
Jos et ole koskaan ennen nähnyt sängyn alla lymyilevää mörköä, näet sen tässä kuvassa, kun katsot oikein tarkkaan. (Yrittäkää olla huomioimatta makuuhuoneen sekamelska, ei tässä nyt ehdi siivoamaan)
Klo 9.15
Yö meni taas paremmin. Hiski alkoi nukkumaan siinä kahdentoista aikoihin ja nukkui siitä kolmeen, jolloin kävimme ulkona. Sen jälkeen nukuttiin seitsemään ja sitten ei enää nukuttukaan, ennen kuin nyt taas klo 9.15.
ÄLÄ TEE NÄIN JOS ET HALUA SÄNGYSSÄ NUKKUVAA KOIRAA, JOKA VINKUU OVEN TAKANA JA SÄNGYN VIERESSÄ:
Hiski on saanut nukkua sängyssä aina välillä ja nyt se alkaa kostautua. Aamulla seitsemältä minä jäin sänkyyn vielä makaamaan, makuuhuoneen ovi kiinni. Ville kävi koirien kanssa lenkillä ja kun he pääsivät takaisin sisälle alkoi makuuhuoneen oven takaa kuulua kauhea ulina ja raapiminen. Minä tietysti unenpöpperössä huusin että avaa vaan se ovi ja Hiskihän sieltä juoksi suoraan sängyn laidalle hyppimään. Ja minä nostin sen sänkyyn. Kuten aina painotan koulutuksissakin, ole määrätietoinen... niinpä niin. Määrätietoisuutta olisi se, että pentua ei koskaan oteta sänkyyn, ei koskaan huomioida kun se huutaa tai vinkuu sänkyyn pääsyä. Asia on vielä korjattavissa, jos aloitan nyt heti sängystä vieroittamiskuurin. Kuinka vaikeaa se onkaan, niin hellyyttävä tuo pentu on kun se tuhnuttaa siinä kainalossa.
Aamulla Hiski sai kauhean riekkuhepulin ulkona ja juoksi hulluna pitkin pihaa. Meidän piha ei ole aidattu, joten saapi nähdä kauanko uskallan Hiskin antaa olla pihassa vapaana näin kun se ei osaa vielä ei -käskyä.
Aamulla oli myös kännykän laturin johto purtu poikki. Vahinko numero yksi siis tapahtui tänään. Oma moka, mitäs jätin lattialle.
Hiski alkaa ehkä hieman ymmärtämään jo kun ärähdän tai sanon äp äp äp, mutta aamulla kun se riekkukohtauksessaan puri täysillä käsille ja ärähdin se väisti, mutta hyppäsi saman tien kohti kasvoja. En tiedä yrittikö napata kiinni, ehkä ei, olisi varmaan siihen kyllä pystynyt jos olisi halunnut. Luulen, että kohta pitää alkaa puuttumaan paremmin tuohon puremiseen. Hiski puree todella lujaa, ei ole mitään sellaista nälvimistä vaan se syö ja jyystää takahampaillaankin kättä. Kirkaisu ei auta yhtään. Kerron sitten kun otan etikat ja sitruunat käyttöön. Tällä hetkellä vaihdan edelleen käden leluun.
Aamulla Hiski tuli ulkoa sisälle kaksi kertaa hyvin! Palkkasin namilla molemmilla kerroilla eteisessä. Vapaa -käskyä ja ovella odottamista ei olla vielä alettu kunnolla harjoitella. Vapaa sanotaan kyllä aina kun ovesta mennään, mutta mitään odottamista tai katsetta ei olla vaadittu. Aloitamme sen opettelun tänään. Siis katseen ottamisen odotustilanteissa, niin ovella, sylissä kuin muuallakin. Nyt ei tipu enää mitään ilman katsetta. Katse vaadittiin ruokakupilla jo eilen.

Hiski leikkii. Kuva otettu 1. iltana.
Klo 13.50
Kävimme koirapolulla lenkillä Elinan ja Readyn kanssa. Kävelystä ei kyllä tullut oikein mitään, koska pennut nahistelivat koko matkan. Hiski ärisi siihen malliin, että katsoin parhaaksi ottaa sitä välillä jäähylle syliin. Kotipihassa leikki tasaantui ja ärinä jäi vähemmälle. Luoksetulo otettiin lenkin lopuksi ja päivän toinen ruoka oli palkkana. En suosittele kahta pentua yhtä aikaa lenkille. Ei mitään kontrollia touhussa. Lenkin jälkeen Hiski nukahti ja nukkuu edelleen.
Klo 22.20
Illalla Hiski oli mukanani töissä hieman aikaa alkutunnista sekä viimeisen tunnin lopulla. Aika levoton se oli, kitisi ja oli menossa johonkin suuntaan koko ajan. Yhdeksän aikaan jäätiin vielä hallille ja otettiin luoksetuloja, katsekontaktia, maahanmenoa, sivulletuloa, seuraamista (n. 2m), nouto (heitettiin pari kertaa pallo, toi kutsuttaessa vielä takaisin..) ja tutustuttiin metalliesineeseen. Harri ja Heidi olivat hallilla koiriensa kanssa myös. Hiski ei ollut kovinkaan kiinnostunut koirista tällä kertaa.
Matkalla kotiin sattui pieni pissaonnettomuus autoon, joten jouduimme käyttämään Hiskin suihkussa. Suihkun jälkeen Hiski sai suihkuhuoneessa iltaruokansa. Tällä hetkellä menossa on riekkukohtaus.
Hiski nosti jalkaa hallin pihassa! :O

No comments:
Post a Comment