Tuesday, September 05, 2006

7 viikkoa ja 4 päivää


Klo 10.25

Me nukuimme pitkään! :) Yöllä käytiin ulkona kolmelta ja viideltä, Ville kävi aamulenkillä seitsemän aikoihin ja sen jälkeen saimme nukuttua puoli kymmeneen asti. Ihanaa, univelkoja pois. Kyllä oli jo aikakin, eilen olin niin sekaisin väsymyksestä, että tehdessäni munakasta rikoin munan ja kaadoin sen takaisin koteloon ja kuoret olin laittamassa paistinpannuun. : /

Hiskin toinen korva oli eilisen ajan pystyssä kokonaan, tänään näyttäisi olevan molemmat pystyssä.

Tällä hetkellä on menossa taas hirmuinen ralli, Fasu ja Hiski vetävät kilpaa narulelua ja Hiski ärisee.

Vaihdoin tänä aamuna Hiskin ruuan lammas-riisiin. Kokeilen auttaisiko se kutinaan. Hiski siis rapsii itseään ja kirputtaa jalkojaan. En tiedä johtuuko se allergiasta vai siitä, että Hiski oltiin pesty huoltoasemalla saippualla vai mikä mättää. Mitään punoitusta ihossa ei näy. Pesen Hiskin piakkoin Prob -shampoolla, sen pitäisi auttaa kutinaan.

Marsuja Hiski ei ole haukkunut nyt kertaakaan vaikka se käykin niitä katsomassa. Chinchillat olivat Hiskin mielestä vähän pelottavia, ne kun eivät koiria pelkää ja tulivat häkin raosta haistelemaan. Gerbiilit napsivat nenälle, niistä Hiski ei piitannut.

Olen varmaankin unohtanut sanoa, että aina kun Hiski pissaa tai kakkaa kehun ja annan namin, jotta aikuisena koira sitten tekee asiansa käskystä jos on kiire. On erittäin kätevää esim. kisatilanteessa.

Ulkoa sisälle tulot ovat parantuneet huomattavasti.. minun käskyttämänä. Nyt jo huomaa sen, että Ville ei ole tarpeeksi viettänyt aikaa Hiskin kanssa. Kun Ville kutsuu, ei korvakaan värähdä. No, miehillä ääni on sen verran möreämpikin. Minulla on kurkku kipeä johtuen joko alkavasta flunssasta tai juuri siitä, että olen kutsunut Hiskiä ylä-äänillä nyt perjantaista asti.

Kuvassa: Hei vaan pensaat, taimet ja puun versot..

Hiski yritti astua Fassen päätä äsken. Ärähdin lujaa ja astuminen loppui siihen. Huono homma jos koirasta tulee yliseksuaalinen. Vaikka ollaankin ajateltu leikkauttaa Hiski heti kun se on mahdollista, ei tuollainen nylkyttäminen kyllä ole kovin mukavaa. Ensinnäkin se on laumanjohtajan ele, toisekseen yliseksuaalisuus aiheuttaa levottomuutta ja vaikeuttaa kouluttamista, koska koiralla on mielessä vain hajut ja nartut ja yleensä silloin ei namit kiinnosta. Kirjoitan noita astumisia muistiin siksi, että voin sitten muistella mistä kaikki alkoi ja miten paljon näitä merkkejä oli näkyvissä jo pentuaikana. Eihän nämä nyt vielä suoraan sitä tarkoita, että Hiskillä olisi joku seksuaaliongelma ;). Katsotaan miten käy. Puutun astumiseen joka kerta kun sitä ilmenee.

Tässä linkki noutovideoon. Noutoa en ole kertaakaan ottanut remmissä. Jostain syystä Hiski palauttaa edelleen palloa kun sen heitän. En usko että tämä ilo tulee kauaa jatkumaan, mutta yritän kehua ja vahvistaa sitä kuitenkin. En ole tottunut siihen, että koirat tuovat mitään ilman opettamista käteen asti. Paitsi noutajat. :)

http://www.kontaktikoirat.com/kati_hakli/nouto7vkoa.MOV

Päivällä käytiin kääntymässä Porin Lemmikkikeskuksessa (ent. Pet Choise). Ostettiin ihan uusi panta, oikein niittipanta. Hiski nukkui melkein koko ajan. Minulla oli kuitenkin päivän toinen ruoka mukana, joten lopuksi otettiin luoksetulo ja palkaksi ruoka. Muutama ihminenkin kävi hipelöimässä, ihan hyvä juttu.

Klo 22.45

Otettiin tänään illalla pieni tutustuminen agilityesteisiin. Syötiin nameja puomin kontaktipinnalla, samoin a-esteellä ja keinulla ja mentiin putkesta läpi. Se oli hieman hankalaa, kun ei ollut apuria pitämässä koirasta kiinni. Pentu putkeen ja juoksujalkaa toiseen päähän. Ihan hyvin sujui. Leikittiin siinä vähän lelullakin. Hiski kyttäili pikkaisen lintuja ja kuunteli ääniä. Pitää käydä enemmän kaupungissa, jotta tottuu erilaisiin ääniin. Moottoripyörä oli Hiskin mielestä erikoinen, siis ääni.

Illalla Hiski tuli Villen mukana hallille, otettiin taas sivulletulo, istuminen, maahanmeno, luoksetulo ja leikittiin metallikapulalla ja lelulla. Kaamean vinkumisen Hiski piti kun otin tottista Josen kanssa, samoin meteliä riitti kun Ville treenasi Fassen kanssa. Pitänee puuttua jotenkin tähän piakkoin jotenkin.. mietin vielä miten. Ainahan pennulle on vaikeaa kun "idoli" eli se vanhempi perheen koira tekee jotain kivaa. Toisaalta jos siihen riekkumiseen ei puutu, ei se kyllä lopu itsellään.

Hiski juoksi hallilla päin ovea, vinkaisi, löi kai päänsä siihen. Oltiin muut siis ulkona ja Hiski päätti juosta sisälle. Tämän jälkeen se tuli hieman varovasti sisään ovesta. En nähnyt mitä siinä oikein tapahtui. Ihmettelen miten se niin vinkaisi, kun ei varmasti juossut lujaa. Myös rappuritilää aristeli hieman sen jälkeen, eilen se kulki siitä vielä ihan hyvin. Pitää syöttää nameja siinä ovella ja ritilällä nyt sitten ettei jää mitään ongelmaa asiasta. Näitä sattuu..

Käytiin "mummolassakin" vielä illalla viimeiseksi, siellä tarjottiin tietysti makkaraa. Mummolassa saa tehdä mitä lystää, en edes yritä pitää mitään kuria siellä, koska se on täysin mahdotonta.

No comments: