kävin lenkillä metsässä, Katinkurun lenkkipolulla. Vastaan tuli yksi kävelijä, pari sauvakävelijää ja varmaan 4 juoksijaa. Ohitukset menivät todella hyvin. Osittain jo käveltiin ohi, ennen olen kokonaan pysähtynyt ja mennyt kyykkyyn, nyt olin pystyasennossa askel, kehu, palkka, askel, kehu palkka.. äp äp jos meinaa lähteä käsistä ja "tänne" kehu palkka jne. Ainoastaan sauvakävelijät puhuivat mennessään ohi ja heidän kohdalla piti oikein pysähtyä ja varmistella pennun pysymistä lähellä. Autolle mentäessä tuli vielä hevonenkin vastaa, Hiski oli tässä kohtaa jo sylissä. Annoin namin kun hevonen laukkasi ohi.

Klo 22.00 otettiin ensimmäinen häkin ulkopuolinen tutustuminen liikkuviin ja eläviin pieneläimiin. Tiesin, että voi tulla vaikeaa, koska Hiskillä tuntuu olevan saalisviettiä aika paljon. No, on sitä ennenkin pentuja totutettu näihin juttuihin, joten otin remmin ja pannan sekä suihkepullon + paljon nameja taskuun. Jose ja Fasse tuli samaan huoneeseen näyttämään mallia siitä, miten ollaan rauhallisia. Päästin kolme chinchillaa vapaaksi ja ne lähtivät iloisesti poukkoilemaan pitkin huonetta (ja seiniäkin..)
Kuvassa näkyvä pomppiva iloinen pyöröperä kiinnosti Hiskiä todella paljon ja se kiskoi häntä jäykkänä kohti chillaa. Tässä kohtaa en puuttunut vielä asiaan mitenkään. Pian chillat tulivat morjestamaan Hiskiä, nämä ovat siis täysin koiriin tottuneita, eivät pelkää koiria ollenkaan. Nyt seurasin silmä tarkkana mitä tapahtuu, sillä tiesin jo ennalta miten homma menee. Ja näin kävikin, Hiski haisteli ensin chillaa nenästä, mutta kun chilla liikahti, Hiski yritti napata kiinni. Saman tien tuli todella kovaa äp äp ja vettä päin näköä + nyppäisy remmistä. Hiski tuli jalkani viereen jolloin aloin kehumaan ja syöttämään nameja. Hetken kuluttua päätin irroittaa remmin ja pannan. Syöttelin nameja ja kehuin aina välillä. Chillat tulivat uudelleen tutkimaan pentua ja nyt kaikki sujui hyvin. Hiski heilutti häntää ja haisteli nätisti, hieman varuillaan tietysti. Kerran nousi seisomaan asti ja katsoi juoksevaa chillaa sillä silmällä, jolloin sanoin heti äp äp ja Hiski tuli saman tien takaisin viereeni istumaan. Olimme chillahuoneessa n. 20min, jotta se alun välikohtaus unohtuu ja oikeanlainen suhtautuminen tulee varmemmaksi. Loppuaika sujui todella hyvin. Kaikki namitkin syötiin.

Hiski ei tässä kohtaa osoittautunut ainakaan vielä kovin jästipääksi ja uskoi yhdellä kiellolla. Tosin Hiski on mielestäni kahdessa viikossa alkanut muuttua jo paljon kuuliaisemmaksi kuin mitä se ihan aluksi oli. Enää ei ole ollut astumisyrityksiä, ei marsujen haukkumista ja äp äp tehoaa melko hyvin tilanteessa kuin tilanteessa.

Fassea on aikoinaan kielletty chillojen ahdistelusta monen montaa kertaa ennen kuin uskoi. Joselle riitti muutama kielto. Max ei ole koskaan ollut saalistustavalla kiinnostunut lemmikkieläimistäni. Silti Max on ainoa koiristani, joka jahtasi lenkillä oravia ja rusakoita, jos vain kannoille pääsi. Toisaalta Maxia ei myöskään koskaan opetettu ihan oikeasti olemaan välittämättä juoksentelevista eläimistä. Jose ja Fasse ovat molemmat opetettu olemaan välittämättä. Jose ja Fasse eivät ole koskaan lähteneet lenkillä rusakkojen, oravien, kissojen tai kettujen perään. Lintuja ne säpsähtävät jos lintu lähtee lentoon ihan vierestä, mutta eivät mene perään. Harmi, ettei minulla enää ole neitokakaduja. Max tuli sellaisen kanssa toimeen todella hyvin, eikä sitä kiinnostaneet linnut ulkona mitenkään. Jotkut sanovat, että koiralta voi mennä saalistusvietti tai paimennuskyky jos sitä kielletään tällaisista asioista. Jose sekä Fasse ovat kuitenkin molemmat käyneet myös paimentamassa ja molemmat leikkivät ja repivät leluilla todella hyvin. Tärkeintä kotieläimiin tutustuttamisessa on tarkkailla koiran eleitä, kieltää ja komentaa ei saa jos koira pelkää.

Sain Kiiran omistajalta, Essiltä, s-postissa tämän:
Hiski & King Diamond Mercyful Fate yhtyeestä...

:D

9 viikkoa

Paino 5.8kg (500g viikossa on ok painonlisäys, Hiski ei tunnu enää lihavalta ja kylkiluutkin tuntuu jo hyvin)

Syötetään 0.75dl 4 kertaa päivässä edelleen, punnitaan nyt myös kesken viikon jotta näkee tarviiko ruokamäärää lisätä tai laskea. On tosi hankalaa ottaa aina ruuasta pois annettujen namien määrä. Nameja (nameina käytän joko Hiskin omaa ruokaa kuivana, Froliceja tai lihapullan pieniä palasia) tulee kuitenkin annettua aika paljon päivän mittaan, voi olla että tuosta ruokamäärästä lähtee desikin joka päivä pois.

Klo 21.00

Aamulla ei ollut pissoja, Hiski löytyi sängystä. : /

Ville kävi koirien kanssa aamulenkillä. Kaksi onnistunutta ja kaksi epäonnistunutta ohitusta.
Hiski on edelleen lenkeillä siis ilman remmiä. Remmissä ei olla kävelty kuin muutama metri. Ainoastaan iltalenkeillä ollaan käytetty valopantaa ja vähitellen kävely pannan kanssa alkaa olemaan parempaa.

Minä kävin päivälenkillä koirapolulla. Vastaan ei tullut ketään. Lenkki meni muutenkin ihan kivasti. Otin pari luoksetuloa (kaikki koirat luokse käskyllä pojat tänne) ja Fassekin tuli nätisti luokse. Palkkasin Fassen riehumalla, koska sitä ei namit kiinnosta. Hiski oli meno- ja tulomatkan auton takaosassa ihan nätisti. Se olisi aina kovasti tulossa heti ulos kun avaan takaluukun, mutta työnnän sitä aina vähän taaksepäin ja sanon odota. Vasta vapaa -käskyllä Hiski nostetaan maahan ja pojat hyppäävät tietysti itse alas.

Päivän toinen ruoka annettiin eteisessä sisälle -käskyn jälkeen vahvistamaan käskyä.

Illalla vein Hiskin mummolaan hoitoon koska Ville on iltavuorossa. Pappakin oli siellä ja tapasi Hiskin ensimmäistä kertaa. (mummola = minun äitini ja isäni talo) Hiski palautettiin minulle suoraan Tupalan kentälle puoli seitsemän aikaan. Olin pitämässä tuntia, joten Hiskillä oli panta ja remmi ja se joutui totuttelemaan odota -käskyyn muutamaankin otteeseen. Kovasti kiinnosti muut koirat ja omistajat aluksi, mutta lopuksi kun päästin sen irti, se seurasikin vain minua. Kiertelin kurssilaiset pari kertaa lihapullat kädessä ja Hiski seurasi mukana. Tämän jälkeen tehtiin maahamenoja, kontaktikävelyä ja sivulletuloja ja leikittiin Bellan narulelulla. Kaamea pomppija tämä Hiski. Taidan viedä vielä jonkin aikaan käsi matalalla, koska Hiski poukkoilee todella paljon ihan huvikseenkin, saatika silloin kun minulla on nami kädessä.

Kotiin mennessä poikkesin apteekissa ja Hiski jäi autoon yksin siksi aikaa, etupenkille. Se alkoi heti vinkumaan kun pysähdyttiin, mutta nakkasin pari namia jalkotilaan ja pentu jäi etsimään niitä. Takaisin tullessani Hiski nukkui apukuskin paikalla. :)

Iltaruuan jälkeen Hiski sai tyypillisen riehukohtauksensa, jota yritin laimentaa ottamalla taas tottisliikkeitä. Niissä riittikin intoa. Otettiin vielä pari noutoa, ne meni ihan kohtalaisesti (siis pallolla).

Hiski on nyt illalla kutissut tosi paljon. Se puri jalkaansa ja jalka ihan kipristeli (varpaista). Voi tietysti olla, että siellä on joku haava, mutta en nähnyt sellaista eikä pentu ontunut jalkaa. Taitaa olla viisainta tilata eläinlääkäri ja käydä näyttämässä ennen rokotuksia. :( Hemmetti jos on jotain allergiaa. Kiiran omistaja sanoi silti ihan samaa. Tuosta ei nyt oikein osaa sanoa onko kyseessä pennun rapsiminen ja kohellus (puree häntäänsäkin ja jahtaa sitä) vai missä vika oikein on. Iho ei punoita, korvat ovat siistit, ei ripulia, eikä ontumista, kaikki siis ihan kunnossa muuten.

Kauhean nopeasti menevät viikot. Kaupunkikävelyjä olisi lisättävä ehdottomasti, se saa olla ensi viikon pääasia. Huomenna olisi tarkoitus lähteä katsomaan hevosia.


Viikon tiivistelmä (ja osa unohtuu taas aivan varmasti)

  • Ruokakupilla vaaditaan kaksi katsetta, kestolta n. 3s.
  • Menee maahan niin, että käsi on n. 30cm maasta irti, pysyy maassa jo hetken.
  • Istuu paikoillaan, niin että pääsen n. 1.5m päähän. Kädet eivät käy vielä sivuilla ja alussa näytän pienen sormimerkin samalla kun sanon istu ja jätän pennun istumaan.
  • Luoksetulo parantunut, samoin ulkoa sisälle tuleminen. Juoksee jopa edellä sisälle eteiseen ja istuu siihen kuultuaan käskyn sisälle.
  • Noutaa edelleen palloa, mutta saattaa myös juosta ohi, varsinkin väsyneenä. Ei olla heitelty kuin muutamia kertoja.
  • Istuu ulko-ovella ja katsoo silmiin. Karkaa kuitenkin ovesta jos ovi on vain auki. Ei ymmärrä vielä, ettei siitä mennä ilman vapaa -käskyä.
  • Matkustanut auton takaosassa.
  • Hyppy -käskyllä alkaa tuijottamaan hypyn toiselle puolelle, mutta ei ole hypännyt yli vielä kuin muutaman kerran ilman ettei sinne heitä namia. (juu juu tiedän että siitä tulee käsimerkki, olen ollut laiska..)
  • Pissoja ja kakkoja on tullut viikon aikana muutamia sisälle, suurin osa ulos. Tulee useimmiten asioiden hoidon jälkeen hakemaan itsenäisesti namia.
  • Kontaktikävely on yhtä hyppimistä jos käsi nousee vähänkin. Hakeutuu jostain syystä enemmän oikealle puolelleni vaikka namit ei koskaan tule sieltä.
  • Pystyy kävelemään pannan kanssa, mutta jää rapsuttelemaan vielä välillä.
  • Ei osaa kävellä remmissä, puree remmiä. (käytössä kissan talutusremmi)
  • Ollut kotona yksin max 45min.
  • Jäänyt autoon yksin max 10min.
  • Hyppää n. 40cm korkean esteen yli olohuoneeseen ja sekoaa juusto naksuista.
  • Ei ole haukkunut marsuja eikä yrittänyt astua koiria!
  • Ei mene enää kummankaan koiran ruokakupille ruoka-aikaan, vaan odottaa vuoroaan joka on viimeisenä.
  • Osaa ottaa katsekontaktin myös kun pidän lelua kädessä.
  • Tulee seinän vieressä sivulle ilman käsiapua, mutta hyppii.

Kiellot

  • Äp äp kun meinaa karata lenkkeilijän luokse, tehonnutkin aika hyvin. Villen kanssa heikompaa, ei oikein tottele Villeä.
  • Äp äppiä sisällä Fassen kanssa koheltamiseen. Ei anneta enää koheltaa tai painia sisätiloissa, mutta ulkona pihassa saavat leikkiä.
  • Kieltoja satelee vähän joka asiasta, ärsyttävää, puree kenkää, sukkaa, mattoa, papereita jne jne jne. Yritän olla näissä kielloissa hieman "pehmeämpi" sanon hiljaa äp ja vaihdan leluun ja kehun sen jälkeen kun alkaa leikkiä lelulla.
  • Komensin kerran lenkillä kun alkoi nahistella Kiiran kanssa, äp ja niskasta nappaus. Nahistelu loppui siihen. Tämä oli viikon räjähtävin kielto, oikea ärähdys täysillä ja kunnon niskakraappaus. Tappelua ei suvaita tässä perheessä ollenkaan.
  • Ei olla opetettu ei -käskyä vieläkään.



Kuvassa pojat ulko-ovella odottamassa lupaa. Ovea avataan tässä vaiheessa vasta n. 5-10cm ennen vapaa -käskyä.

Thursday, September 14, 2006

8 viikkoa ja 6 päivää


Klo 22.25

Hiski herätti minut kolmelta yöllä vinkuen. Päästin ulos ja teki molemmat asiat. Aamulla ei ollut vahinkoja lattialla, hyvä niin.

Annoin Fassen ja Hiskin riehua pihassa koko aamun ja riehuminen tuottikin tulosta. Klo 10.30 Hiski nukahti, mutta heräsi kun yritin livahtaa ovesta ulos. Otin kourallisen kuivaruokaa ja viskasin keittiöön. Sitten häivyin ovesta. Kokonaisuudessaan lääkärikeikkaan meni n. 45 min. Kotiin tullessa ei näkynyt mitään vaurioita missään, mutta Hiski oli aika väsynyt, joten oletan ettei se kyllä ole ihan koko aikaa ainakaan nukkunut kun olin poissa.

Kävimme päivälenkillä metsässä. Ei mitään erikoista tapahtunut, paitsi että Fasse mullitteli oikein olan takaa ja luoksetulot olivat sen mukaisia. Hermot meinasi mennä ja menikin. Menin pari kertaa piiloon ja Hiskikin ymmärsi lopulta, että mamman luokse kannattaa tulla niin saa namia.

Iltapäivällä lähdettiin Hiskin kanssa kahdestaan hakemaan sisko Kiiraa lenkille metsään. Hiski istui menomatkan etupenkillä ja pyrki pari kertaa taakse sen jälkeen kun Kiira ilmestyi omistajansa kanssa takapenkille. Aika nopeasti kuitenkin rauhoittui siihen etupenkille, ihme.

Lenkin alku oli yhtä painimista, eikä päästy kulkemaan kuin muutama kymmenen metriä kun jostain kuului TÄNNE ja vihellystä ja sitten meitä kohti juoksikin jo koira. Kultainennoutaja uros.. vaistomaisesti hyökkäsin kohti ja nappasin koiraa kiinni kaulasta molemmin puolin ja ärähdin. Sitten näkyikin jo kaksi juoksevaa omistajaa. Kysyin onko koira kiltti, kuulemma oli, joten päästin irti ja ihan nätisti se tutustuikin pentuihin. Onneksi näin. Lenkin aikana kuului kyllä muitakin huhuiluja, joten neljän ja kuuden välissä ei kyllä kannata metsään mennä enää. Liikaa riskejä. Irti oli varmasti myös ei niin kilttejä koiria.

Pysähdyimme lammelle. Molemmat pennut kävivät tassuttelemassa vedessä, Kiira pulahti vahingossa kokonaan lampeen. :) Loppulenkistä oli havaittavissa jo väsynyttä tappelun alkua ja kerran puutuinkin asiaan nappaamalla niskasta Hiskin pois Kiiran päältä. Molemmat pennut tulivat kivasti omistajien luokse kutsusta, mitä nyt vähän sekoilivat kumman kädestä sitä namia saa.

Illalla 20.30 mentiin hallille Heidin ja Simban kanssa. Mukana myös Ville, Fasu ja José. Treenailtiin puolisen tuntia. Hiski ei välitä Simbasta kyllä pätkän vertaa. Tarvisi saada muita koiria häiriöksi. Ei otettu ei-käskyä vieläkään. Taidan odotella vielä viikon, ennen kuin sen teen. Tuntuu, että pentua saa muutenkin kieltää jatkuvasti. Onneksi Hiski tottelee koko ajan paremmin äp äp -käskyä. No viimeistään 16 ikäviikkoon mennessä se harjoitus on kyllä tehtävä. Katsotaan missä välissä on sopiva hetki. Taidan vain olla vähän pehmeä?

Kuvassa kuuluisa "majavanhäntälelu"

Wednesday, September 13, 2006

8 viikkoa ja 5 päivää




Tänään on taas vaihteeksi kiireinen päivä, tarkoitan KIIREINEN. Aamulla oli taas kahdet pissat lattialla ja Hiski löytyi sängystä.

12.00 oli asiakas, sitä ennen kävin lenkillä ja vastailin s-posteihin. Lenkillä tuli 2 x 2 sauvakävelijää vastaan. Ensimmäiset kaksi juttelivat, pysähdyin ja syötin lihapullaa, mutta Hiski aikoi silti lähteä. Äp äp ja kraappaus niskasta takaisin istumaan ja syömään lihapullaa. Toiset kaksi menikin sitten paremmin, riitti pelkkä kehuminen ja lihapullan syöttäminen.

Hiski meni päivähoitoon Sannan luo Sampolaan, josta Ville nappasi sen kyytiin töistä tullessaan kahden jälkeen. Itse pääsin kotiin kolmen jälkeen. Taas pissat lattialla. Ei tietoa missä välissä tapahtunut.

Nyt pitääkin lähteä kohta taas takaisin töihin. Puhelin soi, tekstarit vilkuttaa täyttä ja vastaajassa 8 viestiä... ja s-postissa näyttää olevan vähintään 10 uutta viestiä. Kotiin pääsen sitten yhdeksän jälkeen ja töitäkin pitäisi ehtiä sitten vielä tekemään. Jääpi tämän päivän sosiaalistamiset taas aika pieneksi, Hiski tulee varmaan illalla käymään hallilla. Pitää kysellä Sannalta myöhemmin miten kerrostalossa oleminen oli sujunut.

Anteeksi niille, joiden puheluihin en ehtinyt vastaamaan, laittakaa s-postia tai tekstaria, vastaan heti kun ehdin!

Klo 22.15

Hiski kävi illalla hallilla taas. Kontaktikävely on tosi hankalaa, koska Hiski syö sormet kun yritän viedä namin kanssa eikä se oikea kohta ole lainkaan selvä ilman namia. Muutenkin Hiski on kova pomppimaan tasajalkaa joka tilanteessa ja kontaktikävely menee täysin pomppimiseksi jos kättä ja namia nostaa ylemmäs. Kerran puri sormeen kulmahampaalla oikein kunnolla jo.

Otettiin hyppyä taas (yhdellä laudalla, pentu siis kävelee yli). Käskyllä hyppy Hiski kääntää katseensa jo hypyn taakse, mutta ei lähtenyt yli koska ei nähnyt siellä namia. Sain onnistumaan pari kertaa ilman namin viemistä hypyn taakse. (Laiskottaa, en jaksa viedä namia joka kerta).
Leikittiin majavanhännällä, otettiin sivulletuloja ja maahamenoja. Sitten lähdettiin kotiin ja käytiin iltalenkillä kaikki kolme koiraa ja ihmiset metsässä. Lenkin aikana otettiin kolme luoksetuloa, palkkana lihapulla. Fassen luoksetulot ovat surkeita. Päätettiin alkaa ottamaan kaikkien koirien iltaruuat mukaan iltalenkille ja ruoka tulee luoksetulon jälkeen kesken lenkin. Valitettavasti Fassen ruokahalu on tosi laimea, eikä se ole koskaan pitänyt namipalkkaa juuri minään. Saa nähdä onko asiasta yhtään apua.

Ville oli jättänyt koirat iltapäivällä niin, että oli mennyt itse makuuhuoneeseen nukkumaan. Tai no, ei siitä mitään ollut tullut, siis nukkumisesta, koska Hiski oli riehunut ja haukkunut kuulemma 20min ennen kuin oli hiljentynyt ja Ville päässyt katsomaan mitä oikein tapahtuu. Hiski oli hyppinyt päin eteisen ovea joka johtaa ulko-ovelle. Ei kovin hyvältä kuullosta, huomenna pitäisi koirien olla keskenään tunnin ajan kotona kun käyn lääkärissä. Huh huh. Tosin Ville oli jättänyt Hiskin juuri kun se oli ollut hereillä.

Hiski oli odottanut autossa sen aikaa, kun Ville oli käynyt kaupassa. Ei kuulemma meteliä, mutta naama oli ollut kyllä auton lasissa kun Ville palasi takaisin autolle.

Pelottaa kyllä jättää koirat huomenna keskenään, ei tiedä yhtään mitä Hiski tekee. Olisi PITÄNYT jättää koiria enemmän jo, ne ovat olleet vasta muutamia minuutteja keskenään. Puhumattakaan siitä, että Hiski jää aivan yksin. Tekemistä siis riittää. Voi kun päivässä olisi enemmän kuin 24 tuntia!

Sannan raportti:

Hiski saapui luokseni hoitoon ja tutustumaan kerrostaloelämään siksi aikaa kun Kati oli töissä. Oli kiva nähdä, että Hiski selkeästi tunsi minut kun kävin hakemassa sen autolta. :) Miten sitä voikaan kiintyä niin nopeasti pieneen koiranpentuun... Otin pennun ja "tarvikekassin" ja lähdimme kohti kämppääni. Menimme kierrerappusia pitkin ensimmäiseen kerrokseen niin, että peruutin Hiskin edellä ylös ja houkuttelin namien ja kehun avulla koiraa eteenpäin. Annoin namin aina noin neljän rappusen jälkeen ja kehuin aina kun Hiski kapusi ylös portaita. En kuitenkaan ruvennut hössöttämään ylenpalttisesti, ettei pentu kuvittelisi asiassa olevan jotain kummallista. Hiskin ensimmäinen kokemus kierreportaiden kanssa oli oikein onnistunut.

Sisälle päästyään Hiski oli kovin levoton. Pentu tutki jokaisen neliösentin tarkasti ja sain vahtia silmä kovana, ettei se vain saisi päähänsä käydä tietokoneen johtojen kimppuun. Muutaman kerran sain kieltää, mutta onneksi johdot eivät kiinnostaneet ylenpalttisesti. Lelut eivät jaksaneet innostaa Hiskiä, vaan pentu pyöri ympäriinsä inisten ja vinkuen. Parvekkeella Hiski pelkäsi kúivaustelinettä, vein nameja sen juurelle ja Hiski kävi syömässä ne, mutta suhtautui loppuajan hieman epäilevästi kuivaustelinettä kohtaan.

Hiski rauhoittui vasta, kun olin käynyt sen kanssa pienellä lenkillä. Ohitimme mummuja rollaattirien kanssa, naisen, jolla oli kaksi räyhäävää tipsua ja äidin, joka lykki lasta rattaissa. Ohitukset sujuivat kohtalaisesti, muutaman kerran sain sanoa äp äp ja kerran napata kiinni niskasta. Sen jälkeen ohitukset sujuivatkin huomattavasti paremmin. Tällä kertaa kuljimme hissillä, eikä Hiski kiinnittänyt asiaan suurempaa huomiota. Raukka meinasi jäädä oven väliinkin kerran ja teimme sen vuoksi vielä yhden hissireissun, mutta pentu ei näyttänyt pelkäävän hissiä yhtään.

Hiski nukkui jalkojeni juuressa istuessani sohvalla ja oli syötävän suloinen. Minun piti tietenkin ottaa se viereeni pienille päivänokosille. En yhtään ihmettele, miksi Kati on päästänyt Hiskin sänkyynsä. Tosin olen sitä mieltä, että pentu kannattaisi nyt vieroittaa tästä tavasta, ja pian. ;)

Ruoka-aikaan Hiski otti todella hienosti kontaktia. Katseen aika on pidentynyt, mutta vaadin noin kolme katsetta, ennen kuin annoin ruuan pennulle. Ruuan jälkeen menimme ulos ja tulimme alas portaita pitkin. Alastulo sujui hienosti, Hiski ei epäröitynyt missään vaiheessa vaan tuli rohkeasti alas. Ulkona Hiskiä kiinnostivat kävyt, karkkipaperit ja jäniksen papanat. Sain muutaman ronkkia ulos suusta, kun äp äp ei tehonnut. Omat asiansa Hiski hoiti normaalisti. Ville tullessa hakemaan laskeuduimme uudestaan portaita ja se ei sujunut yhtä hyvin kuin edellisellä kerralla, mutta sain pennun liikkumaan eteenpäin. Tätä varmaan kannattaisi harjoitella vielä muutaman kerran, erilaisissa portaissa vaikka nämä kierreportaat ovat varmaankin kaikista pelottavimmat koiran kannalta. Ulko-ovella ollutta ritilää ja kaivonkansia Hiski hieman kummasteli, joten palkkasin pentua kun se käveli niiden päällä ja otin myös muutaman istumisen. Kaiken kaikkiaan vierailu sujui hyvin. Otan Hiskin mielelläni toistekin luokseni.



Tuesday, September 12, 2006

8 viikkoa ja 4 päivää


Klo 11.00

Yöllä oli tullut kahdet pissat keittiön lattialle, tossu oltiin raahattu koriin ja naposteltu sitä. Ensimmäinen yö, kun tällä tavalla tulee pissoja. Hieman levoton yö siis. Yöllä päästettiin ihan normalisti kaksi kertaa ulos.

Fasse on tänään ollut erityisen ahdistuneen oloinen. Se raukka luulee, että Hiskin kanssa ei saa missään nimessä leikkiä, koska olemme käyneet ottamassa Hiskin aina Fasun kimpusta pois. Ei oikein hyvä juttu tämäkään. On se hankalaa kun on noin herkkiä nuo bc pojat. Tällä hetkellä Fasu ja Hiski leikkivät ulkona. Yritetään kertoa, että ulkona saa leikkiä, sisällä levätään.

Aamulenkillä (Villen kanssa) oli tullut vastaan sauvakävelijä, kävelijöitä pari kpl + koiranulkoiluttaja. Ohitukset olivat onnistuneet muuten hyvin, mutta heti kun joku alkaa puhumaan jotain kosahtaa koko paketti käsiin. Puhuvia ohitettavia oli ollut kaksi. :( Seuraavaksi pitää ohitustreeneissä kokeilla tätä puhuvaa kävelijää. Alkupään ohitukset olivat siis olleet hyviä, mutta kun näitä puhuvia oli alkanut tulemaan oli loppuohitukset olleet huonoja.

Eilen nähtiin muuten autosta hevonen. Hiski oli pää pystyssä ja tosi kiinnostuneen oloinen. Täällä Pinomäessä hevosia on paljon, mutta lenkillä ei ole vielä tullut vastaan kuin yksi, eikä Hiski edes huomannut. Kulki sen verran kaukana.

Hiski nyppii itseään aivan yhtä paljon kuin edellisen ruuan kanssa, joten tänään Hiski pääsee Prob shampoo pesulle ja toivotaan että se rauhoittaa kutinaa. En tiedä edes onko se oikeata kutinaa vai onko tämäkin koira vain tyypiltään jalkojensa syöjä. :/

Kuvassa: Hiski pesun jälkeen


Pesimme Hiskin ensimmäistä kertaa. Vaikka Hiski onkin tullut mukana ennenkin suihkuun, oli tämä pesukokemus aika rankka. Pois olisi halunnut ja piti ihme mutinaa koko pesun ajan. Pesun jälkeen Hiski sai juoksuhepulin ja kohelsi ympäri asuntoa liukastellen kivilattialla. Annoimme pesun aikan pari namipalaa.

Ville oli käynyt Hiskin kanssa jakamassa mainoksia autolla. Oli ollut kuulemma hankalaa. Hiski oli pyörinyt autossa joka puolella ja ollut levoton. Minusta tuntuu, että se on levoton autossa heti kun minä en ole autossa.

Illalla Hiski pääsi taas hallille. Mukana olivat myös Jose ja Fasse. Hiski meni itsekseen hallin ovesta sisään ja tuli takaisin majavanhäntälelun pala suussa. :) Treenit sujuivat hyvin, mutta tuo odota -käsky on aivan hukassa.

Hiski vinkui ja sätki taas Villen sylissä sen aikaa kun treenasin Josen kanssa. Kaameaa meteliä. : /

Treenien jälkeen käytiin vielä mummolassa kääntymässä. Hiski osasi mennä jo autosta itse takapihalle ja ovelle ja oli aivan solmussa onnesta kun huomasi missä ollaan. Tämä johtuu pelkästään siitä makkarasta mitä mummolassa tarjotaan. Ihmeen helposti sain pennun lähtemään mukaani takaisin autolle, mutta pihan puolivälissä Hiski pysähtyi. Tulee olemaan vielä hankalaa, niin kuin muiden koirien kanssa, mummolasta pois lähtö. Siellä kun on NIIIIIN mukavaa.

Illalla Hiskaus haukkui nukkuvaa Josea niin kovasti, että päätin mennä paikalle ja komentaa äp äp ja niskasta heivautus pois. (niskasta siksi, että jos menisin vesipullon kanssa suihkaisemaan tässä kohtaa Jose saisi slaagin) Haukku loppui siihen. Tuo äp äp muuttuu jatkuvasti tehokkaammaksi, onneksi. Jouduimme puuttumaan myös ovesta juoksenteluun laittamalla jalka eteen.. pikku raasu kompastui ja kävi ihan sääliksi kun se makasi siinä maassa ja katsoi että mitä nyt. Niin, siitä ovesta kun EI saa mennä kertaakaan ilman vapaa -käskyä Hiski pieni. Olisin ottanut Hiskin sänkyyn yöksi, mutta koska se halusi itse lattialle niin sinne se sitten jäi.
(ihme säälintunteita pientä koiraa kohtaan havaittavissa, yleensä olen tosi tiukka ja määrätietoinen, enkä säälittele koiria kuin koulutusmielessä tarpeen vaatiessa)

Ollaan tänään harjoiteltu paikalla istumista muutama kerta. Pääsen n. 1m päähän tällä hetkellä.



Monday, September 11, 2006

8 viikkoa ja 3 päivää


Klo 12.00

Kylläpä päivät kulkevat nopeasti ja pentu kasvaa silmissä. Näin "jälkeenpäin" ajatellen viikossakin ehtii oppia jo paljon asioita, joten ei ole ihan sama tuleeko pentu 7 vai 8 viikkoisena. On hassua nähdä, miten pieni pentu alkaa juuri tässä superoppimisen vaiheessa pitämään kaikkea ruutinilla suoritettavia asioita normaaleina. Esimerkiksi sisälle käskyllä Hiski juoksee eteiseen ulkoa ja istahtaa AINA naama narikkaan päin, koska olen kaivanut palkan sisälletulosta yleensä takin taskusta eteisessä. Sivulletulot sujuvat hyvin kun asetun seinän viereen, mutta kun menen avolattialle ei pentu tajua pätkän vertaa mitä haluan ellen näytä kädellä. No, kuuntelun oppimiseen meneekin aikaa.

Kovin on Hiskiä alkaneet jo hajut kiinostamaan. Lenkillä jäädään pensaisiin haistelemaan ja tullaan vasta kun olen parinkymmenen metrin päässä. En oikein ymmärrä, miksi huskyilla sanotaan olevan riistaviettiä. Miten riistavietti ja rekikoira sopivat yhteen? Mikäli Hiski alkaa lähteä käsistä jälkien perään tietysti pyrin puuttumaan asiaan. Vielä ei ole tällaista sattunut. Vinkulelu on kyllä yllättävän kiva, verrattuna bc poikiin tai Maxiin, näistä ketään ei ole ollut näin kiinnostunut vinkuleluista.

Pitäisi ehtiä käymään enemmän ulkokentillä leikkimässä. Nyt ollaan oltu vain hallilla ja muutamalla kentällä/ruohoalueilla vasta. Kiirettä pitää että kaikkeen ehtisi totuttamaan. Iltalenkilläkin on ärsyttävä käydä nyt kun iltaisin on jo pimeää siinä vaiheessa kun minä ehdin lenkille. Tuollainen pieni musta koira menee kyllä siinä kohtaa hukkaan heti, jos haluaa.

Tänään keräsimme kaikki lelut pois, jätimme vain puruluut ja yhden pehmeän repimislelun. Katsotaan mitä tästä seuraa. Keräsimme lelut pois, koska Jose stressaa koheltamisesta sisällä ja Fasselta katoaa motivaatio työhön, kun Hiski koheltaa sen kanssa ja Fasu koheltaa myös lelujen kanssa. Ajattelimme antaa vain aktivointileluja silloin, kun Hiski saa riehakohtauksen tai sitten se riehuminen suunnataan tottisharjoituksiin tai repimisleikkeihin ihmisen kanssa. Rajoitamme Fassen ja Hiskin kohteltamista yhdessä sisällä minimiin laittamalla vaikka koirat eri huoneisiin jos rieha alkaa tai remmiin tai häkkiin tai vain yksinkertaisesti erottamalla koirat vaikka miljoona kertaa. Pennulle ei ole hyväksi leikkiä toisten koirien kanssa muutenkaan päivittäin monta kertaa -> lisää stressiherkkyyttä. Ulkona saavat leikkiä luvan kanssa. Raportoin miten homma etenee. Vaikeaa on, koska Hiski on jo enemmän hereillä ja haluaa aina painia Fasun kanssa ellen ole heti tarjoamassa jotain muuta tekemistä.

Klikkaa putkikuvaa niin näet putkessa taas mörön...

Klo 14.30


Käväistiin Eka-Marketin pihassa.
Ihmiset kiinnostivat kovasti. Panta ja remmi olivat käytössä, ne eivät häirinneet enää yhtä paljoa kuin ennen. Kukaan ei onneksi tullut moikkaamaan. Aina kun Hiski näki ihmisiä pyysin luokse ja palkkasin lihapullalla.

Käytiin siivoilemassa hallia, Hiski pääsi mukaan. Olen huomannut, että namit kelpaavat koulutuksessa paremmin kuin lelut, joten nyt yritettiin leikkiä enemmän hallilla. Patukka oli plaah, aktivointipallo oli ihan plaah, vinkuva pehmokoira ja jonkun eläimen turkista tehty repimisrätti olivat jee.

Käytiin läpi agilityesteistä putki, puomi, a-este, vinokepit, keinu ja pussi, palkkana näissä nami. Hiski "haahuili" jonkin verran kun käveltiin hallilta takapihan kentälle, jäi haistelemaankin. Jätin sinne ja pentu tuli kyllä perässä hetken päästä. Pois lähdettäessä juoksi oikein hallin oven suuntaan. Alkaa olemaan vaarallista pitää irti kun kieltokäsky on vielä opettamatta. Onneksi luoksetulo on tällä hetkellä todella hyvä. Hiski tulee heti ja aina kun pyydän luokse. (ellei näkökentässä toista koiraa tai ihmisiä, silloinkin tulee jo melko hyvin)

Hiskistä huomaa nyt jo tosi hyvin, ettei se ole bordercollien kaltainen energiapaketti. Mielenkiinto pysyy samassa asiassa ehkä 5-8 toiston verran, sen jälkeen alkaa olla kuitti. Tässä iässä bc pentu tekee kevyesti 20 toistoa ja puhkuu senkin jälkeen vielä tarmoa. Vauhtikin on ihan eri luokkaa kuin saman ikäisellä bc pennulla. No eipä tästä koirasta sitä kisatykkiä otettu, mielenkiintoista kouluttaa taas vaihteeksi hieman jähmeämpää koiraa. :) Eikä noilla toistomäärillä tai energialla muuten mitään väliä ole, mutta kaikki tuo vaikuttaa siihen, miten paljon koira saadaan kiinnostuneeksi omistajastaan eikä ulkopuolisesta maailmasta, joka taas vaikuttaa arkikäyttäytymisessä mm. toisten koirien ohituksiin, luoksetuloihin ja tottelevaisuuteen käskyjen suhteen. On tosi turhauttavaa leikkiä yksin lelulla kun koira katsoo vieressä väsähtäneen näköisenä. Onneksi Hiski kuitenkin leikkii aika hyvin, huonomminkin voisi asiat olla. Leikkii kyllä kun on hereillä ja repii kovastikin. Kyllääntyy ja väsähtää vain aika nopeasti, kun olen tottunut riehuviin bordereihin. Leluilla olisi kuitenkin leikittävä puolen vuoden ikään asti, jos haluaa, että pentu leikkii aikuisenakin ihmisen kanssa. Ja mikäli koira ei leiki, jää jäljelle vain namipalkkaus ja senkin teho saattaa ja varmasti heiketä murkkuiässä joko tilapäisesti tai kokonaan. Tällä hetkellä Hiskin ehdottomat lelusuosikit ovat: tennispallo, pehmeä pieni jalkapallo, vinkuva porsas, vinkuva pehmoeläin ja "majavanhäntä", mikä viittaa mielestäni saalistusviettiin aika vahvasti. Mitäköhän tapahtuu kun ensimmäinen rusakko pomppaa pensaasta esiin.. Muuten agilityn aikana lähti fasaani ihan vierestä lentoon ja rääkäisi. Hiski ei tajunnut siitä kyllä yhtään mitään. Jähmettyi paikoilleen ja oli sen näköinen että apua mikä hiivatti se oli. :)

Klo 22.10

Ollaan tänään puututtu Hiskin ja Fassen riehumiseen varmasti kymmenen kertaa. Yleensä kyse on sellaisesta väsyneestä vääntämisestä eikä ole tarvinnut kuin työntää Hiskin pois pari kertaa, jonka jälkeen se käy nukkumaan.

Hiski käväisi hallilla vielä illalla yhdeksän aikaan. Revittiin "vähän" majavanhännällä kun yhtäkkiä hännästä repesi irti pala. Hiski nappasi palan ja lähti viipottamaan se suussa ja näytti siltä että aikoo syödä palan. Yritin kaksi kertaa napata palasta kiinni, mutta Hiski lähti karkuun! :O Nappasin pöydältä räminätölkin ja nakkasin sen jaloille, Hiski pysähtyi, mutta pala jäi suuhun. Vaihdoin tämän jälkeen palan namiin ja kehuin hieno irti. Sitten kokeiltiin leikkiä majavalla uudelleen. Hiski aristeli ensin pari sekuntia jonka jälkeen alkoi taas leikkimään normaalisti. En kokeillut päästää hännästä irti, en tahtonut toistaa samaa operaatiota enää, koska sitä ei -käskyä ei olla vielä otettu. Otettiin taas muutama tottisliike. Kokeilin heittää palloa, mutta mieliala oli se, että juostaan päättömästi ja Hiski hyppäsi jopa esteen yli pallo suussa. Katsoin parhaaksi ottaa pallon pois ja lopetella treenit pariin onnistuneeseen namilla palkattuun luoksetuloon.

Autolle mennessä Hiski lähti kaahaamaan roskiksen luo, kutsuin ja tulikin, mutta kun yritin ottaa syliin väisti kaksi kertaa jonka jälkeen kävelin autoon ja kutsuin. Hiski tuli itse autoon. Olen huomannut, ettei Hiski pidä sylissä olemisesta juuri lainkaan. Alkaa yleensä heti vinkua ja sätkiä ja tietysti suurin osa ihmisistä tässä kohtaa laskee pennun alas, niin minäkin olen pari kertaa tehnyt. Nyt en tee enää kertakaan, alas mennään vasta kun ollaan rauhoituttu. Nami tulee sylissä vasta kun on rauhatilassa. Otamme sylikuurin ja palkaksi tulee aina Juusto Snacksin pala.

Niin unohdinkin varmaan mainita eilisen naksuepisodin. Hiski oli olohuoneessa ja minulta kaatui naksupussi ja pari naksua lensi Hiskin eteen. Hiski söi ne heti ihan transsissa. Tämän jälkeen Hiski yritti mennä olohuoneen puolelle ja pöydälle neljä kertaa vaikka heivattiin niskasta se sieltä pois. Ja siis meillä on olohuoneen edessä n. 35cm korkea este jonka yli se hyppäsi! Lopulta otettiin naksut pois pöydältä (olivat siis pussissa ja pussi kiinni) ja odotellaan sitä ei -käsky harjoitusta. Niin ja nostettiin esteen korkeutta. Aika sisupussi tämä pieni apina. :)

Iltalenkillä Hiski joutui pitämään pantaa kaulassa ensimmäisen kerran (ja vielä valopantaa). Pitkin ojia se kieri ja rapsi itseään, mutta aika hyvin sujui loppu viimeksi. Josekin innostui leikkimään Hiskin kanssa. Tai siis paimentamaan. Hiski lensi ojaan varmaankin viisi kertaa lenkin aikana. Jose siis paimentaa Hiskin ojaan ja Fasse käy Josen jalkaan samalla kiinni. Mielenkiintoinen kuvio. Ennen oli niin, että Max ajoi Josea takaa ja Fasse kävi Maxin jalkaan kiinni. Nyt meillä levätään. Ihanaa. :)

Sunday, September 10, 2006

8 viikkoa ja 2 päivää



17.00

Ollaan vietetty koko päivä Huittisissa tokon piirinmestaruus -kilpailuissa. Hiski nukkui dogsitter Sannan sylissä suurimman osan ajasta, välillä moikkasi muutamaa koiraakin. Pyry bernin palkkaruoka oli vähän liian kiinnostava, sitä vinguttiin oikein kunnolla.

Hiski oli murahtanut bc narttu Oonalle, kun Oona oli tullut häiritsemään kesken unien. En osaa tulkata tuota käytöstä kun en nähnyt, mutta jos kyse oli vain siitä että Hiski halusi levätä niin ok. Hiski leikki myös lapsen kanssa kepillä. Kisojen jälkeen otettiin luoksetulo kehään, palkkana ruoka.



Klo 22.00

Illalla oltiin ohitustreeneissä. Tällä kertaa meni jo huomattavasti paremmin! Hiski tuli kutsusta luokse paljon paremmin kuin viikko sitten. Kaksi lihapullaa syötiin yhden kierroksen aikana ja loppukierroksesta nyppäsin kerran niskavilloista kun ei totellut äp äp äp käskyä vaan meinasi lähteä. Sen jälkeen ei muuten karannut kertaakaan loppulenkin aikana kun sanoin äp ja kutsuin heti sen perään iloisesti luokse. :)

Treenien jälkeen käväistiin mummolassa ja nyt kyllä näkyi jo selvästi miten nopeasti koira oppii koheltamaan. Eli isäni ja äitini luona käyttäydytään aivan sekopäisesti, ravataan ympäri pihaan, revitään palloja, heitellään palloja, istutaan ruokapyödässä ja syödään siinä makkaraa, jessus sentään. :/ Hiski sai ihan älyttömät hepulit ja juoksi ympäri pihaa.

Saturday, September 09, 2006

8 viikkoa ja 1 päivä




Klo 10.15

Yö sujui rauhallisesti. Hiski kohelsi puoli yhteen asti, jonka jälkeen nukahti ja nukkui sängyn alla. Ulkona käytiin pari kertaa yön aikana. Ville kävi aamulenkillä poikien kanssa. Lenkillä oli tullut vastaan pari naista, jotka olivat alkaneet puhutella koiria ja kaaos oli ollut taas valmis. :( Harmi juttu, kun yrittää pennulle opettaa ettei kaikkia ihmisiä moikata. Ulkona on kamala ilma, tuulee ja on tosi kylmä. Ei siis mikään kiva sosiaalistamiskeli. Saa nähdä mitä tänään kehitellään.

Klo 15.45

Ulkona tuulee edelleen. Kävimme lenkillä metsässä. Lammella tavattiin myös espanjanvesikoira Peppi. Hiski kävi mahaa myöden vedessä.

Emme päässeet autoa pidemmälle kun jo ensimmäinen pyöräilijä pysähtyi ja tuli rapsuttelemaan Hiskiä. : / Saa nähdä miten ohitukset saadaan ikinäkään kuntoon. Hiski tuli kyllä paremmin mukana ja kutsusta luokse. Muutaman kerran jäi haistelemaan pensaita. Menin lenkin aikana piiloon kolme kertaa ja palkkasin koirat lihapullalla kun tulivat luokseni. En tiedä tajusiko Hiski asiasta mitään. Fasselle tekee hyvää pieni luoksetulon kertaus.

Takaisin tullessa laitoin Hiskin ensimmäistä kertaa auton takaosaan Josen ja Fassen seuraan. Matkan aikana kuului pientä kitinää ja pari kertaa Hiski kiipeili pitkin seiniä. Katsotaan nyt joko olisi aika alkaa opettamaan takaosaan. Ei siinä muuten mitään, mutta Josella palaa hermo jos pentu sählää takaluukussa. Josen mielestä (niin kuin minunkin) autossa pitää nukkua matkat.


Klo 17.00

Annoin Hiskille ensimmäistä kertaa vinkulelun. En oikein pidä koirien vinkuleluista, koska mielestäni on typerää opettaa koira puremaan vinkuvaa esinettä -> marsukin vinkuu -> pure sitä?

No joka tapauksessa Hiskin mielestä vinkuva porsas oli maailman hienoin lelu ja sen kanssa vinguteltiin vähintään 15min, jonka jälkeen tuli uni taas.

Klo 22.00

Loppupäivä vietettiinkin sitten kotona. Kylään tuli muutama tuttu ja Hiski osoitti jo ymmärtävänsä sen, että ovesta tulee kivoja ihmisiä sisään. Ei sentään hauku vielä, mutta riehaantuu nyt jo. En ole puuttunut vieraiden sisääntuloon mikä tulee kyllä kostautumaan. Kaikkihan haluavat hipelöidä pientä pentua jo ovella.

Otettiin tänään muutama paikallaistumisharjoitus, mutta kivilattiat ovat siihen liian liukkaat. Jalat liukuvat alta. Pitää harjoitella maton päällä.

Illalla klo 22.30 kokeilin muutamaa tottisliikettä. Huomasin, että Hiski hakeutuu sivulle itse, joten päätin kokeilla pienemmällä käsimerkillä "seinän" vieressä:
www.kontaktikoirat.com/videot/sivulle8vkoa.MOV

Hiski jäi vähän liian taakse, aion jatkaa vielä käsimerkillä, pienennän sitä seinän vieressä ja avolattialla isolla käsimerkillä.