Hiski nukkui yöllä n. 4h putkeen, ihanaa. Aamulla 6.30 alkoi riekkuminen ja kohellus eikä siinä sitten enää saanut nukutuksi kukaan.
Kävimme aamulenkillä lähimetsässä (Hiski, Jose, Fasse ja minä). Kuinkas ollakaan, kulman takaa tuli kaksi kävelijää ihan yllättäen ja Hiski ampaisi suoraan heidän luokseen. Minä yritän siinä sanoa vihaisesti kahdelle muulle koiralle että EI MENE ja iloisesti huutaa HISKIIII. Tässä kohtaa Fassekin oletti, että kävelijät olivat tuttuja ja meni mukaan kohellukseen. Valitettavasti kävelijät alkoivat rapsutella koiria enkä minä saanut niihin mitään kontaktia enää. Ainoastaan Jose istui vieressäni nätisti. Minulla sattui olemaan sykemittari ja jälkeen päin kun katsoin niin max syke oli 215... jessus sentään, pennun ohitustreenit ottavat pumpun päälle.
Klo 12.00 pentutapaaminen koirapuistossa

Hiskin sisko Kiira tuli myös puistoon. Pidimme pentuja sylissä, sillä ne ovat niin pieniä, etteivät osaa kunnolla vielä edes kävellä saatika sitten leikkiä muiden kanssa. Kun muut olivat lähteneet, annoimme Kiiran ja Hiskin leikkiä hetken. Hiski yritti astua Kiiraa pari kertaa, puutuin heti asiaan ärähtämällä ja nappaamalla Hiskin niskasta pois. Toivottavasti astuminen ei tule olemaan Hiskin lempipuuha. Lopuksi tehtiin pari luoksetuloa ja päivän toinen ruoka annettiin luoksetulosta palkaksi.
Klo 18.00 Ohitustreenit pururadalla
Tänään onkin kauhean kiire ohjelma, vähän liikaa tämän ikäiselle pennulle, mutta minkäs teet, pakko oli mennä kun on tärkeä asia kyseessä. Kontaktikoiria oli koolla 11. Siinä ajassa kun muut kiersivät kaksi kierrosta, Hiski ja minä kiersimme yhden. Ensimmäinen koirakko, Heidi ja Simba + kävelijä joka toimi myös apuna, olivat todella hankalat ohitettavat. Jouduin taas hyppimään ja huutelemaan makkarapussi kädessä ja lopulta pyysin kävelijän kääntämään Hiskin naaman minua kohti. Tämän jälkeen muiden koirien ja ihmisten ohitus sujuikin jo "helpommin". Saattaa olla että on kurkku huomenna hieman kipeänä kun joutuu huutamaan korkealla äänellä niin paljon. Hiski oli koko matkan irti ja ilman pantaa, koska pannan kanssa ei vain pysty kävelemään vielä. Lopuksi otettiin luoksetulot koirakujassa ja palkaksi päivän kolmas ruoka. Treenien aikana alkoi satamaan ja kotiin päästyämme Hiski nukahti pyyheen sisälle. Voi pientä reppanaa.
Klo 23.20Huomioita Hiskistä:
- Puree todella kovaa käsiin, voisi sanoa että syö kättä. Olen vaihtanut käteni aina leluun ainakin toistaiseksi.
- Puri myös siskoaan Kiiraa kuonoon vaikka Kiira vinkui.
- Roikkui Fassen hännässä vaikka Fasse juoksi.
- Murisi repiessään lelua Fasselta pois.
- Uskoo heti kun Jose ärähtää. Ei hypi edes Josea päin.
- Juoksi päin häkkiä ja päin peltipönttöä, ei mitään reaktiota.
Aika kovapäiseltä vaikuttaa. Lisään tähän sähköpostin, jossa Hiskin kasvattaja kertoo "pentutestin" tuloksista. Tämän testin hän suoritti antamillani ohjeilla ja tämä on vain osa siitä pentutestistä jolla minä testaan pentuja. Lisäksi pentutestin pitäisi suorittaa aina vieras henkilö vieraalla maaperällä.
Onko pentu kiinnostunut ihmisistä, tahtooko syliin vai meneekö mieluummin pois päin?
Kaikki kiinnostaa, häntä heiluen juoksee perässä, välillä katelee maisemia ja taas tulee perässä. Nuolee käsiä ja istuu kun kumarrun.
(Laumavietti)Voisitko kokeilla, ellet ole sitä jo tehnyt ja kun ehdit sellaista, että otat pennun ulos ilman muita koiria ja kokeilet seuraako se sinua ilman remmiä vai onko lähdössä omille teilleen? Kokeile kävellä jossakin missä pentu ei olisi vielä kauheasti käynyt. Muutenkin testin osa-alueet olisi hyvä tehdä vieraassa huoneessa tai paikassa. Jos kutsut pentua ulkona, tuleeko se?
Seurasi iloisesti perässä. Välillä pysähteli katsomaan .Tulee silloin kutsusta luokse.
(Toimintakyky)Jos otat esim. kattilankannen, tai kaljatölkin johon on laitettu kiviä ja tiputat sen lattialle (ei ihan pennun viereen ja pentu yksin tässä tilassa sinun kanssasi) miten pentu reagoi? Tuleeko katsomaan äänen lähdettä, tuleeko jos houkuttelee vai pelkääkö kovasti eikä tule luokse? Meneekö piiloon ja jääkö sinne. Toinen vaihtoehto on että avaat sateenvarjon pennun lähellä nopeasti ja sen jälkeen lasket sen maahan. Älä puhu mitään, vain jos pentu ei tule kohteen luo voit yrittää maanitella sitä.
Kattilankannen tiputin ja pentu pysähtyi ja lähti etsimään äänen lähdettä häntä heiluen. Ei ihan tajunnut, että ääni tuli kattilankannesta. Pudotin ihan vieressä uudelleen ja löysikin heti kannen ja yritti leikkiä sillä.
(Saalis/taisteluvietti)
Ota joku sukka tai muu lelu, repiikö pentu? Miten hyvin pentu pysyy lelussa kiinni? Voitko pyörittää pentua lelussa kiinni kierroksen johonkin suuntaan? 3 kierrosta jos pysyy kiinni on todella hyvä.
Otti sukan suuhun. Piti vähän kiinni mutta ei silloin kun vedin lujemmin. Tyypillistä huskylle, niillä ei ole juurikaan taistelutahtoa. (Katin lisäys tähän 3.9.2006: repii leluilla kuin pieni eläin :) )
(Nouto)
Heitä sama lelu n. 1m päähän. Mitä pentu tekee. Juokseeko lelulle, tuoko takaisin vai meneekö pois lelun kanssa vai ei kiinnostu ollenkaan?
Haki sukan ja lähti kuskaamaan. Tuli pyydettäessä sen kanssa luokse.
(Koulutettavuus)
Ota jokin herkku, esim . makkaranpala. Seuraako pentu makkaraa, jos teet esim. kahdeksikkoa kädellä. Anna pennulle aina välillä pieni pala. Voit kokeilla istahtaako pentu namin kanssa. Kaivaako nameja kädestä, pureeko sormille.
Nakki oli ihan uusi tuttavavuus. Seurasi kovasti ja yritti nuolla ja hampaillakin kokeili sitä saada kädestä. Innostui leikkimään kun en heti antanut.
Nosta pentu pöydälle, varo ettei tipu.. Miten pentu liikkuu pöydällä? Tiskipöytä olisi paras koska on liukas. Onko kynnet esillä, yrittääkö hypätä, eikö liiku mihinkään. Pentua voi kutsua jos jähmettyy.
Luulin että tämä osio ei suju, koska huskyt pelkäävät luonnostaan liukkaita alustoja. Laitoin pennun tiskipöydälle ja se lähti häntä heiluen heti tassuttelemaan ja tutkimaan. meni hellallekin.
Tuon "testin" osa-alueita lukiessani sain pennusta sellaisen kuvan, että se on aika itsevarma ja niinhän se tuntuu olevan!
Video tottistreeneistä: http://www.kontaktikoirat.com/videot/kolmaspv.MOV

No comments:
Post a Comment