
Hirmuinen Hiski
"Hiski"
synt. 14.7.2006
rotu:
siperian husky/australianpaimenkoira
sukupuoli: uros
Kirjoittajasta:
Olen Kati Häkli, 30 -vuotias nainen Porista. Yritykseni Tmi Kontaktikoirat tarjoaa kaikenrotuisille ja ikäisille koirille erilaisia kursseja pentukurssista tavoitteellisen tottelevaisuuskoulutukseen. Koulutan myös ongelmakoiria.
Perheeseeni kuuluu kolme koiraa: 2 bordercolliet José ja Fasse, sekä tämä uusi tuttavuus x-rotuinen Hiski. Ensimmäinen oma koirani, x-rotuinen Max nukkui pois 16.8.2006. Otin sekarotuisen koiran tähän väliin, koska en ehdi vielä ajatella seuraavan kisakoiran kouluttamista, ottaa siitä paineita ja koska olen tottunut kolmeen koiraan, en pysty elämään vain kahden kanssa.
Hiskin päiväkirjaan pyrin kirjoittamaan lähinnä pentuajan koulutuksesta sekä sosiaalistamisesta. Varmasti tulee kirjoitettua asian vierestäkin. Hiskistä ei ole tarkoitus tehdä kisakoiraa, mutta perustottelevaisuuden pitää olla kunnossa aikuisena, sillä Hiskin on tarkoitus toimia mahdollisesti apunani ongelmakoirakoulutuksissa. Koulutuksestani johtuen Hiski tulee varmasti tekemään pentuaikana enemmän kuin pelkkään arkitottelevaisuuteen tarvittaisiin. Mikäli Hiski pitää tottelevaisuudesta tai agilitysta, tulemme kilpailemaan näissä lajeissa myöhemmin.
Lisää Kontaktikoirista, koirieni saavutuksista ja minusta löydät sivuilta: www.kontaktikoirat.com
Ja nyt itse asiaan:
TARINA HISKIN SAAPUMISESTA
7 viikkoa
Hiski saapui kotiin 1.9.2006 noin kello 18.00 matkustettuaan siskonsa kanssa ensin Oulusta Tampereelle ja sen jälkeen vielä Tampereelta Poriin. Matkan aikana sisko Kiira oksensi Hiskin päälle, joten Hiski jouduttiin pesemään huoltoaseman vessassa saippualla. Luovutustilanteessa Hiski oli ihan rentona. Automatkalla se äänteli pari kertaa, mutta nukkui suurimman osaa matkasta sylissäni apukuskin paikalla.
Kotona odottivat bc pojat Jose ja Fasse. Fassen mielestä Hiski on tosi kiva, Josen mielestä häkki on nyt tosi kiva.. vielä kun osaisi oven laittaa perässä kiinni niin ei tarvitsisi katsella Hiskiä lähempää. No kai se siitä helpottaa vielä.
Ensimmäisenä iltana eivät oikein namitkaan kelvanneet, elopainoa 7 viikoisella pennulla 5kg.. Nyt ruokinta on laitettu kuntoon, joten namitkin varmasti alkavat kelpaamaan.
Huomasin heti ensimmäisenä iltana, että Hiski pitää leikkimisestä tosi paljon. Nouto on jostain syystä kunnossa, se ei varmasti tule sellaisena pysymään. Kaikki heitetyt lelut tulevat heti takaisin syliin asti. Omituista..
Ruokailutilanne ilalla oli kaoottinen kun Hiski pyrki toisten koirien kupeille eikä tajunnut yhtään mikä sen oma kuppi on. Ihan turha oli yrittää mitään temppuja siinä kohtaa tehdä.
Pissaa ja kakkaa riittää, tunnin välein pitää ravata ulos. Yöllä ei nukuttu juuri yhtään ja omistaja oli aivan rättipoikki seuraavana aamuna.

No comments:
Post a Comment