
Kuvassa vasemmalla "johtaja" Jose merkkailee, Fasse rauhoittelee tilannetta ravistelemalla ja Hiski ärsyttää tomerana häntä pystyssä vaatien leikkiä.
Klo 12.45
Yö meni taas ihan kohtalaisesti. Ei pissoja eikä kakkoja sisälle, ulkona käytiin yön aikana kolme kertaa. Emme käytä sanomalehtiä ollenkaan, koska mielestäni on turha opettaa pentu ensin niihin ja sitten ulos.
Aamupäivällä isä tuli hakemaan Josea ja Fassea lenkille. Lenkiltä palattauaan pojat olivat tosi väsähtäneitä ja aloivat nukkumaan, kun taas Hiski alkoi juuri silloin heräillä. Se ryntäsi suoraan nukkuvan Josen päälle, jolloin Jose ärähti ja napsautti hammaskalustoaan Hiskiä kohden ja Hiski parka juoksi kirkuen eteiseen. Pelästyi toden teolla. Luulen, että se eilinen päin ovea episodi vaikuttaa vieläkin, koska Hiski ei todellakaan ole kirkunut noin paljoa ennen. Eikä Jose napannut mitenkään kiinni vaan napsautti vain hampaita kohti Hiskiä. Sen jälkeen muuten tulikin rauha taloon ja Hiski katsoi myös parhaaksi alkaa koisimaan. Jose todellakin pitää kurin talossa paremmin kuin minä. Kovin oli vaikea olla puuttumatta tuohon Josen käytökseen, vaikka sehän oli täysin oikeutettua. Aikuinen koira saa ajaa pennun pois "tontiltaan" ja se on täysin normaalia. Jos aikuinen koira hyökkää pennun perään, ilman että pentu olisi ahdistellut, se olisi epänormaalia ja siihen pitää puuttua. Tietysti mitään puremisia ei sallita. Nyt olemme lähdössä pikapuoliin kaupunkiin kävelylle.Klo 15.10

Kaupungissa käyty + Väinölän R-kioskin pihassa, josta haimme Marikan ja Innan kyytiin. Auto jätettiin Iso-Karhun parkkitasanteelle, josta lampsittiin ramppia pitkin alas. Paljon ihmisiä, pari pulua ja aukiolla oli joku ihme esityskin menossa. Käytiin kahvilla, Hiski, Inna, Marika ja minä. Hiski nukkui suurimman osan ajasta. Innaa moikattiin nuolaisemalla kerran naamaan, muuten ei tuntunut olevan suurta kiinnostusta malamuuttityttöä kohtaan. En laskenut montako ihmistä Hiskiä kävi hiplaamassa, monta. Joku kysyi Innasta, onko se sellainen Hyrsky. :) Siitä sitten seuraavalle pennulle nimi. Hiski nimihän on tullut juuri siitä, kun yksi ihminen sanoi malamuutit nähtyään: Hirmuinen Hiski irti!
Päivän toinen ruoka syötiin siinä kahvilan edessä. Tutustuttiin myös lastenrattaisiin, ne pyörät hieman pelottivat. Kotona liikutin suulissa polkupyörää, sekin oli aika jännä Hiskin mielestä, joten huomenna varmaankin käydään takapihalla pissalla taluttaen pyörää vieressä.

Klo 21.45
Tänään Hiski tutustui ensimmäistä kertaa koti-imuriin. Unohdin mainita että eilen hallilla Hiski näki teollisuusimurin. Hieman aristeli, mutta ei mitään suurempia paniikkeja ollut näkyvissä. En ollut itse kotona näkemässä imurointia, mutta Ville sanoi Hiskin olleen kiinnostunut imurista ja hyökkäillyt pari kertaa kohti imuria. Ville oli vain jatkanut tyynesti siivousta. 
Hiski tuli taas töiden jälkeen hallille, tai itse asiassa vähän ennen kuin viimeinen tunti loppui. Aika kitinää oli taas sylissä ja pyrki pois. Tunnin jälkeen Hiski tutustui Demi nimiseen holskusekoitusnarttuun. Sitten treenattiin vartin verran taas sivulletuloa, noutoa, maahamenoa, hyppyä, istumista ja seuraamista. Hiski oli tänään tosi innokkaalla tuulella ja Frolicit kelpasivat nameiksi. (piti ottaa lihapullia, ne unohtui kotiin)
Video kontaktikävelyn opettamisesta ja on siinä maahanmenokin:
http://www.kontaktikoirat.com/videot/k_kavely.MOV
Huom. kontaktikävelyssä palkkaan tässä videossa vasta kun koira istuu, vaikka koira pitää palkita KESKEN kävelyn useammin kuin istumisen jälkeen.
Alakuvassa hyppy -> palkka aina esteen takana.
Oikealla sivulletulon oikea paikka ja asento.


No comments:
Post a Comment