Aamulla oli oksennus sängyssä... :( Olin yöllä nostanut unissani varmaan Hiskin sänkyyn, koska lattialle se jäi. Että silleen.
Aamulenkillä epäonnistunut juoksijan ohitus (Villen kanssa). Päivällä onnistunut ohitus minun kanssani.
Tilasin tänään rokotusajan, se on ensi viikon tiistaina. Samalla katsotaan jos tuohon kutinaan löytyy jotain syytä. Välillä kutisee enemmän ja välillä vähemmän edelleenkin.
Ville toi kaikki kolme koiraa hallille töiden jälkeen. Treenasin ensimmäiseksi Hiskin kanssa, jotta se olisi ollut vähän rauhallisemmin odottamassa vuoroaan. Turha toivo. Kun laitoin Hiskin remmillä kiinni tuolin jalkaan se poukkoili ja kitisi koko sen ajan kun treenasin Josea ja Fassea. Ei kuitenkaan ihan täysillä huutanut, parempaan suuntaan siis mennyt. En puuttunut asiaan mitenkään. Olin ehkä hieman väsynyt.
Kokeiltiin tänään myös metallinoutokapulan hakemista ja Hiski toikin sen kaksi kertaa takaisin. :) Kolmannella jäi, pyysin Josen hakemaan kapulan niin että Hiski näki ja palkkasin Josen namilla, jonka jälkeen Hiski joutui taas jäähylle odottelemaan vuoroaan. Pentu ei siis istu mihinkään perusasentoon eikä kapulanoutoja olla mitenkään opetettu. Lähinnä muistutin pentua metallin "ihanuudesta" ettei ala inhoamaan tätä kapulaa vanhempana.
Kontaktikävely onnistui n. 1m matkan niin, että olin ihan pystyasennossa. Tietysti jouduin katsomaan alas, Hiski kävelee jalkojen eteen niin helposti vielä. Maahanmeno ei oikein sujunut, piti auttaa namilla aika paljon. Sivulletulo oli nyt parempi, mutta avolattialla pitää auttaa vielä jonkin verran kädellä ja seinän vieressä jää helposti liian taakse, mutta ei varsinaisesti tarvitse enää käsimerkkiä seinän vieressä. Palloakin noudettiin pari kertaa.
Tänään pihassa Hiski nappasi suuhunsa kepin. Koska tarkoitus oli käydä pissalla eikä syödä keppiä lähdin lähestymään keppiä pureksivaa pentua. No sehän päätti lähteä heti karkuun kepin kanssa jolloin ärähdin hieman. Tiputti kepin saman tien. Palkkasin siitä. Muutenkin ollaan nyt harjoiteltu parin päivän aikana ensimmäisiä kertoja irti -käskyä. En pidä tämän käskyn opettamisella kovaa kiirettä, sillä äp äp/murahduksella pentu irroittaa jos on jokin pakkotilanne ja muuten en edes halua että pentu irroittaa kovinkaan helposti esim. leluista. Nyt olen siis tehnyt niin, että aina välillä palkitsen pennun namilla kun se irroittaa ja sanon irti, mutta vielä useammin revitään lelulla vain niin kauan että se vahingossa irtoaa ja otan sen vain pois sanomatta mitään -> jos irroitat lelu menee pois. Haluan, että koira olisi aikuisenakin tosi innostunut leikkimisestä kanssani, koska sitä voi hyödyntää niin paljon koiran koulutuksessa ja pelkästään kontaktin haussa. Pyrin myös nyt jo palkkaamaan silloin tällöin pentua repimisleikillä vaikka se onkin älyttömän vaikeaa. Ehkä vielä sivulletulo ja maahan menee, mutta kontaktikävely lelun kanssa (niin että olisi tarpeeksi tiivis) on kyllä aika vaikeaa minullekin. :) Namin kanssa kannattaa opettaa koiralle ensin oikea suoritus/asento/liikerata ja vasta sitten otetaan palkaksi riehuminen.
Unohdin varmaankin kirjoittaa maanantain episodista. Taisin vain kirjoittaa, että Elinan bc pentu Ready kävi kylässä ja Hiski räjähti sille. Tilanne oli siis se, että kutsuin Hiskiä luokseni namin kanssa ja Ready halusi leikkiä ja hyppi Hiskiä päin niin ettei Hiski päässyt luokseni. Tässä kohtaa Hiivatti sai kaamean raivarin ja räjähti ihan täysin. No ei se mitään, hienoa että pentu halusi tulla luokseni, mutta illalla Hiski sai hepulin ja juoksi suoraan Fassen pään päälle ja alkoi astumaan! :o Olisikohan ollut vähän ylikierroksilla päivän tapahtumista, mutta minä räjähdin siihen paikkaan ja nappasin pennun niskasta ärähtäen samalla. Astuminen loppui siihen ja otettin lelu esiin ja leikittiin sitten sillä pahimman hepulivaiheen yli.
Tuosta päästäänkin siihen, että monet urospennut saattavat leikkiessä riehaantua niin, että alkavat tekemään astumisliikettä leluun tai kättä vasten. Tätä esiintyi aikoinaan Josella, samoin Fassella ja nyt Hiskilläkin. Tästä en ole kieltänyt. Pentu ei siis varsinaisesti astu kättä tai lelua mutta saattaa roikkua siinä hampaillaan ja sitoo lelua tassuillaan ja sitten alkaa vemputus. En pidä tuota niin pahana, mikäli se ei ala lisääntymään tai provosoi koiraa astumaan esim. käsiä. Olen vain kiepsauttanut lelun aina niin että pentu ei ole selällään enää. Astumista tapahtuu vain kun pentu on selällään. Jose alkoi joskus kerran (huom YHDEN kerran) alle vuoden iässä astumaan jalkaani palkatessani koiraa lelulla, siitä komensin heti ja se loppui sitten siihen. Pyrin lopettamaan astumisliikkeen HETI pyöräyttämällä koiran oikein päin lelun avulla.
Kirjoitin tämän vain sen vuoksi, että joku pennun omistaja saattaa miettiä asiaa. Tässä pitää taas osata erottaa selkeä astuminen ja tämä "leikkiastuminen".
Illalla kun tultiin hallilta kotiin Hiski vinkui auton takaosassa. En tiedä mikä oli ongelmana. Hiski on siis nykyään jo aina auton takaosassa. Ei ole ollut muuta ongelmaa kuin se, että vesikuppi kaadetaan joka kerta. Tällä hetkellä emme voi pitää vettä kupissa auton takana.
Yksi asia on unohtunut kirjoittaa varmasti kokonaan: remmin pureminen. Hiskillä ei tätä esiinny kovinkaan paljoa. No eipä se ole paljoa remmissäkään. Ensimmäisillä kerroilla silloin 7-8 viikkoisena se puri remmiä miltei koko ajan jos oli remmissä. Nykyään voi ottaa remmin suuhun hetkeksi, mutta päästää sitten irti eikä välitä. En puutu asiaa mitenkään koska pentu ei revi remmiä eikä leiki sen kanssa.

No comments:
Post a Comment