
Klo 12.00
Kylläpä päivät kulkevat nopeasti ja pentu kasvaa silmissä. Näin "jälkeenpäin" ajatellen viikossakin ehtii oppia jo paljon asioita, joten ei ole ihan sama tuleeko pentu 7 vai 8 viikkoisena. On hassua nähdä, miten pieni pentu alkaa juuri tässä superoppimisen vaiheessa pitämään kaikkea ruutinilla suoritettavia asioita normaaleina. Esimerkiksi sisälle käskyllä Hiski juoksee eteiseen ulkoa ja istahtaa AINA naama narikkaan päin, koska olen kaivanut palkan sisälletulosta yleensä takin taskusta eteisessä. Sivulletulot sujuvat hyvin kun asetun seinän viereen, mutta kun menen avolattialle ei pentu tajua pätkän vertaa mitä haluan ellen näytä kädellä. No, kuuntelun oppimiseen meneekin aikaa.
Kovin on Hiskiä alkaneet jo hajut kiinostamaan. Lenkillä jäädään pensaisiin haistelemaan ja tullaan vasta kun olen parinkymmenen metrin päässä. En oikein ymmärrä, miksi huskyilla sanotaan olevan riistaviettiä. Miten riistavietti ja rekikoira sopivat yhteen? Mikäli Hiski alkaa lähteä käsistä jälkien perään tietysti pyrin puuttumaan asiaan. Vielä ei ole tällaista sattunut. Vinkulelu on kyllä yllättävän kiva, verrattuna bc poikiin tai Maxiin, näistä ketään ei ole ollut näin kiinnostunut vinkuleluista.
Pitäisi ehtiä käymään enemmän ulkokentillä leikkimässä. Nyt ollaan oltu vain hallilla ja muutamalla kentällä/ruohoalueilla vasta. Kiirettä pitää että kaikkeen ehtisi totuttamaan. Iltalenkilläkin on ärsyttävä käydä nyt kun iltaisin on jo pimeää siinä vaiheessa kun minä ehdin lenkille. Tuollainen pieni musta koira menee kyllä siinä kohtaa hukkaan heti, jos haluaa.
Tänään keräsimme kaikki lelut pois, jätimme vain puruluut ja yhden pehmeän repimislelun. Katsotaan mitä tästä seuraa. Keräsimme lelut pois, koska Jose stressaa koheltamisesta sisällä ja Fasselta katoaa motivaatio työhön, kun Hiski koheltaa sen kanssa ja Fasu koheltaa myös lelujen kanssa. Ajattelimme antaa vain aktivointileluja silloin, kun Hiski saa riehakohtauksen tai sitten se riehuminen suunnataan tottisharjoituksiin tai repimisleikkeihin ihmisen kanssa. Rajoitamme Fassen ja Hiskin kohteltamista yhdessä sisällä minimiin laittamalla vaikka koirat eri huoneisiin jos rieha alkaa tai remmiin tai häkkiin tai vain yksinkertaisesti erottamalla koirat vaikka miljoona kertaa. Pennulle ei ole hyväksi leikkiä toisten koirien kanssa muutenkaan päivittäin monta kertaa -> lisää stressiherkkyyttä. Ulkona saavat leikkiä luvan kanssa. Raportoin miten homma etenee. Vaikeaa on, koska Hiski on jo enemmän hereillä ja haluaa aina painia Fasun kanssa ellen ole heti tarjoamassa jotain muuta tekemistä.

Klikkaa putkikuvaa niin näet putkessa taas mörön...
Klo 14.30
Käväistiin Eka-Marketin pihassa.
Ihmiset kiinnostivat kovasti. Panta ja remmi olivat käytössä, ne eivät häirinneet enää yhtä paljoa kuin ennen. Kukaan ei onneksi tullut moikkaamaan. Aina kun Hiski näki ihmisiä pyysin luokse ja palkkasin lihapullalla.
Käytiin siivoilemassa hallia, Hiski pääsi mukaan. Olen huomannut, että namit kelpaavat koulutuksessa paremmin kuin lelut, joten nyt yritettiin leikkiä enemmän hallilla. Patukka oli plaah, aktivointipallo oli ihan plaah, vinkuva pehmokoira ja jonkun eläimen turkista tehty repimisrätti olivat jee.
Käytiin läpi agilityesteistä putki, puomi, a-este, vinokepit, keinu ja pussi, palkkana näissä nami. Hiski "haahuili" jonkin verran kun käveltiin hallilta takapihan kentälle, jäi haistelemaankin. Jätin sinne ja pentu tuli kyllä perässä hetken päästä. Pois lähdettäessä juoksi oikein hallin oven suuntaan. Alkaa olemaan vaarallista pitää irti kun kieltokäsky on vielä opettamatta. Onneksi luoksetulo on tällä hetkellä todella hyvä. Hiski tulee heti ja aina kun pyydän luokse. (ellei näkökentässä toista koiraa tai ihmisiä, silloinkin tulee jo melko hyvin)
Hiskistä huomaa nyt jo tosi hyvin, ettei se ole bordercollien kaltainen energiapaketti. Mielenkiinto pysyy samassa asiassa ehkä 5-8 toiston verran, sen jälkeen alkaa olla kuitti. Tässä iässä bc pentu tekee kevyesti 20 toistoa ja puhkuu senkin jälkeen vielä tarmoa. Vauhtikin on ihan eri luokkaa kuin saman ikäisellä bc pennulla. No eipä tästä koirasta sitä kisatykkiä otettu, mielenkiintoista kouluttaa taas vaihteeksi hieman jähmeämpää koiraa. :) Eikä noilla toistomäärillä tai energialla muuten mitään väliä ole, mutta kaikki tuo vaikuttaa siihen, miten paljon koira saadaan kiinnostuneeksi omistajastaan eikä ulkopuolisesta maailmasta, joka taas vaikuttaa arkikäyttäytymisessä mm. toisten koirien ohituksiin, luoksetuloihin ja tottelevaisuuteen käskyjen suhteen. On tosi turhauttavaa leikkiä yksin lelulla kun koira katsoo vieressä väsähtäneen näköisenä. Onneksi Hiski kuitenkin leikkii aika hyvin, huonomminkin voisi asiat olla. Leikkii kyllä kun on hereillä ja repii kovastikin. Kyllääntyy ja väsähtää vain aika nopeasti, kun olen tottunut riehuviin bordereihin. Leluilla olisi kuitenkin leikittävä puolen vuoden ikään asti, jos haluaa, että pentu leikkii aikuisenakin ihmisen kanssa. Ja mikäli koira ei leiki, jää jäljelle vain namipalkkaus ja senkin teho saattaa ja varmasti heiketä murkkuiässä joko tilapäisesti tai kokonaan. Tällä hetkellä Hiskin ehdottomat lelusuosikit ovat: tennispallo, pehmeä pieni jalkapallo, vinkuva porsas, vinkuva pehmoeläin ja "majavanhäntä", mikä viittaa mielestäni saalistusviettiin aika vahvasti. Mitäköhän tapahtuu kun ensimmäinen rusakko pomppaa pensaasta esiin.. Muuten agilityn aikana lähti fasaani ihan vierestä lentoon ja rääkäisi. Hiski ei tajunnut siitä kyllä yhtään mitään. Jähmettyi paikoilleen ja oli sen näköinen että apua mikä hiivatti se oli. :)

Klo 22.10
Ollaan tänään puututtu Hiskin ja Fassen riehumiseen varmasti kymmenen kertaa. Yleensä kyse on sellaisesta väsyneestä vääntämisestä eikä ole tarvinnut kuin työntää Hiskin pois pari kertaa, jonka jälkeen se käy nukkumaan.
Hiski käväisi hallilla vielä illalla yhdeksän aikaan. Revittiin "vähän" majavanhännällä kun yhtäkkiä hännästä repesi irti pala. Hiski nappasi palan ja lähti viipottamaan se suussa ja näytti siltä että aikoo syödä palan. Yritin kaksi kertaa napata palasta kiinni, mutta Hiski lähti karkuun! :O Nappasin pöydältä räminätölkin ja nakkasin sen jaloille, Hiski pysähtyi, mutta pala jäi suuhun. Vaihdoin tämän jälkeen palan namiin ja kehuin hieno irti. Sitten kokeiltiin leikkiä majavalla uudelleen. Hiski aristeli ensin pari sekuntia jonka jälkeen alkoi taas leikkimään normaalisti. En kokeillut päästää hännästä irti, en tahtonut toistaa samaa operaatiota enää, koska sitä ei -käskyä ei olla vielä otettu. Otettiin taas muutama tottisliike. Kokeilin heittää palloa, mutta mieliala oli se, että juostaan päättömästi ja Hiski hyppäsi jopa esteen yli pallo suussa. Katsoin parhaaksi ottaa pallon pois ja lopetella treenit pariin onnistuneeseen namilla palkattuun luoksetuloon.
Autolle mennessä Hiski lähti kaahaamaan roskiksen luo, kutsuin ja tulikin, mutta kun yritin ottaa syliin väisti kaksi kertaa jonka jälkeen kävelin autoon ja kutsuin. Hiski tuli itse autoon. Olen huomannut, ettei Hiski pidä sylissä olemisesta juuri lainkaan. Alkaa yleensä heti vinkua ja sätkiä ja tietysti suurin osa ihmisistä tässä kohtaa laskee pennun alas, niin minäkin olen pari kertaa tehnyt. Nyt en tee enää kertakaan, alas mennään vasta kun ollaan rauhoituttu. Nami tulee sylissä vasta kun on rauhatilassa. Otamme sylikuurin ja palkaksi tulee aina Juusto Snacksin pala.
Niin unohdinkin varmaan mainita eilisen naksuepisodin. Hiski oli olohuoneessa ja minulta kaatui naksupussi ja pari naksua lensi Hiskin eteen. Hiski söi ne heti ihan transsissa. Tämän jälkeen Hiski yritti mennä olohuoneen puolelle ja pöydälle neljä kertaa vaikka heivattiin niskasta se sieltä pois. Ja siis meillä on olohuoneen edessä n. 35cm korkea este jonka yli se hyppäsi! Lopulta otettiin naksut pois pöydältä (olivat siis pussissa ja pussi kiinni) ja odotellaan sitä ei -käsky harjoitusta. Niin ja nostettiin esteen korkeutta. Aika sisupussi tämä pieni apina. :)
Iltalenkillä Hiski joutui pitämään pantaa kaulassa ensimmäisen kerran (ja vielä valopantaa). Pitkin ojia se kieri ja rapsi itseään, mutta aika hyvin sujui loppu viimeksi. Josekin innostui leikkimään Hiskin kanssa. Tai siis paimentamaan. Hiski lensi ojaan varmaankin viisi kertaa lenkin aikana. Jose siis paimentaa Hiskin ojaan ja Fasse käy Josen jalkaan samalla kiinni. Mielenkiintoinen kuvio. Ennen oli niin, että Max ajoi Josea takaa ja Fasse kävi Maxin jalkaan kiinni. Nyt meillä levätään. Ihanaa. :)

No comments:
Post a Comment