Syötetään 0.75dl 4 kertaa päivässä edelleen, punnitaan nyt myös kesken viikon jotta näkee tarviiko ruokamäärää lisätä tai laskea. On tosi hankalaa ottaa aina ruuasta pois annettujen namien määrä. Nameja (nameina käytän joko Hiskin omaa ruokaa kuivana, Froliceja tai lihapullan pieniä palasia) tulee kuitenkin annettua aika paljon päivän mittaan, voi olla että tuosta ruokamäärästä lähtee desikin joka päivä pois.

Klo 21.00
Aamulla ei ollut pissoja, Hiski löytyi sängystä. : /
Ville kävi koirien kanssa aamulenkillä. Kaksi onnistunutta ja kaksi epäonnistunutta ohitusta.
Hiski on edelleen lenkeillä siis ilman remmiä. Remmissä ei olla kävelty kuin muutama metri. Ainoastaan iltalenkeillä ollaan käytetty valopantaa ja vähitellen kävely pannan kanssa alkaa olemaan parempaa.
Minä kävin päivälenkillä koirapolulla. Vastaan ei tullut ketään. Lenkki meni muutenkin ihan kivasti. Otin pari luoksetuloa (kaikki koirat luokse käskyllä pojat tänne) ja Fassekin tuli nätisti luokse. Palkkasin Fassen riehumalla, koska sitä ei namit kiinnosta. Hiski oli meno- ja tulomatkan auton takaosassa ihan nätisti. Se olisi aina kovasti tulossa heti ulos kun avaan takaluukun, mutta työnnän sitä aina vähän taaksepäin ja sanon odota. Vasta vapaa -käskyllä Hiski nostetaan maahan ja pojat hyppäävät tietysti itse alas.
Päivän toinen ruoka annettiin eteisessä sisälle -käskyn jälkeen vahvistamaan käskyä.
Illalla vein Hiskin mummolaan hoitoon koska Ville on iltavuorossa. Pappakin oli siellä ja tapasi Hiskin ensimmäistä kertaa. (mummola = minun äitini ja isäni talo) Hiski palautettiin minulle suoraan Tupalan kentälle puoli seitsemän aikaan. Olin pitämässä tuntia, joten Hiskillä oli panta ja remmi ja se joutui totuttelemaan odota -käskyyn muutamaankin otteeseen. Kovasti kiinnosti muut koirat ja omistajat aluksi, mutta lopuksi kun päästin sen irti, se seurasikin vain minua. Kiertelin kurssilaiset pari kertaa lihapullat kädessä ja Hiski seurasi mukana. Tämän jälkeen tehtiin maahamenoja, kontaktikävelyä ja sivulletuloja ja leikittiin Bellan narulelulla. Kaamea pomppija tämä Hiski. Taidan viedä vielä jonkin aikaan käsi matalalla, koska Hiski poukkoilee todella paljon ihan huvikseenkin, saatika silloin kun minulla on nami kädessä.
Kotiin mennessä poikkesin apteekissa ja Hiski jäi autoon yksin siksi aikaa, etupenkille. Se alkoi heti vinkumaan kun pysähdyttiin, mutta nakkasin pari namia jalkotilaan ja pentu jäi etsimään niitä. Takaisin tullessani Hiski nukkui apukuskin paikalla. :)
Iltaruuan jälkeen Hiski sai tyypillisen riehukohtauksensa, jota yritin laimentaa ottamalla taas tottisliikkeitä. Niissä riittikin intoa. Otettiin vielä pari noutoa, ne meni ihan kohtalaisesti (siis pallolla).
Hiski on nyt illalla kutissut tosi paljon. Se puri jalkaansa ja jalka ihan kipristeli (varpaista). Voi tietysti olla, että siellä on joku haava, mutta en nähnyt sellaista eikä pentu ontunut jalkaa. Taitaa olla viisainta tilata eläinlääkäri ja käydä näyttämässä ennen rokotuksia. :( Hemmetti jos on jotain allergiaa. Kiiran omistaja sanoi silti ihan samaa. Tuosta ei nyt oikein osaa sanoa onko kyseessä pennun rapsiminen ja kohellus (puree häntäänsäkin ja jahtaa sitä) vai missä vika oikein on. Iho ei punoita, korvat ovat siistit, ei ripulia, eikä ontumista, kaikki siis ihan kunnossa muuten.
Kauhean nopeasti menevät viikot. Kaupunkikävelyjä olisi lisättävä ehdottomasti, se saa olla ensi viikon pääasia. Huomenna olisi tarkoitus lähteä katsomaan hevosia.

Viikon tiivistelmä (ja osa unohtuu taas aivan varmasti)
- Ruokakupilla vaaditaan kaksi katsetta, kestolta n. 3s.
- Menee maahan niin, että käsi on n. 30cm maasta irti, pysyy maassa jo hetken.
- Istuu paikoillaan, niin että pääsen n. 1.5m päähän. Kädet eivät käy vielä sivuilla ja alussa näytän pienen sormimerkin samalla kun sanon istu ja jätän pennun istumaan.
- Luoksetulo parantunut, samoin ulkoa sisälle tuleminen. Juoksee jopa edellä sisälle eteiseen ja istuu siihen kuultuaan käskyn sisälle.
- Noutaa edelleen palloa, mutta saattaa myös juosta ohi, varsinkin väsyneenä. Ei olla heitelty kuin muutamia kertoja.
- Istuu ulko-ovella ja katsoo silmiin. Karkaa kuitenkin ovesta jos ovi on vain auki. Ei ymmärrä vielä, ettei siitä mennä ilman vapaa -käskyä.
- Matkustanut auton takaosassa.
- Hyppy -käskyllä alkaa tuijottamaan hypyn toiselle puolelle, mutta ei ole hypännyt yli vielä kuin muutaman kerran ilman ettei sinne heitä namia. (juu juu tiedän että siitä tulee käsimerkki, olen ollut laiska..)
- Pissoja ja kakkoja on tullut viikon aikana muutamia sisälle, suurin osa ulos. Tulee useimmiten asioiden hoidon jälkeen hakemaan itsenäisesti namia.
- Kontaktikävely on yhtä hyppimistä jos käsi nousee vähänkin. Hakeutuu jostain syystä enemmän oikealle puolelleni vaikka namit ei koskaan tule sieltä.
- Pystyy kävelemään pannan kanssa, mutta jää rapsuttelemaan vielä välillä.
- Ei osaa kävellä remmissä, puree remmiä. (käytössä kissan talutusremmi)
- Ollut kotona yksin max 45min.
- Jäänyt autoon yksin max 10min.
- Hyppää n. 40cm korkean esteen yli olohuoneeseen ja sekoaa juusto naksuista.
- Ei ole haukkunut marsuja eikä yrittänyt astua koiria!
- Ei mene enää kummankaan koiran ruokakupille ruoka-aikaan, vaan odottaa vuoroaan joka on viimeisenä.
- Osaa ottaa katsekontaktin myös kun pidän lelua kädessä.
- Tulee seinän vieressä sivulle ilman käsiapua, mutta hyppii.
Kiellot
- Äp äp kun meinaa karata lenkkeilijän luokse, tehonnutkin aika hyvin. Villen kanssa heikompaa, ei oikein tottele Villeä.
- Äp äppiä sisällä Fassen kanssa koheltamiseen. Ei anneta enää koheltaa tai painia sisätiloissa, mutta ulkona pihassa saavat leikkiä.
- Kieltoja satelee vähän joka asiasta, ärsyttävää, puree kenkää, sukkaa, mattoa, papereita jne jne jne. Yritän olla näissä kielloissa hieman "pehmeämpi" sanon hiljaa äp ja vaihdan leluun ja kehun sen jälkeen kun alkaa leikkiä lelulla.
- Komensin kerran lenkillä kun alkoi nahistella Kiiran kanssa, äp ja niskasta nappaus. Nahistelu loppui siihen. Tämä oli viikon räjähtävin kielto, oikea ärähdys täysillä ja kunnon niskakraappaus. Tappelua ei suvaita tässä perheessä ollenkaan.
- Ei olla opetettu ei -käskyä vieläkään.
Kuvassa pojat ulko-ovella odottamassa lupaa. Ovea avataan tässä vaiheessa vasta n. 5-10cm ennen vapaa -käskyä.

No comments:
Post a Comment