
Klo 12.30
Yö meni hyvin. Nukuttiin yhdestä puoli seitsemään, sitten ulos, tämän jälkeen nukuttiin vielä yhdeksään, mutta sitten heräsin kyökkä-ääneen. Hiski puklasi iltaruuat lattialle. Ei viittauksia vatsatautiin, mistä lie johtunut.
Aamulenkillä tuli aluksi vastaan mies juosten. Se oli vaikea pala. Hiski olisi kovasti halunnut lähteä miehen perään. Tässä kohtaa Hiski oli vielä remmissä. Lenkin aikana tuli vielä pari sauvakävelijää vastaan, ne meni hyvin. Hiski tuntui riehuvan nyt enemmän lenkin aikana kuin ennen. Se roikkui Fassen hännässäkin varmaan puoli matkaa. Tuli kuitenkin luokse aina kun pyysin. Alku - ja loppulenkki mentiin remmissä riekkuen. Yritin kehua aina kun Hiski sattumalta käveli Josen ja Fasun vieressä. Eipä se tainnut edes kuunnella.
Kotipihassa kun avasin takaluukun Hiski pomppasi ensimmäistä kertaa itse ja ilman lupaa autosta. En ehtinyt reagoimaan mitenkään. Nostin sen vain takaisin autoon, sanoin odota, palkkasin ja vapaa -käskyllä nostin alas.
18.30
Hiski oli päivällä Sannan luona hoidossa, kun Ville ja minä kävimme kaupungilla. Tässä Sannan raportti:
Hiski tuli luokseni hoitoon Katin ja Villen kaupunkireissun ajaksi. Menimme portaita pitkin ja se sujui todella hyvin, Hiski lähti kipuamaan ylös jo ennen minua. Eli ei mitään porraskammoa havaittavissa. ;)
Sisälle päästyämme Hiski tuntui tunnistavan paikan ja tepasteli heti keittöön etsien juomakuppiaan. Viime vierailulla pentua pelottanut pyykinkuivaustelinekään ei enää kummastuttanut vaan sen juurella otettiin pienet nokoset. Ruokaa antaessa Hiski otti hienosti kontaktia, samoin ovista kulkiessa. Hissin kanssa teimme uuden reissun ja Hiski ei reagoinut siihen mitenkään erityisesti. Istui nätisti lattialla ja tapitti minua namin toivossa.
Ulkoillessamme Hiski meinasi lähteä pyöräilijän perään, mutta napakka äp äp pysäytti koiran. Hetken kuluttua ohitsemme pyöräily joukko poikia eikä Hiski yrittänytkään lähteä siihen suuntaan. Panta aukesi yllättäen, mutta Hiski ei edes tajunnut olevansa irti ja kutsuin pennun luokseni kiinnittääkseni sen uudelleen.
Tällä kertaa Hiski oli mielestäni rennompi. Tosin yhdessä vaiheessa pentu sai riekkukohtauksen kun sen puruluu vieri sohvan alle, eikä se saanut sitä pois sieltä omin voimin. Syötyään luun Hiski luuli kadottaneensa sen ja etsi sitä uudelleen sohvan alta, eikä meinannut millään tajuta ettei koko luuta enää ole. Hispaus parka... ;) Palauttaessani hoidokkiani Kati tuli alas vastaan ja kutsui Hiskiä. Pentu ei ensin ymmärtänyt mistä tuttu ääni kuului, mutta onnistuttuaan paikallistamaan äänen lähteen luoksetulo sujui nätisti.
Tultiin juuri lenkiltä. Tuli aika monta juoksijaa ja kävelijää taas vastaan. Yllättävää miten pururata on täyttynyt verrattuna kesään! Hyvin sujui ohitukset. Käveltiin taas pätkä remmissä, se on nyt jo yhtä kiskomista kun Hiski yrittää pysyä Josen ja Fassen vauhdissa. Pyrimme siihen, että remmissä kävellään tosi vähän nyt. Sitten kun järkeä on vähän enemmän päässä, yritetään opettaa nätisti kävely. Sisällä voisi tietty vähän treenailla sitäkin.
Otin eilen muuten Hiskin kanssa tunnistusnoutoa ensimmäistä kertaa. Laitoin lihapullan paloja kepin päälle ja kun Hiski meni syömään niitä kehuin hieno oma. Muutaman toiston jälkeen en laittanut lihapullaa, vaan kun Hiski meni kapulalle annoin namit siihen kapulan ympärille.
Sisällä riehumiskielto on pysynyt kohtalaisen hyvin kurissa. Välillä Hiski yrittää alkaa riehumaan, mutta Fasse tulee heti luokseni kertomaan asiasta ja peli loppuu siihen. Joskus kun olen suihkussa kuulen mitä seinät paukkuu... Hiski tietää jo, että minun valvonnassani ei riehuta sisällä. Ulkona ovat saaneet riehua pihassa miten haluavat.

Pannan laittamisesta Hiski ei pidä yhtään. Pitäisi sitäkin harjoitella. Ja ne autot.. ja ne pyörät.. missähän välissä ehtisi kaupungille koiran kanssa?
Illalla Hiski kävi taas mummolassa Villen kanssa sillä välin kun minä olin töissä. Mummolasta lähtö oli tuottanut vaikeuksia. Hiski halusi jäädä sinne. :/ Sitä ne makkarat teettää.
Hallilla otettiin sivulletuloja ja kontaktikävelyä. Kontaktikävelyn jälkeen sivulletulo ei sitten onnistunutkaan enää avolattialla. Hiski ei ymmärtänyt ollenkaan miksi nyt pitikin istua vaikka äsken namin perässä piti kävellä, ei siis tullut namin perässä edes taakse, puhumattakaan sivulle. No, menin seinän viereen ja hyvin toimi taas. Nyt pitää tehdä enemmän sivulletuloja avolattialla ja palkata kontaktikävelystä myös istuminen. Kokeilin myös paikallaistumista ja huomasin hassun jutun. Jostain syystä Hiski nosti etutassua joka kerta kun menin palkkaamaan! Mitähän siellä mummolassa oikein on tehty? Tässä kuva videopätkästä, olen juuri tulossa palkitsemaan (toistoja videolla 4kpl, jokaisessa nousee tassu!) Tassu nousi myös sivulleutulossa hieman. Enkä varmana ole palkinnut tassun nostamisesta kuin ehkä vahingossa, olen yrittänyt pitää huolen siitä että tassut ovat nimenomaan maassa. Tämä tapaus kertoo hyvin siitä, ettei koira tarvitse kuin pari toistoa niin se oppii... myös ei -toivotut asiat.

Otettiin myös hyppy, nyt hyppäsi yli ilman mietintä aikaa. Hyppi jo vähän liikaakin, edes takaisin ja ilman lupaa. Sitten iski väsy ja lähdettiin kotiin.

No comments:
Post a Comment